Hej!

Vi (jag och min sambo) har nyligen köpt och flyttat in i en bostadsrätt där badrummet renoverades för ca: ett år sedan. Jättehärligt med ny lägenhet och fräscht badrum men det är en sak som stör oss. Nämligen att handdukstorken är installerad på vvc-systemet.

Min fråga/undran är om detta verkligen något som man får göra numera?
Enligt branschregler, som finns att läsa på Säker vattens sajt, står det att installationen inte ska utföras på det sättet och att de reglerna verkar ha gällt i ett flertal år.
Till saken hör också att firman som utfört arbetet inte är ansluten till Säker vatten, bkr, mvk eller gvk som installatör. *varningsklockor*

Vi vill ju såklart att badrummet ska följa gällande regler när det ändå är såpass nytt, men vad har vi för rätt om vi vill att installatören ska koppla om handdukstorken på ett godkänt sätt?

/Björne, ny på forumet :D
 
Redigerat:
Jag är ingen VVS-expert men såvitt jag vet har branschreglerna sagt i minst fem år att man inte ska nyinstallera handdukstorkar på vvc/tappvatten. Anledningen är att det medför risk för legionella om folk håller på att strypa flödet.
Är det en nyinstallerad handdukstork, eller har man bara satt upp den befintliga torken igen efter renovering? Det senare skulle jag tro att det inte bryter mot reglerna.
Om ni vill ha torken omkopplad är det ju säljaren av lägenheten ni ska gå på, det är vederbörande som gjort renoveringen. Sen beror det ju på:
- Är det möjligt att koppla in den aktuella torken på radiatorvatten?
- Finns det radiatorledningar framdragna i badrummet?
 
Ny installation ska inte vara på VVC. Men vid en renovering är det okej att behålla den gamla kopplingen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ny installation ska inte vara på VVC. Men vid en renovering är det okej att behålla den gamla kopplingen.
Tack. Ska kolla upp hur det var innan renoveringen gjordes.
 
K kindvall skrev:
Jag är ingen VVS-expert men såvitt jag vet har branschreglerna sagt i minst fem år att man inte ska nyinstallera handdukstorkar på vvc/tappvatten. Anledningen är att det medför risk för legionella om folk håller på att strypa flödet.
Är det en nyinstallerad handdukstork, eller har man bara satt upp den befintliga torken igen efter renovering? Det senare skulle jag tro att det inte bryter mot reglerna.
Om ni vill ha torken omkopplad är det ju säljaren av lägenheten ni ska gå på, det är vederbörande som gjort renoveringen. Sen beror det ju på:
- Är det möjligt att koppla in den aktuella torken på radiatorvatten?
- Finns det radiatorledningar framdragna i badrummet?
Tack!
Vet inte hur det var med handdukstork innan renoveringen men det finns radiatorledningar i badrummet som enligt min mening skulle vara enkelt att dra till HT. Säkert är dock att det inte är en "återanvänd" tork från innan renoveringen då allt är nytt i badrummet.
 
Kolla med styrelsen vad de har godkänt och ställt för krav i samband med renoveringen.
Om det är en grundlig renovering är det ju något som de bör varit inblandade i och beroende på vilka krav som ställts finns det väl en viss risk att du blir skyldig genmot föreningen om något gällande föreningens delar (rörledningar, tätskikt etc) inte är gjort enligt deras krav.

Vi hade en liknande tråd för några månader sedan där en firma gjort en felaktig dragning av golvbrunn i en BRF där föreningen upptäckt felet innan försäljning och ville skriva avtal med ägaren om att den tog på sig alla framtida kostnader...
I den tråden står en hel del matnyttigt kring hur hanteringen av den typen av kostnader följer med lägenheten och dess "ägare".
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kolla med styrelsen vad de har godkänt och ställt för krav i samband med renoveringen.
Tack - Ska göra detta!

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vi hade en liknande tråd för några månader sedan där en firma gjort en felaktig dragning av golvbrunn i en BRF där föreningen upptäckt felet innan försäljning och ville skriva avtal med ägaren om att den tog på sig alla framtida kostnader...
I den tråden står en hel del matnyttigt kring hur hanteringen av den typen av kostnader följer med lägenheten och dess "ägare".
Det var intressant!

Har pratat med föregående ägare som säger att han trodde att den var korrekt ansluten till radiatorledningen och han säger också att installatören har alla certifikat som krävs. Vilket vi inte inte håller med om...

Ska slå en signal till installatören och se vad de säger.
 
Jag skulle nog vara lite försiktig med att prata med föreningen, innan du vet hur företaget ställer sig.

Här är rätt stor risk att du kommer att få stå för åtgärdande själv. Och att föreningen kan komma att kräva att du åtgärdar NU.
 
H hempularen skrev:
Jag skulle nog vara lite försiktig med att prata med föreningen, innan du vet hur företaget ställer sig.

Här är rätt stor risk att du kommer att få stå för åtgärdande själv. Och att föreningen kan komma att kräva att du åtgärdar NU.
Ja, har också tänkt på den möjligheten så det får bli sista instans att kolla. (y) Skulle så bli fallet är det väl isf något man får driva mot föregående ägare och installatören?
 
Har nu pratat med installatören som ur minnet påstår att det satt en handdukstork i badrummet på det sättet innan, och de har därför inte gjort någon ny lösning.

Är det då ok att fortsätta installera felaktigt om man inte gjorde det först, så att säga...?
 
Det kan vara OK, men föreningen kan ändå hävda attt detta aldrig varit OK. Om det någon gång gjorts utan föreningens godkännande så är det inet OK.

Det kan vara väldigt svårt att driva mot säljaren, och därmed även mot firman.

Detta är en bostadsrätt, men här gäller ungefär samma regler för reklamation av ett köp som reglerna runt dolda fel vid fastighetsköp. Du har alltså rätt att få ersättning för fel som du inte hade anledning att förvänta dig. Men inte om de skulle gått att upptäcka vid en noggrann undersökning. Detta var ju relativt lätt att upptäcka vid en undersökning.

Den största skillnaden mot dolda fel i villa är att du bara har 2 år på dig att klaga, mot 10 år i villafallet.
 
Får helt enkelt luska vidare. Installatören ska dessutom återkomma med mer dokumentation så det blir intressant att se vad det kan tänkas stå däri.
Hursomhelst vill vi ju att detta ska åtgärdas (om det inte är OK i föreningen) och i värsta fall får vi bekosta ev. ny rördragning eller inkoppling av elpatron på egen hand. Det känns liksom inte så bra att riskera grannarnas, och vår egen, hälsa...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Oh, såg just en "relaterad" tråd, där de påpekar att det finns helt olika krav på handdukstorkar för VVC och slutet system.
Om nu firman inte har alla cert etc. så kan det vara värt att dubbelkolla om de har använt rätt materiel...

[länk]
Sjysst!
Ja, det är vi också medvetna om. Däremot har varken säljare eller installatör kunnat styrka vad det sitter för grejer i badrummet än, då kvittot på renoveringen i princip innehåller en rad där det står "badrumsrenovering" x kr...
Installatören var dock hjälpsam över telefon idag och ska återkomma med info.
 
Vi bytte nyligen tappvattenledningar i vår förening, därmed avlägsnades alla gamla handdukstorkar som gick på vvc. Om jag minns rätt var handdukstorkarna specifikt föreningens egendom. Detta för att se till att ingen byter ut dem mot en ny liknande vid badrumsrenovering. Då hade man alternativet att sätta in en eldriven, eller att behålla den gamla torken.

Då det redan vid övertaget var uppenbart att se att den var kopplad på vvc, och det har gått ett helt år hade jag inte lagt någon större energi på att försöka få någon annan att stå för en ev. ominstallation. Det viktigaste att kolla är att torken är avsedd för vvc. Om den är det hade jag inte kontaktat föreningen. Ni är nog inte de enda i huset med handdukstork på vvc.
Sen kan det ju vara läge att göra en ordentlig koll av badrummet då det finns indikationer på att det inte följer branschstandard, kanske med en besiktningsman, innan ni börjar prata med föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.