R
P Peter sch skrev:
Enligt Gysinge ska de sättas utan fog som jag har gjort. Det handlar nog om dålig kvalitet.
Vad som är viktigt för mig är om de fortfarande håller samma dåliga kvalitet på ett vacker kakel. Skulle gärna göra om det med samma kalel, men vågar inte utan att veta om de har löst problemet. Eftersom de inte vill ha en öppen dialog så vågar jag inte handla av dem igen. Synd!
Om det var det ingen som visste när dom inte vill ta i det eller säga att det är bättre kvalitet nu .
Och vi har haft problem förut kanske inte vore fel för dom att säga , men tystnad är även det ett erkännande
 
Jag har kallat ett helt kök med detta kakel för ca 8 år sedan, ingen av plattorna har några som helst problem. Jag satte dem med en liten fog vilket väl dessa skall ha, I'm interested måste det vara extremt stumt bakom. Jag tror att du har något som rör på sig eller något annat fel.
 
R
G guggen skrev:
I'm interested måste det vara extremt stumt bakom. .
Allt kakel eller klinker ska det vara stumt bakom med dött materiel , dubbel 13 gips eller en träskiva + gips
Det med gipsen gör att det blir en plan yta och lättare att sätta
 
G guggen skrev:
Jag har kallat ett helt kök med detta kakel för ca 8 år sedan, ingen av plattorna har några som helst problem. Jag satte dem med en liten fog vilket väl dessa skall ha, I'm interested måste det vara extremt stumt bakom. Jag tror att du har något som rör på sig eller något annat fel.
G guggen skrev:
Jag har kallat ett helt kök med detta kakel för ca 8 år sedan, ingen av plattorna har några som helst problem. Jag satte dem med en liten fog vilket väl dessa skall ha, I'm interested måste det vara extremt stumt bakom. Jag tror att du har något som rör på sig eller något annat fel.
G guggen skrev:
Jag har kallat ett helt kök med detta kakel för ca 8 år sedan, ingen av plattorna har några som helst problem. Jag satte dem med en liten fog vilket väl dessa skall ha, I'm interested måste det vara extremt stumt bakom. Jag tror att du har något som rör på sig eller något annat fel.
 
3 citat?
 
Intressant, jag har kaklat med gysinges metroför ett år sedan, satte minimal fog vilket jag tyckte var ca 1-2mm. Hoppas verkligen inte detta händer... Tror faktiskt inte det står utan fog, utan minimal, frågade om detta men fick vad jag minns inget riktigt bra svar.
 
Jag har kaklat med detta kakel 2012 med minimal fog och har inga problem alls. Du säger att du har en murstock i närheten, kan det inte vara så att du har stora temperaturskillnader pga murstocken?
 
Nej man skall inte sätta dessa utan fog, dessutom är ju plattorna ojämna så det måste se mkt märkligt ut.
TS har sannolikt satt dem fel eller på fel underlag?
 
De sitter i ett kök mot tre olika väggar. Yttervägg med enkelt gips, innervägg med dubbelt gips och en vägg med delvis murstock och det spricker överallt! Vad jag vill veta är: händer detta bara med mitt parti kakel. Och: vad kan jag använda istället?
 
Det där har inget med underlaget att göra, garanterat!
Det där är ett fabrikationsfel, inget annat, så glöm diskussionen om smala fogar eller underlaget.
Emaljen släpper inte från leran pga ett ev svajjigt underlag, och def inte på en vägg.
Hade det gällt ett golv så kanske man kunde gissa på det, men emaljen skall fortf sitta kvar oavsett.
Emaljen ska inte släppa på detta sättet
 
  • Gilla
Peter sch och 1 till
  • Laddar…
A
Om du gillar lite detektivarbete/CSI och har tillgång till mikroskop så föreslår jag:

Kapa några plattor på hälften så du kan inspektera uppbyggnaden från botten till glaseringen.
- Några oanvända
- Försök också få ner någon av plattorna som har sprickanvisningar (utan att skada för mycket) och såga även den.
- ordna en Provplatta från tillverkaren eller om du har olika tillverkningsdatum på de förpackningar du har hemma

Möjligtvis kan du se om plattan har skiktat sig eller har ojämn blandning på något sätt.


Som sagt en del arbete... :geek:


Tillverkaren kommer ju inte erkänna problemet om du inte hittar något mer att gå på...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det verkar iaf hittils som du är den enda. Faktiskt också märkligt att det sker i sådan omfattning. Gysinge använder ju sig mycket av underleverantörer, kan du få fram vem det är och gå direkt på dem?
 
G guggen skrev:
Nej man skall inte sätta dessa utan fog, dessutom är ju plattorna ojämna så det måste se mkt märkligt ut.
TS har sannolikt satt dem fel eller på fel underlag?
Dessa plattor ska sättas med minimal fog, så såg det ut förr och blir det absolut finaste för den här typen av plattor. Rekommendationen från bl.a. Gysinge är densamma.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
O ozean skrev:
Dessa plattor ska sättas med minimal fog, så såg det ut förr och blir det absolut finaste för den här typen av plattor. Rekommendationen från bl.a. Gysinge är densamma.
Ska?? Du menar att man måste?
Vad händer annars undrar jag då?
Är väl upp till var o en vad man tycker blir snyggast, är ju ytterst sällan man sätter/satt med minimal fog.
Hänger ju även på om plattan är tillräckligt bra i kalibern/storlek/vinklar för att sätta utan fog.
Jag tycker det kan vara snyggt med smala fogar, men minimala eller ingen fog blir sällan bra.
 
Förr satte man väl oftast med smal/minimal fog. Det är ju i fogen smutsen sätter sig och där det kommer igenom fukt. Det är dock mycket svårare att få riktigt bra och jag antar att det är av den anledniganl man sätter feta fogar idag.
Ingen fog, särskillt med handslagna plattor som dessa känns mycket konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.