Har efter visst sökande av andra varianter än spotlights i badrummet men inte hittat något trevligt alternativ så det blir att börja planera för detta. Hur dras rör och kabel till dessa inbyggda? Drar man bara rör från dosa till kopparna och sedan FK i dessa? Om det är så det görs hus fäster man rören in i kopparna och är det tillåtet att fortsätta från en kopp till nästa?
 
Tackar den bilden har jag ju sett förut. "kryper och gömmer mig igen"
Men även om jag sett denna förut så ser jag inte hur du har fäst rören i burkarna. Så det är bara att lägga dess i serie till alla burkar och koppla in??

Ps självklart av behörig elekriker då. ;)"
 
Fäst rören med hjälp av E14 382 96
 
Borrade något mindre hål än VP-röret i burken, lite våld så satt det kanoon! Visst vill du så slå på en PL400 klutt!

Japp, serie och koppla!
 
Funderar lite till. ::)
Inte för att burkarna är dyra utan bara regel info.
Då det nuvarande taket är putsat trä tak behövs det burkar iaf? Och om detta inte behövs hur gör man då med kabeldragning och rör??
 
Alltså om vi pratar mellanbjälklag där du inte har någon isolering behövs ju inte burken, den skall ju hindra isoleringen från att komma i närheten av den mycket varma lampan/armaturen för att förhindra brand :surprised:. Vill du dra el här och inte vill riva ovanvåningens golv vilket inte verkar troligt får du ju ta ner befintligt tak först.....
 
Rummet detta handlar om är i källaren där jag ska sänka taket så lite som möjligt ca 10cm. Taket är nu putsat på trä och det tänkta taket blir typ panel av plank vitmålad. Om man nu inte sätter burkar hur gör man då med kabeldragingen??
 
Dunka upp VP-rören i det befintliga taket alt. regla upp först och sätt VP-rören i reglarna!

Vad har du idag i mellanbjälklaget då, du kan inte riva befintligt tak montera spottburkar om du redan har isolering eller som sagt bara dra VP-rör och smacka på det nya taket. Då behöver du ju inte sänka taket alls, det brukar ju inte vara gott om takhöjd i källaren...
 
Taket måste sänkas för att dölja lite rör mm. Och bjälklaget är byggt at stadiga träbjälkar med typ råspont spikat underifrån och sedan vassmatta och puts underifrån. Låter bra att bara sätta upp VP på reglar och upp med taket. Det jag är orolig för är avslut av rör mot spot och ev avstånd till bränbart material då bjälklaget inte är betong.
 
Ja, avstånd till brännbart material styrs ju av vilka spottar du skall ha. Nu finns det ju tydligen spottar med LED-teknik som alstrar betydligt mindre värme men dessa tror jag inte går att dimma idag...

Sedan har jag också läst på forumet om spottar som bara monteras i en takdosa, sök lite så hittar du säkert den tråden.

Tar du "vanliga" 230 V spottar och är minsta orolig så köp då ett antal målarburkar och klipp ner dessa på höjden ~10cm, borra lite extra kylhål på sidorna så är det ju hur lugnt som helst :cool:
 
spot_burk.jpg
 
Men får man använda vanlig FK i "spotpottorna"? Jag hade för mig att man använde någon värmetålig kabel? :-/
 
Till mina spottar så följde det med en kontakt med ~10 cm värmetålig kabel!
 
ByggaNytt skrev:
Alltså om vi pratar mellanbjälklag där du inte har någon isolering behövs ju inte burken, den skall ju hindra isoleringen från att komma i närheten av den mycket varma lampan/armaturen för att förhindra brand
Det är inte för att skydda isoleringen man har burkar. Glasfiberull och stenull har en smältpunkt en bit över 1000 grader, dvs högre än många metaller och legeringar. Med andra ord kommer troligtvis burken smälta innan isoleringen ger sig. Detta förutsatt att man har spottar som kan bli så varma vilket jag betvivlar. De kommer gå sönder långt innan den temperaturen uppnås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.