0% i påslag innebär väl att man får betala grossistens fantasibruttopriser?
 
  • Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
usless, det beror ju på om och vilka rabatter man har, men svartjobbare och dyl. har troligen inga eller mycket låga rabatter hos grossisterna/byggvaruhus så troligen.
 
Som sagt upplägg med kvitto och 0% påslag. Innebär troligen att de handlar direkt över disk på byggvaruhus, Jula osv. Tycker man ser många hantverkare som står i de köerna när jag är där.

Dvs. all hantering sker vid kassan på tid som du betalar. En seriös byggfirma ser ju till att det mesta material levereras till byggplatsen, till betydligt lägre kostnad, än att du skall betala fullt timpris för en snickare som skall köra o hämta och stå i en kassakö.

Det är illa nog att det blir snickaren i kassakön för de där specialskruvarna man missat att beställa.
 
E elmont skrev:
Byggis1976, jag har under mina sista 5 aktiva år jobbat på ett byggföretag (15 anställda) där jag dels jobbade med bokföring, arbetsledning, kalkyl och inköp. Under dom åren har jag aldrig hört talas om att någon någorlunda seriös inte har haft ett påslag på matr. på sina löpande jobb. Det ska betala den tid som jag (som inte vistades på arbetsplatsen) fick lägga på bla anskaffning och returen dvs hantering av matr.. Mina timmar debiterades aldrig direkt till kund för kunden hade ju ingen som helst aning om hur länge jag sysslade med material hanteringen och då är det ju mycket svårt att på ett trovärdigt sätt redovisa timmar.
Dom som hade 0 % i påslag var dom som kontant köpte sitt matr. på jula, byggmax osv till samma pris som vem som helst. Och normalt var det betydligt dyrare än dom priser som vi trots påslaget debiterade kunderna.
Ps
Det var i dom fall jag känner till svartjobbande och nästan alltid utländska "företagare".
Ja, de vi fick offerter ifrån var troligtvis sådana som gör sina inköp på Byggmax. Och inte helt 100. Har du någon rekommendation hur jag hittar de mer seriösa? Inga vi känner har några referenser i Stockholm, alla enbart dåliga exempel och vissa som är ”ok”, men då troligtvis sådana du beskriver. Vi har letat via offerta. Jag kanske skall ringa runt själv till de som funnits i mer än 3-5 år, med ok omsättning. Kan sålla fram dem via Eniro plus allabolag.....annan idé?
 
Har du inga bekanta som har någon bekant som anlitat någon seriös?
Som du skriver kolla efter dom som varit aktiva i minst 5 år utan att finnas med på "svarta listan" eller konkat.
 
Offerta och liknande tjänster skulle jag bara ta till i ren desperation.

Absolut bästa sättet att få tag på en bra hantverkare är via kontakter. Vänner, kolleger osv.

En metod jag själv provat (men det gav inget då) var att hålla utkik i närområdet. Om det pågick byggnadsarbete på en villa inom några kvarter, så ringer man på och frågar om de kan rekommendera byggaren. På vissa ställen kunde man se redan från gatan att den firman vill jag inte ha.

Man får räkna med väldigt lång ledtid på bra hantverkare. Vi anlitade en bra snickare, som vi fick vänta ett halvår på. Något år senare tipsade jag en kollega om den snickaren, men då var han fullbelagd 2 år framåt.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, de vi fick offerter ifrån var troligtvis sådana som gör sina inköp på Byggmax. Och inte helt 100. Har du någon rekommendation hur jag hittar de mer seriösa? Inga vi känner har några referenser i Stockholm, alla enbart dåliga exempel och vissa som är ”ok”, men då troligtvis sådana du beskriver. Vi har letat via offerta. Jag kanske skall ringa runt själv till de som funnits i mer än 3-5 år, med ok omsättning. Kan sålla fram dem via Eniro plus allabolag.....annan idé?
Anlita en snickare från annat landskap än där du bor, ordna uppehälle, så brukar det inte vara några större problem.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Anlita en snickare från annat landskap än där du bor, ordna uppehälle, så brukar det inte vara några större problem.

Mvh P-A
Uppehälle i Stockholm? Hotell då, det enda rimliga. Kostar 1200kr natten i närheten...per pers. Känns inte rimligt. Har tidigare faktiskt anlitat från Västerås, betalade restid. Men det borde ju gå att hitta bra killar i Stockholm.
 
H hempularen skrev:
Offerta och liknande tjänster skulle jag bara ta till i ren desperation.

Absolut bästa sättet att få tag på en bra hantverkare är via kontakter. Vänner, kolleger osv.

En metod jag själv provat (men det gav inget då) var att hålla utkik i närområdet. Om det pågick byggnadsarbete på en villa inom några kvarter, så ringer man på och frågar om de kan rekommendera byggaren. På vissa ställen kunde man se redan från gatan att den firman vill jag inte ha.

Man får räkna med väldigt lång ledtid på bra hantverkare. Vi anlitade en bra snickare, som vi fick vänta ett halvår på. Något år senare tipsade jag en kollega om den snickaren, men då var han fullbelagd 2 år framåt.
Ja. Det tar tid. Många renoverar i närområdet, men många bygger dåligt. Vi har liggande panel och skulle vilja hitta någon som inte skarvar snuttar.....vi vill ha ca 1.20 mellan skarvar. Pratade faktiskt med grannen om det. Han trodde många ville spara pengar som därför sade åt entreprenören att ”snutta”.
 
:seenoevil:
E elmont skrev:
Har du inga bekanta som har någon bekant som anlitat någon seriös?
Som du skriver kolla efter dom som varit aktiva i minst 5 år utan att finnas med på "svarta listan" eller konkat.
Jo, men det visar sig alltsom oftast att denne bekanta inte själv har någon koll. Har varit hemma hos bekanta som haft hantverkare de var nöjda med där jag genom att titta kan se att de byggt ”fel”, tex i badrum golvbrunnplacerad fel, vatten ur golvet, ingen tröskek, inget tätskikt i inspektionslucka mm mm.......jag har helt enkelt inga bra kravställar bekanta. Vi är typ de enda som vet vad bkr är, skriver avtal eller läser på.....

Jag säger oftast inget till mina vänner. Det är ju kul att de är nöjda! Men jag vill ha det rätt byggt också, inte bara en trevlig kille. Även om det kan vara tillräckligt svårt att hitta en ”trevlig”.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja. Det tar tid. Många renoverar i närområdet, men många bygger dåligt. Vi har liggande panel och skulle vilja hitta någon som inte skarvar snuttar.....vi vill ha ca 1.20 mellan skarvar. Pratade faktiskt med grannen om det. Han trodde många ville spara pengar som därför sade åt entreprenören att ”snutta”.
Fast då borde en bra entreprenör starkt avråda. Att spara några meter panel, och få snuttar är mer än dumssnålt. Troligen kostar de extra kapningarna mer arbetskostnad än plankan man sparar.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Tack! Som jag trodde. Enligt Allabolag har företaget 1 anställd.....min misstanke är att de använder svarjobbare och har varit i blåsväder hos skatteverket och nu är övernervösa? Det var två pers som påstod sig jobba där som gav offert. De jobbade inte praktiskt själva....
Bara för att uppgifterna på Allabolag och liknande sajter inte stämmer behöver det på inte vara lika med svartjobb. I vårt lilla företag har vi rättat sådana uppgifter ett flertal gånger men rätt vad det är så är det fel igen.

Ganska vanligt är också att alla har varsin F-skattsedel, även om det ser ut som att man jobbar inom samma firma.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,
Vi håller på att upphandla en fasadrenovering. Vi hade ett flretag vi gillade förts, vi diskuterade detaljer men sedan valde vi väldigt sent att avbryta då de av olika anledningar inte vill skriva avtal på det sätt vi ville. Jag undrar om några av deras argument var sanna.....många vet jag var BS.

Vi använde Hantverksformulär 17. Fast pris plus material mot kvitto.

Hantverkaren påstod att
1. Man kan inte avtala att Resor ingår då de riskerar att få skatteverket på sig...? All arbetskostnad gav inte rot, vilket man kunde se i offerten.....
2. På uteentreprenader avtalas aldrig slutdatum pga väder? Vi föreslog att skriva att vid regn flyttas tiden framåt. Vad är kotym?

Vad tänker ni? Vi är glada att vi inte anlitade dem eftersom de verkade otroligt ”on edge” vad gällande avtal...


\byggis
Det jag misstänker att hantverkaren menar är att man får inte på fakturan skriva inklusive resor. Resor är inte rotberättigade och här har skv blivit hårdare. Resor är inte heller material. Hantverkaren får inte heller bjuda på resorna under förutsättning att ni inte bor mellan hantverkarens hem och tex kontor.

Även bortforsling av material skall vara med.

Jag anser att det ni föreslog med vädret är mycket bra. Dvs ett slut datum men att detta kan flyttas fram pga vädret. Om ni tex skall måla eran fasad och det kommer regna i 2 veckor så vill hantverkaren inget hellre än att det skall sluta regna. Annars måste denne hitta något annat jobb under dessa två veckor, och det kanske inte är helt lätt, lite beroende på vilka jobb man normalt utför.

Att de är on edge är väl ändå possetivt? Men säger magkänslan att det inte är bra så är det förmodligen inte det heller. Som andra redan sagt. Be om referenser. Lycka till med renoveringen. Mvh Jocke
 
Redigerat av moderator:
Naturligtvis måste man speca på fakturan och göra olika poster beroende på vad det är man debiterar och det är inga problem oavsett vad man fakturerar och sedan gör man rotavdrag i fakturan på dom poster som berättigar till rotavdrag. När man sedan söker rot redovisar man bara dom olika delposterna i rotansökan. Men som sagt det kräver att man en faktura där det tydligt framgår vad dom olika delposterna är. Och lika självklart får företaget bjuda på resorna och bortforsling av material om dom vill och det oavsett vart företaget ligger.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
:seenoevil:

Jo, men det visar sig alltsom oftast att denne bekanta inte själv har någon koll. Har varit hemma hos bekanta som haft hantverkare de var nöjda med där jag genom att titta kan se att de byggt ”fel”, tex i badrum golvbrunnplacerad fel, vatten ur golvet, ingen tröskek, inget tätskikt i inspektionslucka mm mm.......jag har helt enkelt inga bra kravställar bekanta. Vi är typ de enda som vet vad bkr är, skriver avtal eller läser på.....

Jag säger oftast inget till mina vänner. Det är ju kul att de är nöjda! Men jag vill ha det rätt byggt också, inte bara en trevlig kille. Även om det kan vara tillräckligt svårt att hitta en ”trevlig”.
Som byggföretagare tycker jag det är kul att läsa det du skriver. Ytterst få kunder tänker som du och letar istället bara efter det billigaste.
För oss är kvalitet på kunden lika viktigt som kvalitet på det arbete vi utför.
Ska man jobba efter branschens alla regler och bestämmelser samt med material av bra kvalitet kostar det lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.