R
G Gudge skrev:
Stabiliteten är tillräcklig. Det har jag beräknat då jag jobbar med sådant;) Däremot är det yterosion i slänten och avvattningen som behöver hanteras.
Det finns erosionsnät.

På bilden med er grund så ser det rätt jämt ut, så det ser ju ut dom de har shaktat massor mor er.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
G Gudge skrev:
Ja kommunikation absolut. När grunden gjordes såg det ut enligt bild och slänten ligger precis bakom den stora stenen idag så riktigt så tydligt tycker jag trots allt inte att det var. ;)
Nej, där ser det inte ut som att man kan förvänta sig en hög mur, det håller jag med om
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, där ser det inte ut som att man kan förvänta sig en hög mur, det håller jag med om
Frågan kvarstår dock om kommunen kan ge entreprenören godkänt bygglov att bygga på min tomt? Låter ju rätt konstigt att det ens skulle gå nu när jag står som ägare till tomten? Och muren finns inte med i detaljplan.
 
G Gudge skrev:
Frågan kvarstår dock om kommunen kan ge entreprenören godkänt bygglov att bygga på min tomt? Låter ju rätt konstigt att det ens skulle gå nu när jag står som ägare till tomten? Och muren finns inte med i detaljplan.
Håller med och det var det jag menade med mitt första inlägg .
Hur kan någon annan än du söka och få bygglov på din tomt ?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Håller med och det var det jag menade med mitt första inlägg .
Hur kan någon annan än du söka och få bygglov på din tomt ?
P Pin skrev:
Håller med och det var det jag menade med mitt första inlägg .
Hur kan någon annan än du söka och få bygglov på din tomt ?
Googlade detta nu och vem som helst kan tydligen söka och få bygglov på annans mark.
Däremot behövs ett avtal mellan denne och markägaren.
 
P Pin skrev:
Googlade detta nu och vem som helst kan tydligen söka och få bygglov på annans mark.
Däremot behövs ett avtal mellan denne och markägaren.
Ja det har jag hittat också. Med andra ord kan kommunen godkänna bygglovet men dock inte att arbetet får utföras innan ett avtal finns med fastighetsägaren som jag förstått det.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag tycker att ni ska neka entreprenören tillträde till din mark för att bygga muren. Muren ska byggas på grannens mark och ska byggas från grannens mark. Och ni ska fråga efter planteringsjorden ni skulle få enligt avtalet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 10 till
  • Laddar…
A
Så då är frågan vad denna förändring är värda för er och era grannar. Ni sitter ju i en bra förhandlingssits och det är antagligen därför de kallat till stormöte.

Om de inte får lov att bygga på era tomter måste de bygga på de nya. Ur förhandlingssynpunkt är det också bra att försöka fundera på andra partens mål och deras smärtgräns.

Exempelvis hur mycket mindre kommer hus/tomt vara värd om de går slänt på dem?
 
Det är bara onödigt att bråka om var de fpr vara när de bygger. Bråka bara om det som faktiskt betyder något för er.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Entreprenören kan sätta L stöd på grannens tomt. Grannen kan då använda tomten fram till tomtgränsen för L stödet behöver inte vara bredare än 20 cm där uppe. Det blir bara dyrare för entreprenören.
 
  • Gilla
Jan Ehn och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Entreprenören kan sätta L stöd på grannens tomt. Grannen kan då använda tomten fram till tomtgränsen för L stödet behöver inte vara bredare än 20 cm där uppe. Det blir bara dyrare för entreprenören.
Det är inte direkt gratis att bygga gabioner heller om en entreprenör gör det.

Finns ju även många möjligheter med gabioner som att tex ha en stor i botten och sen en smalare längst upp så man kan nyttja mer av tomten.
 
mathiash77 skrev:
Så då är frågan vad denna förändring är värda för er och era grannar. Ni sitter ju i en bra förhandlingssits och det är antagligen därför de kallat till stormöte.

Om de inte får lov att bygga på era tomter måste de bygga på de nya. Ur förhandlingssynpunkt är det också bra att försöka fundera på andra partens mål och deras smärtgräns.

Exempelvis hur mycket mindre kommer hus/tomt vara värd om de går slänt på dem?
Ja om det är så att det räcker att vi säger nej då har vi möjlighet att påverka. Annars blir det värre.

Sen får man inte glömma att tomten ovan antagligen redan är såld och gör man ändring med muren kan det bli tvist från det hållet istället så då blir det problem.
 
harry73 harry73 skrev:
Entreprenören kan sätta L stöd på grannens tomt. Grannen kan då använda tomten fram till tomtgränsen för L stödet behöver inte vara bredare än 20 cm där uppe. Det blir bara dyrare för entreprenören.
Ja L-stöd hade löst mycket. Dock är de ju inte speciellt snygga jämfört med en gabionmur och väggkänslan blir ännu värre med ett L-stöd. Gabionmuren kommer bestå av 2 block som är ca 1,2 m djupa som sitter förskjutet vilket gör att vi får ett hyllplan på ca 0,3 m ovan det undre blocket. Det går ju åtminstone nyttja till något. Se bild nedan.
 
  • Ritning av gabionmur med två förskjutna block och angivna mått för hyllplan och tomtråns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Det är bara onödigt att bråka om var de fpr vara när de bygger. Bråka bara om det som faktiskt betyder något för er.
Mycket riktigt. Behöver de använda vår tomt för att anlägga muren ser jag inga problem med det. Ser ingen vinning i att bråka i onödan och hade inte vårat hus legat så nära muren hade man kanske inte brytt sig så mycket. Är ju mindre påverkan för de som byggt 2-plans hus som därav har större gräsmatta eftersom tomterna är relativt lika i storlek.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att ni ska neka entreprenören tillträde till din mark för att bygga muren. Muren ska byggas på grannens mark och ska byggas från grannens mark. Och ni ska fråga efter planteringsjorden ni skulle få enligt avtalet.
Ja frågan vad som händer om vi nekar att bygga på vår mark ska ställas. Planteringsjorden kommer inte vara några problem. Dessvärre kommer den inte kunna komma ut detta år i och med tvisten om muren som det ser ut just nu. Så får satsa på rullgräs i vår så barnen får en gräsmatta till nästa sommar åtminstone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.