Jag startade en tråd i helgen där jag frågade om råd angående avsaknad av infästning av karm i betong. Nu har jag putsat upp hålrummet och det ser ganska bra ut.
Nu oroar jag mig för en annan detalj. Bredden på den nya karmen är såpass bra att jag får in drev men höjden på öppningen är precis så att jag får in karmen, bara nån mm över. Den står på betonggolvet, på ovansidan ligger mot en tjock träbjälke (förmodligen bjälklaget som ligger runt hela grunden.
Kommer det här att innebära några problem? Tänkte om karmen expanderar eller nåt sånt. I en anvisning jag läste skulle man sträva efter 30 mm emellan.
Nu oroar jag mig för en annan detalj. Bredden på den nya karmen är såpass bra att jag får in drev men höjden på öppningen är precis så att jag får in karmen, bara nån mm över. Den står på betonggolvet, på ovansidan ligger mot en tjock träbjälke (förmodligen bjälklaget som ligger runt hela grunden.
Kommer det här att innebära några problem? Tänkte om karmen expanderar eller nåt sånt. I en anvisning jag läste skulle man sträva efter 30 mm emellan.
Jag skall ha tjärpapp under tröskeln, det kommer att bli typ 0-2 mm plats för drev totalt (under och över).1 123abc skrev:
Kan det vara en bra idé att köra bort 5 mm med cirkelsåg på överkarmen?
Kanske hade varit en bra idé eftersom dörröppningen är lite rombformad vilket gör att karmsidorna inte ligger helt i linje med dörröppningen, om jag sågar bort på överkarmen så kan jag ju kila upp tröskeln i ena änden.
Du måste göra var som krävs för att montera karmen rätt, att ta lite gods i överstycket brukar vara möjligt utan att det påverkar funktionen.
Om överstycket i efterhand skulle bågna ner så får du komplettera med en karmskruv eller betongskruv om du inte fäster en extra redan nu vid montering.
Då du har stenmaterial/betong i botten där tröskeln ska stå så bör du ha syllpapp under om karmen inte endast är aluminium på undersidan.
En källardörr sitter ofta lågt med en trappa ner där löv ofta samlas och blockerar vattenavrinning/avlopp vilket gör att det finns risk att material i golven suger upp vatten.
Om det är väldigt trångt så kan ibland lågexpanderande fogskum vara ett alternativ då det hjälper till att "limma" fast karmen om det finns utrymme nog att skumma.
Ett lågexpanderande skum som ofta är lätt att komma över är biltemas stenlim.
Om det är så trångt har du testat att ställa in karmen i hålet så du vet att den går dit samt att det är möjligt att väga upp karmen (lod och våg).
Om överstycket i efterhand skulle bågna ner så får du komplettera med en karmskruv eller betongskruv om du inte fäster en extra redan nu vid montering.
Då du har stenmaterial/betong i botten där tröskeln ska stå så bör du ha syllpapp under om karmen inte endast är aluminium på undersidan.
En källardörr sitter ofta lågt med en trappa ner där löv ofta samlas och blockerar vattenavrinning/avlopp vilket gör att det finns risk att material i golven suger upp vatten.
Om det är väldigt trångt så kan ibland lågexpanderande fogskum vara ett alternativ då det hjälper till att "limma" fast karmen om det finns utrymme nog att skumma.
Ett lågexpanderande skum som ofta är lätt att komma över är biltemas stenlim.
Om det är så trångt har du testat att ställa in karmen i hålet så du vet att den går dit samt att det är möjligt att väga upp karmen (lod och våg).
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
OK, tack, det får nog bli så att jag kör av 5 mm då!1 123abc skrev:Du måste göra var som krävs för att montera karmen rätt, att ta lite gods i överstycket brukar vara möjligt utan att det påverkar funktionen.
Om överstycket i efterhand skulle bågna ner så får du komplettera med en karmskruv eller betongskruv om du inte fäster en extra redan nu vid montering.
Då du har stenmaterial/betong i botten där tröskeln ska stå så bör du ha syllpapp under om karmen inte endast är aluminium på undersidan.
En källardörr sitter ofta lågt med en trappa ner där löv ofta samlas och blockerar vattenavrinning/avlopp vilket gör att det finns risk att material i golven suger upp vatten.
Om det är väldigt trångt så kan ibland lågexpanderande fogskum vara ett alternativ då det hjälper till att "limma" fast karmen om det finns utrymme nog att skumma.
Ett lågexpanderande skum som ofta är lätt att komma över är biltemas stenlim.
Om det är så trångt har du testat att ställa in karmen i hålet så du vet att den går dit samt att det är möjligt att väga upp karmen (lod och våg).
Som det är nu funkar det att ställa in karmen men som sagt; det finns inga marginaler.
Nej, sidorna på väggen är inte i lod. Däremot är golvet i nivå och så även bjälken ovanför vilket gör att utrymmet är rombformat. Och i och med att det inte finns någon mån i höjdled så är utrymmet spalterna i sidorna kilformade.R rävlyan skrev:
Då måste du nog rymma lite så väggarna blir i lod , , hacka ur på dom ställen som kryper
in i dörrhålet , annars kommer du inte att få dit karmen .på rätt sätt .
Dörren kommer att fastna på halva vägen när du ska stänga den , det är gångjärnsidan
som är viktigast med lod och den bestämmer dörrbladets läge upp eller ner
Om hålet är vint , kan du endast få det rätt med att höja en sidan eller kapa karmen på
andra sidan , ett moment 22 för att få våg på överstycket
Loda upp linjer på båda sidor och hacka så kanske du kommer rätt på loden , men det blir
lite jobb med det ,
in i dörrhålet , annars kommer du inte att få dit karmen .på rätt sätt .
Dörren kommer att fastna på halva vägen när du ska stänga den , det är gångjärnsidan
som är viktigast med lod och den bestämmer dörrbladets läge upp eller ner
Om hålet är vint , kan du endast få det rätt med att höja en sidan eller kapa karmen på
andra sidan , ett moment 22 för att få våg på överstycket
Loda upp linjer på båda sidor och hacka så kanske du kommer rätt på loden , men det blir
lite jobb med det ,
Alltså, vi snackar 1 cm skillnad från topp till tå. Och den gamla dörren har suttit tajt i hålet (utan drev) och det har inte varit några problem.R rävlyan skrev:Då måste du nog rymma lite så väggarna blir i lod , , hacka ur på dom ställen som kryper
in i dörrhålet , annars kommer du inte att få dit karmen .på rätt sätt .
Dörren kommer att fastna på halva vägen när du ska stänga den , det är gångjärnsidan
som är viktigast med lod och den bestämmer dörrbladets läge upp eller ner
Om hålet är vint , kan du endast få det rätt med att höja en sidan eller kapa karmen på
andra sidan , ett moment 22 för att få våg på överstycket
Loda upp linjer på båda sidor och hacka så kanske du kommer rätt på loden , men det blir
lite jobb med det ,
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför skulle det inte räcka byta krankäglan?
Vatten & Avlopp -
Skulle byta bottenventil
Badrum -
Skulle byta till timpris. Det tar tre månader säger leverantören.
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Byta ut källardörr och samtidigt höja den
Byggmaterial & Byggteknik -
Skulle byta källardörr, går inte enligt planerna.
Fönster & Dörrar