Arkitektonisk ritning över en planlösning med kök, tvättstuga och förrådsyta, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hejsan!
Hoppas att kunna få hjälp av någon kunnig =) Vårt bygglov är nu i princip färdigbehandlat men vi måste ändra storleken på "gången" i förrådsdelen bakom tvättstugan så att även den är handikappanpassad. Vi har aldrig läst om det och arkitekten har inte heller gjort det verkar det som så jag undrar vart man kan hitta regler för detta. Men jag tänker att det kan inte vara så himla lätt att som rullstolsbunden rulla in i förrådet och ta ned lådor, lägga dem i knät och snurra ut igen så tänkte nog inte att det skulle vara ett krav... Men är det nu så då måste vi rita om och försöka få in allt vi vill ha i befintligt utrymme så tips emottages gärna :D(y)
 
J Jezzie skrev:
[bild]
Hejsan!
Hoppas att kunna få hjälp av någon kunnig =) Vårt bygglov är nu i princip färdigbehandlat men vi måste ändra storleken på "gången" i förrådsdelen bakom tvättstugan så att även den är handikappanpassad. Vi har aldrig läst om det och arkitekten har inte heller gjort det verkar det som så jag undrar vart man kan hitta regler för detta. Men jag tänker att det kan inte vara så himla lätt att som rullstolsbunden rulla in i förrådet och ta ned lådor, lägga dem i knät och snurra ut igen så tänkte nog inte att det skulle vara ett krav... Men är det nu så då måste vi rita om och försöka få in allt vi vill ha i befintligt utrymme så tips emottages gärna :D(y)
Ring din byggloshandläggare på kommunen. Dessa regler varierar från kommun till kommun. Jag behövde bara handikappanpassa köket och ett av badrummen i min ansökan.
 
Hejsan!
Jo men det var hon jag pratade med och hon sa att denna ändring krävdes. Jag vill inte ifrågasätta de som jobbar med detta utan ville kolla runt först då jag inte har koll på alla regler.

Jessica
M maximm skrev:
Ring din byggloshandläggare på kommunen. Dessa regler varierar från kommun till kommun. Jag behövde bara handikappanpassa köket och ett av badrummen i min ansökan.
 
J Jezzie skrev:
Hejsan!
Jo men det var hon jag pratade med och hon sa att denna ändring krävdes. Jag vill inte ifrågasätta de som jobbar med detta utan ville kolla runt först då jag inte har koll på alla regler.

Jessica
Kommunen kan hitta hur mycket som helst. Säger de att det är så så är det så. Annars får du överklaga till länsstyrelsen efter ett nekat beslut.
 
Flytta bak tvättmaskin och torktumlare helt enkelt och sätt garderoberna mitt på golvet utan väg. Dem ritar du förståss inte in i bygglovsritningen, de är ju lösa och flyttbara.

Arkitektonisk planlösning med förråd, tvättmaskin, torktumlare och placerade garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har för övrigt lite svårt att förstå vad du menar när du säger att förrådet inte borde behöva vara tillgänglighetsanpassat eftersom en person i rullstol ändå har svårt att använda en garderob? Att just du har tänkt att ha den full med lådor betyder ju inte att en person i rullstol tänkt använda garderoberna så? Det är ju för övrigt bara att ta bort garderobsluckorna så är det enkelt att ta grejer på upp till 150-200 cm höjd beroende på modell på rullstol, armlängd och sådant. Att sätta en låda i knä't, snurra runt och rulla ut igen låter väldigt smidigt. Men du tänker nog bara lite oerfaret antar jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Reglerna är de samma när det gäller tillgänglighet oavsett var du bygger. Däremot lämnar dom kanske lite väl mycket utrymme för handläggaren att tolka kraven.
Du ska ha ett förråd/klädkammare som är tillgängligt för en person i rullstol. Har du löst det på annat ställe så behöver inte den delen av tvättstugan vara tillgänglig.
 
Gammelnörden
Det här är saxat ur ett häfte som heter "Tillgänglighet och användbarhet för alla i en- och tvåbostadshus" som förklarar de byggbestämmelser och krav som finns i PBL, PBF och BBR. Kanske kan det klargöra något?
Diagram och text som visar måttkrav för förvaringsutrymmen i bostäder anpassade för rullstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jezzie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.