Hej,

Flyttat in i ett hus som bytt några fönster till elitfönster med brun färg QN4785, enligt Elitfönster så var denna färg unik för Elitfönster och finns inte längre och går ej att översätta i NCS eller RAL kulör.

Vårt problem är nu att söder sidan har två nya alu fönster och ett större parti från tak till lite över golv som är trä, dessa ska vi inte byta ännu. Så söder sidan är OK.

Norr sidan består av hus samt garage som inte ligger i linje med varandra. Huset är vitt mexitegel och garaget vitt trä. På garaget är 2 av 3 fönster bytta till denna QN4785.

Det jag vill med detta inlägget är att få lite tips och ideer om hur ni hade gjort med detta dilemma?

Ser det skumt ut om vi bytar fönster på husets norrsida till vita? Eller ska vi gå på ett brun alternativ? Hur vi än gör kommer det skära sig någonstans. Garaget har ju ett fönster som inte är bytt och som kommer bli avvikande och där måste jag ju sätta något brunt.

/Tim
 
R rqx skrev:
Ser det skumt ut om vi bytar fönster på husets norrsida till vita?
Absolut inte!
I mitt tycke borde alla fönster vara vita.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Absolut inte!
I mitt tycke borde alla fönster vara vita.
Okej, ja, vi vill ju ha vita men dom nya elit fönstren är bara 9 år gamla så känns onödigt. Vi kommer antagligen byta i omgångar så då får vi 1 av 4 som vitt nu och sedan tar vi det därefter? Sedan får då söder sidan vara brunt och garaget får vara brunt i två nyanser?

/Tim
 
Byt de fönster ni ska byta till vita och måla de andra till samma färg. Inga konstigheter och kommer se bra ut.
 
Dock har jag hört att det inte är så bra/lätt att måla aluminium fönster. Det faller lätt av och flagnar och tar bort det funktionen av det "underhållsfria" fönstret
/Tim
 
Ja, den risken finns - men alternativet med olikfärgade fönster tycker jag är klart sämre.

Gör man ett bra grundjobb och använder bra färg så lär det stå sig rätt många år.
 
Allting borde gå att översätta i NCS-färger, kanske inte exakt men väldigt nära. Hos färghandlare finns det oftast en spektrophotometer att låna hem i någon timme. Den sätter du mot det bruna fönstret med koden QN4785, så läser den av färgen och ger dig en NCS-kod att ta med till butiken. Borde bli så nära du kan komma. Om du nu vill ha den bruna färgen, det vill säga.
 
Ja jag tänkte det borde gå att översätta till 95% i alla fall. Bättre än en random brun, dock kostar säkert en egen RAL eller NCS färg hos elitfönster en bra slant. Vi vill ju egentligen inte ha den bruna färgen men det sitter 5 nya bruna i denna bruna färgen 7st orginal som vi ska byta ut efterhand. Tack för tipset med spektrophotometer
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
richardtenggren
Vi beställde fönster och tror vi fick betala 5 kkr för att byta färg till valfri NCS.
 
Okej, tack för den infon, mycket nyttig! Det gällde för hela ordern då inte per styck?
/Tim
 
Välj RAL ist för NCS fr Elit, det skiljer mkt i pris mellan dessa två hos Elit.
Samtidigt har dom en brun i std färg till alu som inte kostar extra, det kanske är tillräckligt nära.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi beställde fönster och tror vi fick betala 5 kkr för att byta färg till valfri NCS.
Tror dom tar enl prislistan 18.800:- plus moms för NCS, och ca 7.000:- för RAL, om vi pratar valfri kulör.
 
richardtenggren
J Jörgen Ö skrev:
Tror dom tar enl prislistan 18.800:- plus moms för NCS, och ca 8.000:- för RAL, om vi pratar valfri kulör.
Vi köpte hos Traryd så det kan ju vara anledningen, men det var olika priser om man skulle ha en färg ute och en färg inne också.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi köpte hos Traryd så det kan ju vara anledningen, men det var olika priser om man skulle ha en färg ute och en färg inne också.
Ja det är ju tokigt att jämföra priser fr en annan tillverkare :)
Och tvåfärgsmålning är oftast dyrare hos alla tillverkare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.