Hej,

Vi har köpt ett sutruäng hus i Norra Ängby.
Höjden i källaren är i dagsläget 213cm, uppreglat golv.
Pga fuktskador så dräneras huset och två sovrum kommer att saneras samt byte av golv.

Har hört att man kan annvända nivell golv. Kan dock bli ett problem med takhöjden.
Platon matta kan man tydligen också annvända.

Vad skulle era rekomendationer vara? Hur har ni gjort?
 
  • Ritning av källarplan i hus med måttanteckningar för sovrum, badrum och tekniska utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
B BrommaBo skrev:
Hej,

Vi har köpt ett sutruäng hus i Norra Ängby.
Höjden i källaren är i dagsläget 213cm, uppreglat golv.
Pga fuktskador så dräneras huset och två sovrum kommer att saneras samt byte av golv.

Har hört att man kan annvända nivell golv. Kan dock bli ett problem med takhöjden.
Platon matta kan man tydligen också annvända.

Vad skulle era rekomendationer vara? Hur har ni gjort?
Golvvärme o klinker dvs inget organiskt.
Lite som en bungalow på Kanarieöarna.
 
R RapidSledge skrev:
Golvvärme o klinker dvs inget organiskt.
Lite som en bungalow på Kanarieöarna.
Vi har redan golvärme och klinkers i dom andra rummen. Men kanske inte lika kul att ha det i sovrummen :/..
 
Några andra som gjort något liknande, hur gjorde ni?
 
Har gjort iordning gillestuga och ett större allrum med platonmatta.
Fulplaton från byggmax kombinerat med riktiga platons tillbehör för uppvik. På platonmattan en 50mm cellplast och ovanpå denna golvspån så landade jag på typ samma nivå som det gamla uppreglade golvet. Spånskivorna limmade mot varandra men för övrigt flytande. Överst en heltäckningsmatta. Ventilerade golvlister limmade mot putsade väggar. Ingen mekanisk ventliation. Golvlisterna av trä mot ytterväggar är väl en svag punkt men hittills har mina väggar varit väldigt torra
 
Jag valde en fuktspärr från T-Emaballage (Väldigt likt platon men tunnare) som endast bygger 3mm tillsammans med tejp till skarvar och ventilerade socklar. Rakt på det ett 14mm Parkettgolv. Nöjd generellt men så här i efterhand skulle jag lagt en stegfoam under golvet då ett område på cirka 2kvm har en litet klappande ljud som en foam garanterat skulle löst åt mig.

https://www.t-emballage.se/produkter/produktsamling?o=Golv&p=fuktspärr-golv-2
 
Jag håller på och lägger in reglat golv från Subfloor, kör med deras 38mm plåtreglar. Upp byggnaden blir plåtreglar med plastskruvkorkar, isolerbärare, styv isolering (Paroc extra plus t), golvspån & parkett.
Minsta bygghöjd till regelns ovankant är ca 45mm, med 45mm träregel är minimum 51mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.