Där vi ska bygga är det ett krav att ansluta/installera fjärrvärme. Vår husleverantör rekommederar att ändå installera oxå en frånluftvärmepump då det ska vara mer ekonomisk i längden. Initialkostnaden blir ju avsevärt högre med både värmepump och fjärrvärmemodul. Är det värt det?
 
du vill ha en anläggning som inte spetsar en enda minut med el, utan andvänder fjärvärmen till detta.
sen vill du att fjärvärmen ska produsera allt varmvatten, för den värmer vattnet när du andvänder det = inget spill från nån beredare som ska underhålsvärma.
sen så kan värmepumpen låta värma huset i den mån den kan, då det är billigare än fjärvärme, på dom flästa platser i landet.

om du inte köper en värmepump, måste du köpa nått annat som sköter om ventilationen, så det inte så stor kostnads diff.
men be hustilverkaren göra 2 kalkyler.
en med fjärvärme/värmepump
& en med fjärvärme/FTX agrigat
 
Jag håller med. Vi har fjärrvärme och dessutom värmeväxlare på returluften. Vi har en roterande värmeväxlare som inte ens behöver någon tillskottsvärme (vilket plattvärmeväxlare ibland behöver)
 
Men hallå - låter inte detta som tårta på tårta ?
eller snarare "det ligger en gravad :surprised: hund här" som Reefat sa

riktigt som Cman säger gör två kalkyler

men igen, som jag skrivit några gånger, så börjas ett plussande och avdragande utgående från en viss installation (där husleverantörens profit på viss utrustning också ingår) och jämförelsen haltar hur man än vrider och vänder

Varför vill husleverantörerna räkna på detta sätt ::)
borde inte det i sig leda till viss eftertänksamhet ???

Kan det vara så att huset har för dåligt u-värde och därför vill man ha in en vp för att snygga till energiförbrukningen ::) ???
för huslev kan det vara så (det är oftast så, tyvärr) att det är billigare (ty deras inköpskostnad för tex en vp är långt under vad du skulle betala på marknaden) än att bygga ett bättre hus.

Jag skulle avkräva dem en tredje och en fjärde offert - nuvarnade husskal utan uppvärmning och ventilation och en offert med tjockare isolering än nuvarande.
Har ni bestämt värmedistributionssystem, tex golvärme så låt det ingå i skalet, men inte värmekällan.

Efter detta begär ni in rensade offerter på de tillägg ni vill ha och gör kalkyler därefter. (Det finns några här på forumet som kan det och hjälper, annars ta in en oberoende, det kan vara välinvesterade pengar)

men å andra sidan så är huslev inte dummare än att de kan räkna baklänges före er och de olika alternativen kommer därför att kosta si och så mycket mera att de ändå får med sin frånluftsvp och inte behöver ändra på sitt eg lite för dåliga husskal- och ni får ta kostnaden med högre årliga kapital- och uppvärmningskostnader. :'(

Ett argumentet ni säkert kommer att få höra är att pga COP:en så kommer ni att bara behöver betala en del av framtida energiprishöjningar. Det är inte hela sanningen
- att slippa (dvs att isolera bort) framtida energiförbrukning överhuvudtaget är ändå 3-4 ggr bättre

Några fördelar är transparensen
ni kan
- bättre jämföra själva huspriser och dess kvalite
- kan kolla tex på detta forum om tilläggskostnaderna är rimliga för resp tillägg/system
- får lägre framtida boendekostnad, vilket ju är hela poängen

jag skulle vara väldigt intresserad av att se/höra förslagen/resonemangen/resultatet
 
glömde "en" viktig parameter

ni bor i tätbebyggt område, tydligen - och det börjar komma belägg på att den luften tar mera folk per år än trafiken

därför skall ni i grunden satsa på ett bra inomhusklimat dvs ventilation, även om det kostar något mera
 
Rena kostnadskalkyler är bra, men begär att få "energikalkyler" på de olika förslagen. Be att de specar om det alternativet uppfyller byggnormen, grundalternativet gör det troligen inte utan FVP.

Sover Yondalar idag? ???
Många FJV-leverantörer vägrar att ha konkurerande värmekällor kopplade mot systemet. Vore jag FJV-leverantör skulle jag strypa den som värmer varmvatten med FVP och förstör avkylningen av FJV-vattnet.
 
sover? - måste ju jobba lite oxå
javisst vill jag slå ett slag för fjv, framför allt för att det är miljövänligt, men för att det oftast är det billigaste alternativet i längden, trots att alla glassannonser/-kalkyler inte säger så

törs ej gå in på detta med vp i nya prefabhus, då får jag hjärtinfarkt

men, poiu, visst är det så att det är ett för huslev billigare sätt att uppfylla normen och snofsa till de energideklarationer som komma skall

här borde Tobleronetanten vara på hugget, men innan politikerna vaknat så har vi igen byggt fast oss i något (som andra får vara med och betala, skitig kolkraft, hög installerad effektkapacitet på nätet för att klara några få vinterdagar, högre elpris osv)

det går att bygga lågenergihus utan rymdteknik eller att man är nån extrem lågenergifantast och att komma ner till 10 - 15,000 kWh inkl belysn är ingen konst
och då behövs inga 150tusenkronors uppvärmningsinvesteringar längre
men några få bolag kommer då att förlora 10-15000 kWh/år x 50-60 öre/kWh = säg 10000 kr per nybyggt hus och år
sen finns det några få bolag som idag säljer 150kkr utrustningarna till de nya husen som drar 20-25000 kWh
inte så konstigt att det blir som det blir (aj nu högg det till)
 
Yondalar skrev:
det går att bygga lågenergihus utan rymdteknik eller att man är nån extrem lågenergifantast och att komma ner till 10 - 15,000 kWh inkl belysn är ingen konst
och då behövs inga 150tusenkronors uppvärmningsinvesteringar längre
men några få bolag kommer då att förlora 10-15000 kWh/år x 50-60 öre/kWh = säg 10000 kr per nybyggt hus och år
sen finns det några få bolag som idag säljer 150kkr utrustningarna till de nya husen som drar 20-25000 kWh
inte så konstigt att det blir som det blir (aj nu högg det till)
Yondalar då måste villavarm va ett bra alternativ om man ska bygga nytt.. Dom ser hyfsat isolerade ut.. ::)
http://www.villavarm.com/docs/content/ettan.asp
 
Vaför inte bara köra med en ren fjärrvärme växlare och mekanisk ventilation! det gör jag det är billigt enkelt att sköta.

FTX system ser bra ut i teori, när man räknar på det ser det så bra ut att man tjänar så mkt bla bla men detta stämmer inte så bra i praktiken tyvärr
sedan måste man underhåla det med att göra rent filter och kanaler osv...
Sedan bullrar FTX ganska mkt
 
Vaför inte bara köra med en ren fjärrvärme växlare och mekanisk ventilation! det gör jag det är billigt enkelt att sköta.

FTX system ser bra ut i teori, när man räknar på det ser det så bra ut att man tjänar så mkt bla bla men detta stämmer inte så bra i praktiken tyvärr
sedan måste man underhåla det med att göra rent filter och kanaler osv...
Sedan bullrar FTX ganska mkt
Buller är bristande konstruktion och utförande.
Resten är rena kostnadsfrågor, och där är svaret allt annat än givet.
 
bullret kommer du aldrig infrån det finns alltid där pga att lufft turbulens
 
bullret kommer du aldrig infrån det finns alltid där pga att lufft turbulens
Och du har laminärströmning i den mekaniska frånluften?

Jag har "lyssnat" på FTX anläggningar som inte går att uppfatta att de är igång, och "lyssnat" på frånluftsanläggningar som ligger som ett dovt muller.

Det handlar om att hålla nere lufthastigheterna och tryckfallen så att det inte uppstår oljud, och det ljud som ändå uppstår ska dämpas bort.

I en villa skulle jag vara mer bekymrad över agregatljudet, det kan vara svårt att hantera pga veka bjälklag och lätta väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.