Hej!
Har installerat en luft/luft pump i hallen,
så jag plockade bort en el radiator i hallen för att ta elen från radiatorns kablar.

Men det visade sig att det inte fanns någon nolla.
Utan färgerna brun, vit och grön/gul.

Kan man lösa detta på något sätt? Skulle vara så smidigt att ta från den säkringen.

20180820-195121.jpg
 
N nixxz skrev:
Hej!
Har installerat en luft/luft pump i hallen,
så jag plockade bort en el radiator i hallen för att ta elen från radiatorns kablar.

Men det visade sig att det inte fanns någon nolla.
Utan färgerna brun, vit och grön/gul.

Kan man lösa detta på något sätt? Skulle vara så smidigt att ta från den säkringen.

[bild]
Du kan inte basera vad det är på enbart färgerna. Du måste mäta. Men kolla elementet som satt där. Troligen är det 400V och då kan du inte använda det alls.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Rent tekniskt går det att använda, men man måste koppla om i centralen om det är 400V. Sen kanske det inte är helt korrekt med dom färgerna, men det kanske går att skarva på nya och dra ur/i dom?

Men, som sagt var, börja med att mäta innan du drar några förhastade slutsatser.
 
Ska ta och göra en mätning.
På radiatorn står det 230-800
 
Du måste även kolla om det finns några andra laster på gruppen, vilket är vanligt när det är elvärme.
 
Okej, var 230 i vit samt brun.
Så det innebär att det inte finns något jag kan göra åt det? Utan att dra om från centralen då?
 
När du redan har trådar i röret är det enkelt att dra om tråd. MEN risken är stor att det är en grupp med flera element och då blir det lite knepigare.
 
  • Gilla
Nikkee
  • Laddar…
N nixxz skrev:
Okej, var 230 i vit samt brun.
Så det innebär att det inte finns något jag kan göra åt det? Utan att dra om från centralen då?
230 mot vadå? Vit mot brun? Eller var och en mot jord?
 
V vectrex skrev:
230 mot vadå? Vit mot brun? Eller var och en mot jord?
Var å en mot jord
 
N nixxz skrev:
Var å en mot jord
Då är det ju till 99,9% 2 olika faser, men du bör mäta mellan dem för att bli 100% att så är fallet!
 
V vectrex skrev:
Då är det ju till 99,9% 2 olika faser, men du bör mäta mellan dem för att bli 100% att så är fallet!
Gjort det också, 400v
 
N nixxz skrev:
På radiatorn står det 230-800
N nixxz skrev:
Gjort det också, 400v
Motstridiga uppgifter här, eller har du drivit en 230 V-radiator på med 400 V eller har den varit fulnollad?
Man behöver också titta sig omkring lite för att avgöra om det är en god ide att nalla ström från denna värmegrupp, en del frågor har redan nämnts i tråden. Så det är ingenting vi kan råda med de uppgifter vi har. Beskriv helheten lite mer så kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.