Ska bygga garage men är osäker på ventilationslösning. Tanken är att jag ska kunna meka en hel del och även kanske kunna lacka så jag är osäker på hur mycket man behöver.

Jag funderar på en luft/luft för avfuktning och ventilation då det kommer vara golvvärme för uppvärmningen. Det handlar alltså om varmgarage, ca 45 kvadrat. Garaget byggs ihop med huset där det redan är vattenburen golvvärme så det ansluts helt enkelt till samma system.

Ett annat alternativ är att dra in ventilationen från huset där vi har ett slutet system men det blir ju bara tilluft och sedan då någon form av utsug från garaget. Hur gör man då med fukten, måste man införskaffa en avfuktare i och med att det är ett varmgarage? Kommer vara golvbrunn med oljeavskiljare i garaget.

Men jag undrar då om det räcker när jag sedan ska meka och lacka eller om man även kan göra extra ventilation som man slår på vid behov, exempelvis lackering, i form av ett intag och ett utsug som annars är tillslutna? Är det en märklig och överflödig ide?
 
Åsa Lund
Blanda inte ihop ventilationen mellan hus och garage. Garaget är egen brandcell och det blir krångligt att lösa med isolering och spjäll.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
En luft/luft ventilerar ingenting, den kyler/värmer/avfuktar.

Garaget ska vara sin egna brandcell samt att det är mycket smutsigare luft i garaget än inne.
Det ska/bör vara undertryck inne.
 
Okej. Så inte ventilation från huset och en värmepump blir poänglös i och med golvvärmen.

Då blir det alltså en avfuktare och någon typ av ventilation helt enkelt. Då tänker jag mig ett intag och sedan ett utblås med fuktstyrd fläkt som även går reglera manuellt. Är jag helt ute och cyklar med de tankarna?
 
Åsa Lund
Det där med att måla i garaget kräver bra ventilation. Möjligen att du kan bli hjälpt av mask mot ångorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.