Jo som sagt, jag trycker mitt system
 
Hej

Efter mycket om och men har jag fått ihop allt.

Allt gick bra tom att ventilerna och kopplingarna i ventillåda skulle monteras.

Första försöket läckte det några droppar. Rev isär. Fick tips att inte använda tejp på plast sexkantsnipplarna. Prövade det - läckte som ett soll.

Därefter jag jag gjort otaliga försök att få det tätt. Till slut så lyckades jag!

Allt med lin dvs metall - metall höll tätt utan problem. Men fått till mig att inte använda lin när det är plast - plast. Så gick åt en massa tejp.

Får stå trycksatt inatt så får jag hoppas det är kruttorrt i boxen imorrn.

Bilder osv vidare kommer om nån är intresserad.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Klart vi är intresserade, bilder är alltid kul!! (y):D
 
Skit. Läcker lite.

Ska man byta till metallnippel även om det är ventiler i plast?

Och köra lin?

Läcker inte mycket med några droppar.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Skit. Läcker lite.

Ska man byta till metallnippel även om det är ventiler i plast?

Och köra lin?

Läcker inte mycket med några droppar.
Är du säker på att du gör rätt? Pratar vi om vanliga pem-slangskopplingar? Eller annat? Beskriv. Länka. Fota.

Det är jätteviktigt att få in pemslangen ordentligt i alla ändar. Först kommer det ett motstånd, men det måste man skjuta över ända in. Jag fick trycka till mängder av kopplingar efter att jag fattat detta. Jag har använt rinkabys och Östorps kopplingar, och 5-7 varv gängtejp när det gäller de gängade delarna. Inget har läckt något.
 
Det vanliga PEM kopplingarna håller tätt - inga problem med dem.

Däremot är det nipplarna mellan ventilerna och pkr som ej håller tätt. Dvs sexkantsnipplar i plast har jag. Men ska tydligen inte använda metall nipplar mot plast.

Ska på det med loctite och gängtejp idag så ska jag nog lösa det.
 
Drog du de blå kopplingarna med verktyg också eller bara handkraft?

Har dragit allt jag har med handkraft. Såvitt jag såg höll det tätt.

Nu är 50% av kopplingarna nergrävda och jag nojar om man borde dragit med verktyg också?
 
Micro553 Micro553 skrev:
Drog du de blå kopplingarna med verktyg också eller bara handkraft?

Har dragit allt jag har med handkraft. Såvitt jag såg höll det tätt.

Nu är 50% av kopplingarna nergrävda och jag nojar om man borde dragit med verktyg också?
Samtidigt som jag även använt några gardena kopplingar. De har ju inte ens gängor utan snabbkopplingar. Och de ska ju hålla tätt.

Angående ventilerna så tog jag isär idag och körde loctite - imorrn vet jag om det blir bra (ska härda över natten)
 
Jag har varit skitnoca med att få PEM i ”botten”
Efter att ha läst din tråd på gröna rum.

Nu får det bara funka imorrn. Börjar bli mäkta trött på att riva isär och täta om. ;)
 
Du skall inte använda verktyg. Gräv inte igen gravarna förrän du tokspolat alla funny pipes! Allt vatten gör det dessutom enklare att fylla igen - det sätter sig!
 
Ok skönt!

Har spolat igenom ordentligt utan funny pipes.

Men får inte 100 tätt i ventillådan. Tog isär nu igen och på med loctite. Ska härda 12h

Det andra jag satte loctite på igår håller tätt
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Bytte till en Gardena startpunkt. Blev för mycket spänn i slangen.

Allt är tätt och tipset är att använda loctite om man har problem. Jag tog en sort som kan lossas. Tråkigt om man ej får bort om en ventil skulle haverera.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.