Hej
Jag har en källare som är nästan helt nedgrävd. Ca 60 cm är ovan mark. Källaren är murad i lecasten och på utsidan är det isodrän där det är motfyllt med jord och den delen som inte är motfylld, där har jag monterat några cellplast-skivor som blivit över från markarbeten.

Det är ingen snygg finish, men det hamnar under en altan och kommer inte synas. Däremot, på altanen kommer jag grilla och jag har förstått att cellplast brinner "rätt bra", så jag vågar inte ha den exponerad på det här sättet.

Så, har du någon idé om hur man brandisolerar cellplasten? Isoleringen går ju att riva bort, men låt oss i första hand försöka behålla den.

Jag är inne på ungefär:
1) Ett lager markskiva av mineralull utanpå (kanske västkustskiva)
2) Klä hela med en plåt som tätas emot väggen

Finns det fler bra alternativ?
Bifogar en bild, kolla längst bort mot väggen.

Tack för tankar!
39400772_1189678591171860_3689523326994087936_o.jpg
 
Putsa kanske? Cellplast tål inte UV-ljus, så den bör täckas av något oavsett brandrisken.
 
Brinner det verkligen så lätt?
Har du provat vad som krävs gör att få eld på det?
Tror att det skulle bidra till en befintlig brand men tar nog inte eld av en gnista.
Jag målade en del av min cellplast som var exponerad för solljus med vanlig fasadfärg, fäste bra.
 
useless useless skrev:
Putsa kanske? Cellplast tål inte UV-ljus, så den bör täckas av något oavsett brandrisken.
Det är kanske vettigt. Kanske rätt mycket jobb relativt de andra tankarna? Likväl så är det säkert ett bra förslag. Jag vet inte vad som krävs för att få till den lösningen. Jag antar att först så ska cellplasten sitta fast på något helt annat sätt än det nuvarande. Sen själva putsningen borde gå relativt fort, det behöver ju inte bli snyggt.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Brinner det verkligen så lätt?
Har du provat vad som krävs gör att få eld på det?
Tror att det skulle bidra till en befintlig brand men tar nog inte eld av en gnista.
Jag målade en del av min cellplast som var exponerad för solljus med vanlig fasadfärg, fäste bra.
Jag har inte provat, bara hört historier om hur bra det brinner. Det kändes bara lite fel med att mura en grill intill exponerad cellplast... Hur rationellt det är vet jag dock inte. :)
 
  • Gilla
Matti6
  • Laddar…
Skruva dit en mineritskiva av tunnare sort. Det har jag nyligen gjort på mitt attefallshus som jag håller på att bygga.

Grund av attefallshus under konstruktion med nyinstallerad mineritskiva längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Skruva dit en mineritskiva av tunnare sort. Det har jag nyligen gjort på mitt attefallshus som jag håller på att bygga.

[bild]
Intressant. Det här är kanske en bra väg att gå. Om de går att få tag i till vettigt pris vill säga. :)
 
T tobbew skrev:
Intressant. Det här är kanske en bra väg att gå. Om de går att få tag i till vettigt pris vill säga. :)
Cembrit Windstopper extreme är det jag använt. Det är inte en "riktig" mineritskiva, den är betydligt tunnare, bara 4,5mm, men den är också mycket billigare.

Tyvärr verkar de ha bytt färg på den sen jag köpte min för några år sen (den på bilden ovan har jag haft överbliven sen huset i bakgrunden byggdes). Fast i ditt fall spelar kanske inte färgen så stor roll?

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/fasadskiva-cembrit-windstopper-extreme-4-5x1200x2700mm
 
useless useless skrev:
Skivor i lagom format brukar säljas som trossbottenskiva.

[länk]
Åh, tack! Den ser ju ut att vara mycket lämplig. Det står dock i produktbladet att den bara kan vara exponerad i 6 månader. Vad det nu betyder. Jag mailar dem och frågar vad jag behöver göra för att den ska vara beständig.
 
A
Putsa den! Det är snabbt och billigt.
 
T tobbew skrev:
Åh, tack! Den ser ju ut att vara mycket lämplig. Det står dock i produktbladet att den bara kan vara exponerad i 6 månader. Vad det nu betyder. Jag mailar dem och frågar vad jag behöver göra för att den ska vara beständig.
Är det en likadan skiva jag har använt så kan jag säga med säkerhet att den inte påverkas alls av att ligga platt på marken helt exponerad i 4 år.
 
V vectrex skrev:
Är det en likadan skiva jag har använt så kan jag säga med säkerhet att den inte påverkas alls av att ligga platt på marken helt exponerad i 4 år.
Just den jag skrev om är inte lika som din (vad jag förstår) och heter Winco WR som säljs/produceras av Ivarsson.
Finns i länken ovan (https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040). Lite billigare än din variant, men den kanske går bort pga om den inte är så långsiktig som yttersta skikt.
 
Scouten skrev:
Putsa den! Det är snabbt och billigt.
Om jag skulle välja att putsa, vad innebär detta mer exakt?
1)
Först måste cellplasten fästas bättre i underlaget, just nu är sitter den med samma pluggar som isodränen har, som liksom är menade att fyllas fast med jord. Så jag antar att jag köper några spikbrickor?
https://www.byggmax.se/isolering/ce...e77yKsPyZyNuUibKtq_Dl2LX3sifMrYQaAuVYEALw_wcB

2)
När cellplasten väl sitter fast. Vad gör jag då? Köper jag något billigt nät och sätter runt isoleringen och in i lecamuren? Antingen nät menat för att armera puts, eller något "hönsnät" eller liknande. Om det ens behövs

3)
Blanda till några liter puts och smaska på cellplasten, ca 10mm? Jag antar att putsen helst ska länkas ihop lite med lecamuren för att bli "ett med huset"?

Tack för alla tankar!
 
Ping! Mitt senaste inlägg där jag hade några frågor om puts. Någon som har lite koll på hur man kan göra det "överkomligt" så att det sitter kvar? Det spelar ingen roll hur det ser ut.
 
A
1. Jag använde blå plastspikplugg och fäste med, sitter som berget. Finns för regelfäste också.

2 och 3. Jag satte putsnät, sen putsade jag med finjas glasfiberarmerade puts. Den ska vara bäst på cellplast. Det finns särskilda cellplastclips för nätet. Snåla inte.

Det fäster stenhårt och är lättjobbat.


T tobbew skrev:
Om jag skulle välja att putsa, vad innebär detta mer exakt?
1)
Först måste cellplasten fästas bättre i underlaget, just nu är sitter den med samma pluggar som isodränen har, som liksom är menade att fyllas fast med jord. Så jag antar att jag köper några spikbrickor?
[länk]

2)
När cellplasten väl sitter fast. Vad gör jag då? Köper jag något billigt nät och sätter runt isoleringen och in i lecamuren? Antingen nät menat för att armera puts, eller något "hönsnät" eller liknande. Om det ens behövs

3)
Blanda till några liter puts och smaska på cellplasten, ca 10mm? Jag antar att putsen helst ska länkas ihop lite med lecamuren för att bli "ett med huset"?

Tack för alla tankar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.