G guggen skrev:
Förr satte man väl oftast med smal/minimal fog. Det är ju i fogen smutsen sätter sig och där det kommer igenom fukt. Det är dock mycket svårare att få riktigt bra och jag antar att det är av den anledniganl man sätter feta fogar idag.
Ingen fog, särskillt med handslagna plattor som dessa känns mycket konstigt.
Nja, kan nog inte påstå att det sattes med smalare fog mera förr än nu. Beror lite på med vilken metod plattorna sattes. Sen är ju varken plattor eller fogen tät, så ur fuktsynpunkt så kvittar det. Vissa plattor kräver mer fog, vissa mindre. Men att sätta helt utan fog, nja.....
 
Claes Sörmland
Så där ser kakel ut som ligger ute i väta en vinter? Har huset varit uppvärmt under vintern?
 
J Jörgen Ö skrev:
Ska?? Du menar att man måste?
Vad händer annars undrar jag då?
Är väl upp till var o en vad man tycker blir snyggast, är ju ytterst sällan man sätter/satt med minimal fog.
Hänger ju även på om plattan är tillräckligt bra i kalibern/storlek/vinklar för att sätta utan fog.
Jag tycker det kan vara snyggt med smala fogar, men minimala eller ingen fog blir sällan bra.
Och jag får revidera "ska", det var inte menat så. Menade heller inte att det inte ska vara fog mellan, utan menade att den "bör" vara väldigt liten och smal så att den inte dominerar. Läste på Gysinges sida att det fanns en hygienisk aspekt av den smala fogen https://www.gysinge.com/products/788/kakel-prinsen-enstaka. Alla gör naturligtvis som man vill :giggle:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Nja, kan nog inte påstå att det sattes med smalare fog mera förr än nu. Beror lite på med vilken metod plattorna sattes. Sen är ju varken plattor eller fogen tät, så ur fuktsynpunkt så kvittar det. Vissa plattor kräver mer fog, vissa mindre. Men att sätta helt utan fog, nja.....
Nej, bra kakel rinner vattnet av och kan torkas av, fogen suger vatten och smuts sätter sig. Således satte man liten fog, naturligtvis även ur estetisk synpunkt. I de flesta sydländska länder där kakel och klinker används i stor utsträckning sätter man fortfarande med liten fog. De flesta plattor kräver inte stor fog utan det handlar snarare om ett förlorat hantverk.
 
P Peter sch skrev:
Enligt Gysinge ska de sättas utan fog som jag har gjort. Det handlar nog om dålig kvalitet.
Vad som är viktigt för mig är om de fortfarande håller samma dåliga kvalitet på ett vacker kakel. Skulle gärna göra om det med samma kalel, men vågar inte utan att veta om de har löst problemet. Eftersom de inte vill ha en öppen dialog så vågar jag inte handla av dem igen. Synd!
Hej Peter! Jag undrar vem du har pratat med hos oss. Det är självklart att vi vill hjälpa dig, det skall absolut inte vara så här. Nu ser jag att det är en tid sedan du skrev och jag har bara ramlat in i forumet av en slump och fick läsa det. Har du inte redan fått hjälp så maila mig på kristina.soderman@gysinge.com så tar jag det vidare. Det är världens finaste och bästa kakel så det måste vara ett produktionesfel. Men som sagt maila gärna. Mvh Kristina Söderman
 
  • Gilla
noupe och 5 till
  • Laddar…
kristina söderman kristina söderman skrev:
Hej Peter! Jag undrar vem du har pratat med hos oss. Det är självklart att vi vill hjälpa dig, det skall absolut inte vara så här. Nu ser jag att det är en tid sedan du skrev och jag har bara ramlat in i forumet av en slump och fick läsa det. Har du inte redan fått hjälp så maila mig på kristina.soderman@gysinge.com så tar jag det vidare. Det är världens finaste och bästa kakel så det måste vara ett produktionesfel. Men som sagt maila gärna. Mvh Kristina Söderman
kristina söderman kristina söderman skrev:
Hej Peter! Jag undrar vem du har pratat med hos oss. Det är självklart att vi vill hjälpa dig, det skall absolut inte vara så här. Nu ser jag att det är en tid sedan du skrev och jag har bara ramlat in i forumet av en slump och fick läsa det. Har du inte redan fått hjälp så maila mig på kristina.soderman@gysinge.com så tar jag det vidare. Det är världens finaste och bästa kakel så det måste vara ett produktionesfel. Men som sagt maila gärna. Mvh Kristina Söderman
kristina söderman kristina söderman skrev:
Hej Peter! Jag undrar vem du har pratat med hos oss. Det är självklart att vi vill hjälpa dig, det skall absolut inte vara så här. Nu ser jag att det är en tid sedan du skrev och jag har bara ramlat in i forumet av en slump och fick läsa det. Har du inte redan fått hjälp så maila mig på kristina.soderman@gysinge.com så tar jag det vidare. Det är världens finaste och bästa kakel så det måste vara ett produktionesfel. Men som sagt maila gärna. Mvh Kristina Söderman
kristina söderman kristina söderman skrev:
Hej Peter! Jag undrar vem du har pratat med hos oss. Det är självklart att vi vill hjälpa dig, det skall absolut inte vara så här. Nu ser jag att det är en tid sedan du skrev och jag har bara ramlat in i forumet av en slump och fick läsa det. Har du inte redan fått hjälp så maila mig på kristina.soderman@gysinge.com så tar jag det vidare. Det är världens finaste och bästa kakel så det måste vara ett produktionesfel. Men som sagt maila gärna. Mvh Kristina Söderman
kristina söderman kristina söderman skrev:
Hej Peter! Jag undrar vem du har pratat med hos oss. Det är självklart att vi vill hjälpa dig, det skall absolut inte vara så här. Nu ser jag att det är en tid sedan du skrev och jag har bara ramlat in i forumet av en slump och fick läsa det. Har du inte redan fått hjälp så maila mig på kristina.soderman@gysinge.com så tar jag det vidare. Det är världens finaste och bästa kakel så det måste vara ett produktionesfel. Men som sagt maila gärna. Mvh Kristina Söderman
P Peter sch skrev:
[bild] Gips utom på en bit som är murstock, men problemet uppstår överallt!
Verkar inte komma längre med den här diskutionen.
Gysinge har erbjudit mig 30 % på nya plattor, efter det här inlägget, vilket skulle innebära att dom gör ytterligare vinst på mig.
Med allt arbete det innebär så känner jag inte för att gynna dem mer utan får nog hitta en lösning hos en mer seriös leverantör! Förslag mottages tacjsamt!
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
Vilket dåligt erbjudande, förstår att du inte tar det.
Ett produktionsfel borde innebära full kompensation (inkl uppsättning av hantverkare...)
 
A
Om nu en person från tillverkaren skriver att det är tillverkningsfel är ju frågan när köptes kaklet.

Tyvärr är ju reklamationsrätten begränsad om du satte upp kaklet själv...

3 år på vara och 10 år på tjänst på egendomen för att förtydliga.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vilket dåligt erbjudande, förstår att du inte tar det.
Ett produktionsfel borde innebära full kompensation (inkl uppsättning av hantverkare...)
det har ju gått mer än 10 år sedan jag satte upp det, så jag räknade inte med någon fullständig kompensation.
men med Gysinges ändock goda rykte så kanske de borde ta lite mer ansvar.
 
mathiash77 skrev:
Om nu en person från tillverkaren skriver att det är tillverkningsfel är ju frågan när köptes kaklet.

Tyvärr är ju reklamationsrätten begränsad om du satte upp kaklet själv...

3 år på vara och 10 år på tjänst på egendomen för att förtydliga.
helt rätt! gysinge har ju inte något rättsligt ansvar längre, men med deras priser och deras lovord om sin kvalitet så förlorar dem ju i trovärdighet med ett sådant bemötande.
tyvärr, eftersom jag gillar deras produkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.