*hijack*

Tilläggsfråga!

Vart köper man mallar utav alla dess slag?
 
Biltema har nåt: Biltema Sverige
Jula har: Search

Har själv aldrig använt dessa så kan tyvärr inte svara med annat än länkar till grejerna.
 
Tack för flera alternativ.
Det vore ju trevligt om någon kunde uttala sig om kvaliteten av ovanstående produkter.

Schablonserien från Clas Ohlson verkar ju mest komplett samt dyrast av de 3 alternativen.

Finns det någon här som kan uttala sig om märket Milescraft (bra/dålig kvalité?). Har själv aldrig hört talas om det.
 
Jag har bokstavsmallarna från Biltema, men jag tycker att det kan vara svårt att få fräsen att glida bra i mallen. Det är lätt att den fastnar lite och då darrar man till och bokstäverna blir inte 100%. Jag har även en så kallad pantograf
Pantograf - Wikipedia
men det är samma sak med den. Millescraft har jag ingen erfarenhet av, så de kan jag inte uttala mig om.

Jag kan istället rekommendera en annan metod som är billigare och i mitt tycke blir bättre, samt man är helt fri att utforma sitt alster med valfritt typsnitt.

1) Använd valfritt ritprogram på datorn och formge din skylt. Använd gärna funktion att texten blir ihålig, dvs ca 1 mm tjock linje på utkanten av tecknen och vit fyllning.

2) Spegla texten bak och fram i ritprogrammet och skriv ut på en laserskrivare (OBS viktigt att det är en laserskrivare)

3) Lägg det utskrivna pappret med texten neråt mot träytan du skall fräsa och fixera pappret.
(Därför skall den speglas bak och fram)

4) Ta ett strykjärn och stryk med rätt så hög värme på baksidan av pappret. Nu smälter Laser tonern och förs över på träytan.

5) Frihandsfräs utmed linjerna. Om man tar det lugnt och har bra belysning så kan det bli mycket bra. Jag rekommenderar att använda en sk gravyrfräs som är en treskärig lite spetsigare fräs. Om man använder ett snirkligt typsnitt så blir det en bra effekt att lyfta fräsen i ändarna, för att på så sätt få en varierande bredd på tecknen som när man skriver med en Kaligrafi penna. Jag är förtjust i typsnittet "Zapf Chancery" för mina skyltar, då det är lagom snirkligt.
 
Tusen tack för tipset Hecke! :)
 
nikasp
Jag hijckar den här gamla tråden. Jag vill fräsa in ”Svedtorp” som vårt torp heter på en vanlig fasadbräda men kanske tar något hyvlat så jag kan använda laservarianten ovan.

Undrar dock om det är görbart med en notfräs och min Bosch POF 1400 (heter den väl?) eller om man ska sätta sig och nöta med Dremeln, känns som det kommer att ta rätt lång tid?
 
Frihandsfräsning i massivträ är ingen hit då materialet inte är särskilt homogent. Det kan bli svårt att styra då fräsen beter sig lite olika beroende på var i materialet du skär. Jag har gjort skyltar med vårt husnamn i MDF som jag därefter målat tjockt med täckfärg - detta har hållt ihop bra i sju år nu. Dessa skyltar fräste jag fram på fri hand.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.