Hej,
Jag undrar om någon har erfarenhet av att beställa en "egenritad" frässtålprofil till handöverfräs?
Överväger även handhyvla profilen. Kan man bearbeta ett hyvelstål så det går att hyvla listprofiler?
Det gäller en taklist med profil som inte går att hitta på marknaden längre.
vänliga hälsningar Trätaklist med unik profil som inte finns på marknaden, på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör gå bra att handhyvla. Du sågar och hyvlar först bort det mesta materialet. Sen hyvlar du detaljerna med konvexa och konkava profilhyvlar.
 
Redigerat:
Du kan också kolla med panelochlist.se.
Dom har ett brett sortiment av speciallister. På hemsidan kan du ladda ner en PDF med deras sortiment.
 
Vet dock inte var du bor. Men http://www.skanelist.se/ finns ju nordvästskåne. Har handlat av honom. Han har mer än hemsidan säger så det kan vara värt att kolla.
 
O UlfY skrev:
Vet dock inte var du bor. Men [länk] finns ju nordvästskåne. Har handlat av honom. Han har mer än hemsidan säger så det kan vara värt att kolla.
Bra tips! Bor i mälardalen men född i Ängelholm och Kullabyggden tillhör mitt ursprung (ofta där).
 
nanowire nanowire skrev:
Det bör gå bra att handhyvla. Du sågar och hyvlar först bort det mesta materialet. Sen hyvlar du detaljerna med konvexa och konkava profilhyvlar.
Varje loppis min sambo besöker rotar jag bland trähyvlarna för att samla på mig profilhyvlar. Tyvärr dålig utdelning. Finns det nya att köpa? Kan man bearbeta ett hyvelstål för hand och därmed göra egen?
 

Bästa svaret

Redigerat:
Frustrator Frustrator skrev:
Ja och ja :)

Här kan du exv köpa stål
[länk]


Tror @remdrivet säljer nytillverkade hyvlar. Remdrivet.se
ojojoj tom en video på hur man härdar stålet. Detta måste jag prova. En helt ny värld.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Redigerat:
nanowire nanowire skrev:
Det finns en ganska ny bok om handhyvling av profiler som jag tyvärr glömt naamnet på. En så pass komplicerad profil som den ni ska göra hyvlas nog bäst av en kombination av några enklare hyvlar snarare en med ett komplicerat stål.

[länk]
Tack återigen - perfekt hemsida!
Har landat i motsvarande resonemang. Nu tuggar hjärnan på vilka delmoment som blir en bra kombination.
Boken ska jag forska vidare på.
Jag skönjer hur stålet skall "hantverkas" fram. Nästa steg "träbiten" hur får man till den och i vilket material etc Börjar gradvis snöa in på ämnet..
 
H Hobbyhantverkaren63 skrev:
Tack återigen - perfekt hemsida!
Har landat i motsvarande resonemang. Nu tuggar hjärnan på vilka delmoment som blir en bra kombination.
Boken ska jag forska vidare på.
Jag skönjer hur stålet skall "hantverkas" fram. Nästa steg "träbiten" hur får man till den och i vilket material etc Börjar gradvis snöa in på ämnet..
Kanske denna bok kan vara nått?
https://store.woodandshop.com/produ...a-custom-ogee-moulding-plane-with-tod-herrli/
 
Microkatten
Låter spännande att göra dina egna profilhyvlar! Du får starta en projekttråd! :D

Med hjälp av fräsbordet och några olika standard-frässtål lyckades jag kopiera en gammal profil på en mittpost i en fönsterkarm. Det var lite pusslande med att hitta rätt kombination av frässtål och frästeknik, men det fungerade bra till slut: https://www.byggahus.se/forum/threa...-snickra-foenster.277344/page-17#post-2730175
 
Jag tycker att den där profilen ser ut att vara hyvlad med en profilhyvel.

Listprofiler som är hyvlade med flera olika profilhyvlar har vanligtvis någon form av plan yta eller steg mellan de olika krusorna (dekorationsprofilerna) eftersom man byggde upp dem genom att först hyvla kantiga falsar och därefter hyvla krusorna i de olika delarna.
För byggnadsändamål skulle man ju hyvla många löpmeter list så det krävdes en viss rationalisering. Möbelsnickare kunde hålla på med några få konkava och konvexa hyvlar och bygga upp hur komplicerade profiler som helst med dem för de behövde ju inte så många löpmeter.

Jag har gort några profilhyvlar åt mig. Sulan skall helst vara av bok med årsringarna så parallella med sulan som möjligt. Då kommer märgstrålarna i rät vinkel mot sulan och de ökar beständigheten mot nötning. Resten av hyvelkroppen gjorde jag av björk för att spara på det dyra bokträet.
Betten gjorde jag av utslitna filar. Sandivik och Viiala och Öberg är bra märken som blir bra hyvelbett.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.