JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lönerna är generellt sett högre i Stockholm, så prisbilden blir därefter. Har varit samma diskussioner i allla år gällande priserna i storstäderna men antalet personliga konkurser är inte större här än i resten av landet och hus som säljs på exekutiv auktion skulle jag vilja hävda är vanligare på landsorten.
Genomsnittslönerna är nog högre, men en busschaufför tjänar ungefär lika överallt.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
JanneJanne123
K Kirre2 skrev:
Genomsnittslönerna är nog högre, men en busschaufför tjänar ungefär lika överallt.
Ja jag känner inte till vad TS jobbar med, men i området som diskuteras i tråden bor det inte så många busschaufförer.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja jag känner inte till vad TS jobbar med, men i området som diskuteras i tråden bor det inte så många busschaufförer.
Jag vet inte heller, menar bara att även vanliga människor måste väl bo i Stockholm.
 
K Kirre2 skrev:
Jag vet inte heller, menar bara att även vanliga människor måste väl bo i Stockholm.
Fast det är ju ingen rättighet att alla "vanliga människor" ska kunna bo i villa med 15 minuters cykelväg till City, eller i Djursholm för den delen. Men i princip håller jag med, prisnivåerna utestänger många som inte har fina IT-konsult eller chefsjobb och i längden skapar segregation. Det är tufft även för barnfamiljer med två bra inkomster att köpa hus i vettiga lägen runt stockholm idag. En mäklare jag känner säger att villamarknaden över 7Mkr är i princip död nu, pga de nya amorteringskraven. Det som hänt att bankerna inte ens lånar ut mer än 4.5x bruttoinkomst längre. Men det är offtopic i den här tråden...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Fast det är ju ingen rättighet att alla "vanliga människor" ska kunna bo i villa med 15 minuters cykelväg till City, eller i Djursholm för den delen. Men i princip håller jag med, prisnivåerna utestänger många som inte har fina IT-konsult eller chefsjobb och i längden skapar segregation. Det är tufft även för barnfamiljer med två bra inkomster att köpa hus i vettiga lägen runt stockholm idag. En mäklare jag känner säger att villamarknaden över 7Mkr är i princip död nu, pga de nya amorteringskraven. Det som hänt att bankerna inte ens lånar ut mer än 4.5x bruttoinkomst längre. Men det är offtopic i den här tråden...
Fast var inte riktigt så jag menade, mest att även vanliga människor faktiskt bor i Stockholm, fast jag inte förstår hur det går till. Men som sagt, offtopic.
 
AXS
Hej igen, tänkte ge en update.

Var på visning idag. De flesta vände innan de kom in i huset(Hörde en som sa pga av eterniten).
Kollade runt och såg inget som var värre än befarat. Nytt tak, dränering, värme och garaget(Rivas).

Vi kan köpa det och klarar oss då med 1% amortering och lägre månadskostnad än idag om vi bortser från all renovering. Då saknas det ca 300 000:- för renovering och minimal utbyggnad.

Är inte helt avskräckt, ni får nog ösa på mer...
 
  • Gilla
Yaken och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Hej igen, tänkte ge en update.

Var på visning idag. De flesta vände innan de kom in i huset(Hörde en som sa pga av eterniten).
Kollade runt och såg inget som var värre än befarat. Nytt tak, dränering, värme och garaget(Rivas).

Vi kan köpa det och klarar oss då med 1% amortering och lägre månadskostnad än idag om vi bortser från all renovering. Då saknas det ca 300 000:- för renovering och minimal utbyggnad.

Är inte helt avskräckt, ni får nog ösa på mer...
Nej, nej, neeeej!!
Ni kan inte ”bortse” från all renovering...
Om det saknas 300k redan nu, räkna med det dubbla när ni börjar riva i det...
Plus ett antal tusen till för konsistensfett, som ni får smörja in varandra uti, så ni inte får skavsår av att trängas i den där garderoben...
1% amortering?? Jo tjena... Vad händer sen när räntan sticker? Det kommer den att göra det närmaste året...
Minimal utbyggnad?? Då kan utbyggnaden kvitta... Ska ni bygga ut så ska ni ta till ordentligt... !!
Gör nu inget dumt!! Ett köp av den sophögen kan bara sluta i tårar. Hitta ett HUS, inte en likkista!!
 
  • Gilla
jorki87 och 4 till
  • Laddar…
300.000 för renovering av det huset är inte görligt ens med slavarbetare och budgetmaterial. Det är minst ett badrum som ska göras (om du klarar dig med ett i källaren i tvättstugan) och allt uppreglat trä i den odränerade källaren borde rivas ut. Det är dessutom vanligt med asbesttak i källaren i egnahemshus från den tiden

Med tanke på husets ålder kan även en genomgång av elen vara på sin plats. Hittade du elmätaren på visningen? Jag lokaliserade bara ett skåp med minisäkringar i hallen och en central med dvärgbrytare i källaren.

Har du tänkt byta eternitfasaden och isolera eller låta den vara?

Vilken liten utbyggnad är det du tänkt dig? Mitt råd är att maxa ytan imarkplan och källare samt åtminstone förbereda för att kunna lägga på en våning på hela huset om du inte vill göra det omedelbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Nu verkar det i alla fall vara sålt, så vankelmodet borde vara överståndet:
Oskarp bild av småhusbebyggelse som symboliserar bostadsområden där fastigheter sålts.

Grattis till en icke dålig affär :D
 
JanneJanne123
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[länk]

Länken i början av tråden är gammal, än finns läge att slå till :rofl:
Skulle inte klickat på länken för att kolla, för jag mår fysiskt illa av att se sunkstian.

Det där trädet som står på framsidan. Vart tar rötterna vägen? Förmodligen rakt in i dräneringen. Det blir en skojig liten utmaning för grävskopan. Ser inte vad det är för träd, men det liknar en syrén - och de är ökända för att växa upp igen om man inte får bort alla rötter. Så grattis till en livslång kamp mot naturens strävan att förstöra dräneringen och ge er många år av trevliga fuktskador. Men mögel sägs ju vara nyttigt. På sitt sätt.

Åhh, härliga asbest och eternit. Varför ska man leva uti hundrade år, när man kan hosta ihjäl sig i förtid? Sådär härligt trevligt utdraget när man sakta och plågsamt tynar bort, medan man spottar ut sina lungor bit för bit. Man blir ju så ompysslad på sjukhus. Så kan man ju tävla också, vem i familjen som dör först. Lite som ”Hela havet stormar”.
 
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
ricebridge ricebridge skrev:
Skulle inte klickat på länken för att kolla, för jag mår fysiskt illa av att se sunkstian.

Det där trädet som står på framsidan. Vart tar rötterna vägen? Förmodligen rakt in i dräneringen. Det blir en skojig liten utmaning för grävskopan. Ser inte vad det är för träd, men det liknar en syrén - och de är ökända för att växa upp igen om man inte får bort alla rötter. Så grattis till en livslång kamp mot naturens strävan att förstöra dräneringen och ge er många år av trevliga fuktskador. Men mögel sägs ju vara nyttigt. På sitt sätt.

Åhh, härliga asbest och eternit. Varför ska man leva uti hundrade år, när man kan hosta ihjäl sig i förtid? Sådär härligt trevligt utdraget när man sakta och plågsamt tynar bort, medan man spottar ut sina lungor bit för bit. Man blir ju så ompysslad på sjukhus. Så kan man ju tävla också, vem i familjen som dör först. Lite som ”Hela havet stormar”.
Det är sällan man ser så mycket skitsnack på en och samma gång.:mad:

Stickan
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Åhh, härliga asbest och eternit. Varför ska man leva uti hundrade år, när man kan hosta ihjäl sig i förtid? Sådär härligt trevligt utdraget när man sakta och plågsamt tynar bort, medan man spottar ut sina lungor
Nu tar du väl i alla fall i?
Har själv bott i ett hus med Sidiplattor, för 30 år sedan, och jag lever än, utan hosta.

Men det här ser ju inte so muntert ut:
Övrigt Fastigheten överlåts med s.k. fullständig friskrivningsklausul för eventuella dolda fel eller brister i fastigheten.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
ricebridge ricebridge skrev:
Skulle inte klickat på länken för att kolla, för jag mår fysiskt illa av att se sunkstian.

Det där trädet som står på framsidan. Vart tar rötterna vägen? Förmodligen rakt in i dräneringen. Det blir en skojig liten utmaning för grävskopan. Ser inte vad det är för träd, men det liknar en syrén - och de är ökända för att växa upp igen om man inte får bort alla rötter. Så grattis till en livslång kamp mot naturens strävan att förstöra dräneringen och ge er många år av trevliga fuktskador. Men mögel sägs ju vara nyttigt. På sitt sätt.

Åhh, härliga asbest och eternit. Varför ska man leva uti hundrade år, när man kan hosta ihjäl sig i förtid? Sådär härligt trevligt utdraget när man sakta och plågsamt tynar bort, medan man spottar ut sina lungor bit för bit. Man blir ju så ompysslad på sjukhus. Så kan man ju tävla också, vem i familjen som dör först. Lite som ”Hela havet stormar”.
Men nu kan ju inte alla bo vid Risbrodammen, så tagga ner lite.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det är sällan man ser så mycket skitsnack på en och samma gång.:mad:

Stickan
Ts bad ju folk att ösa på. Och det gör de! Tycker väl inte det kan vara fullt så illa. Men kanske att 300 000 är lite lågt räknat om man både ska bygga ut och renovera.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.