findus42 findus42 skrev:
Begreppet är äldre än sågverksindustrin. När ordet används i timmerhussammanhang är det som @heiväderaga säger.
Det går inte att bortse från sammanhanget när man läser ett ord.

Mvh Findus
findus42 findus42 skrev:
Begreppet är äldre än sågverksindustrin. När ordet används i timmerhussammanhang är det som @heimlaga säger.
Det går inte att bortse från sammanhanget när man läser ett ord.
Ok. Huvudsaken är att jag vet vad som menas med blockat timmer. Har fått offert
Mvh Findus
Ok. Jag var mest intresserad av vad Heimlaga menade med blockat timmer eftersom han ansåg det vara bäst. Har fått offert på sådant timmer. Läser dock i en artikel att timmerhus förstörs lätt av väder och vind. Lutar lite åt Daniels förslag att beklä huset utvändigt. Vill dock inte ha plast i väggarna. Och vad gäller isolering funderar jag över något som heter något i stil med träull. Vet någon mera om det?
 
M MarinaNor skrev:
Ok. Jag var mest intresserad av vad Heimlaga menade med blockat timmer eftersom han ansåg det vara bäst. Har fått offert på sådant timmer. Läser dock i en artikel att timmerhus förstörs lätt av väder och vind. Lutar lite åt Daniels förslag att beklä huset utvändigt. Vill dock inte ha plast i väggarna. Och vad gäller isolering funderar jag över något som heter något i stil med träull. Vet någon mera om det?
Ett timmerhus i blockat massivt timmer skall garanterat hålla 100 år utan att du beklär det utvändigt. Det kan hålla 800 år om du har tur.
Orsakerna till att så många timmerhus utan brädslåning ruttnar nu för tiden är flera:
-Folk målar den med plastfärger och lasyrer som stänger inne fukten. Det kommer alltid in fukt i timret genom torksprickorna och den fukten måste ventileras ut så snabbt som möjligt och då får det inte finnas någon tät målfärgsyta som hindrar fukten från att vandra ut. Man kan lämna timret helt omålat eller så kan man bestryka det med järnvitriol eller så kan man rödfärga med gammaldags rödmylla eller så kan man tjära. Några andra fungerande ytbehandlingar för timmerhus verkar inte existera.
-Många nutida timmerhus av rundtimmer och då kommer det alltid en massa sprickor som lutar inåt och leder in vattnet i stocken. Det är orsaken till att man övergav rundtimmer redan på 1600-talet i allt utom enkla ängslador och vedlider och skogshuggarkojor och något enstaka slarvbyggt båthus. Då man timrar av blockat timmer blir nästan alla torksprickor vågräta mitt i stocken och de leder inte in lika mycket vatten.
-I moderna timmerhus låter man ofta mellantaksbjälkarna sticka ut igenom väggarna. De blir vattenhyllor och där ruttnar det. Korrekt utförande är att lämna två tum av väggstocken som täcker bjälkändan.
-Moderna timmerhus har ofta timrade verandaräcken och liknande. De ruttnar och leder in rötan i husstommen.
 
H heimlaga skrev:
Ett timmerhus i blockat massivt timmer skall garanterat hålla 100 år utan att du beklär det utvändigt. Det kan hålla 800 år om du har tur.
Orsakerna till att så många timmerhus utan brädslåning ruttnar nu för tiden är flera:
-Folk målar den med plastfärger och lasyrer som stänger inne fukten. Det kommer alltid in fukt i timret genom torksprickorna och den fukten måste ventileras ut så snabbt som möjligt och då får det inte finnas någon tät målfärgsyta som hindrar fukten från att vandra ut. Man kan lämna timret helt omålat eller så kan man bestryka det med järnvitriol eller så kan man rödfärga med gammaldags rödmylla eller så kan man tjära. Några andra fungerande ytbehandlingar för timmerhus verkar inte existera.
-Många nutida timmerhus av rundtimmer och då kommer det alltid en massa sprickor som lutar inåt och leder in vattnet i stocken. Det är orsaken till att man övergav rundtimmer redan på 1600-talet i allt utom enkla ängslador och vedlider och skogshuggarkojor och något enstaka slarvbyggt båthus. Då man timrar av blockat timmer blir nästan alla torksprickor vågräta mitt i stocken och de leder inte in lika mycket vatten.
-I moderna timmerhus låter man ofta mellantaksbjälkarna sticka ut igenom väggarna. De blir vattenhyllor och där ruttnar det. Korrekt utförande är att lämna två tum av väggstocken som täcker bjälkändan.
-Moderna timmerhus har ofta timrade verandaräcken och liknande. De ruttnar och leder in rötan i husstommen.
Min bror har oljat in sitt timmerhus gjort i lamelltimmer. Det är alltså inte så smart att göra det?
 
Lamelltimmer har ju inte lika mycket sprickor som massivtimmer så ärligt talat vet jag inte...... men jag skulle inte olja massivtimmer.
 
Är inte tjära samma typ av behandling som olja? Det söger du ju att funkar.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Är inte tjära samma typ av behandling som olja? Det söger du ju att funkar.
Nix trätjära är destillerad kåda.
 
Blockat timmer och blocksågat är olika ord som används i olika sammanhang. Eller för den delen att blocka upp en stock eller hur man väljer att uttrycka sig. Samma eller liknande begrepp används inom olika sammanhang och betyder olika saker.

Sen när det kommer till att tillverka en timmerstomme av massivt timmer, precis som heimlaga säger så kan man ju antingen göra allt med yxa som förr i tiden. Men nu mer så sågar man som sagt sidorna istället. Vanligt är även att man hyvlar draget (upp och nersidan på stocken) men behåller ändå den kilformade formen på stocken. Kika in på logosols eller bamsesågens hemsida som säljer sågverk för den som vill bygga själv. Det gör att det helt plötsligt blir en rimlig arbetsinsats för att göra ett timmerhus.
 
Något jag har gått och fantiserat om är att bygga ett hus som en limträbalk, fast där allt sitter ihop. Jag tänker mig att bygga en friggebod på 3*5meter. Dvs man köper massa 45*145 virke som man limmar ihop varv för varv, och drar ihop med lite spik och skruv för att det ska dra ihop bra. Inga utstickande kuntar utan man lägger bara virket kant i kant och hörnen omlott. Ett kul projekt och som borde bli jäkligt stadigt. Sen kan man ju spika på panel om man vill skydda stommen då köpesvirke inte brukar vara av bästa kvalitén.
 
R RapidSledge skrev:
Nix trätjära är destillerad kåda.
Nej det är det inte, du tänker på kreosot.

Tjära är en typ av olja som utvinns genom uppvärmning av träslag med mycket olja. Den ger samma typ av påverkan på trät som olja, det var det jag syftade på.
 
R
Redigerat:
Det vanliga är ju tall. Men även björknäver och bok förekommer.

Menar du att det var något fel i det jag skrev?
 
M MarinaNor skrev:
Ok. Jag var mest intresserad av vad Heimlaga menade med blockat timmer eftersom han ansåg det vara bäst. Har fått offert på sådant timmer. Läser dock i en artikel att timmerhus förstörs lätt av väder och vind. Lutar lite åt Daniels förslag att beklä huset utvändigt. Vill dock inte ha plast i väggarna. Och vad gäller isolering funderar jag över något som heter något i stil med träull. Vet någon mera om det?
Funderar ni på att klä huset med panel osv och i princip bara är ute efter att inte ha plast i väggarna skulle jag rekommendera Isotimber. Har själv byggt 2x91+65m2 med Isotimber och både vi och snickarna var imponerade och nöjda med resultatet. Ett isolerat trähus, utan plast och isolering i ytterväggarna. :)
 
Det går ju också att bygga en vanlig regelstomme och använda någon organisk isolering istället för mineralull. Förmodligen enklast och billigast.
 
R Robert-san01 skrev:
Funderar ni på att klä huset med panel osv och i princip bara är ute efter att inte ha plast i väggarna skulle jag rekommendera Isotimber. Har själv byggt 2x91+65m2 med Isotimber och både vi och snickarna var imponerade och nöjda med resultatet. Ett isolerat trähus, utan plast och isolering i ytterväggarna. :)
Intressant! Vi vill inte ha plast i väggarna och vill minimera risken för mögel. Lägger man alltid panel utvändigt när man använder ISO timber?
 
M MarinaNor skrev:
Intressant! Vi vill inte ha plast i väggarna och vill minimera risken för mögel. Lägger man alltid panel utvändigt när man använder ISO timber?
Panel, skivor som man putsar, plåt, glas osv. Blocken/väggarna kommer med plywood ytterst så de måste kläs med något väderskyddande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.