Bankontor lokalt viktigt eller inte?

  • Ja, jag vill inte ha en bank utan kontor

    24 Röster 31,6%
  • Nej, det spelar ingen roll om banken har kontor.

    52 Röster 68,4%
  • Antal röster
    76
H heimlaga skrev:
Då hade jag varit tvungen att ha internetbank....... och det hade säljaren (80-årig barnlös änka) också varit tvungen till.
Eftersom jag är datornolla och har stora problem att klara av det här forumet skall jag inte ha internetbank om det går att undvika.
Swish fungerar utmärkt utan internetbank. Däremot förstår jag inte hur man klarar av livet utan internetbank? Hur betalar du räkningar?
 
V vectrex skrev:
Swish fungerar utmärkt utan internetbank. Däremot förstår jag inte hur man klarar av livet utan internetbank? Hur betalar du räkningar?
Girobetalning är rätt enkelt om man inte vill pyssla med internetbank.

För att svara på huvudfrågan:
I vardagen så behöver jag inget bankkontor, men ibland så behöver man lite hjälp och då är det bra att ha möjligheten att träffa en riktig person och inte bara vara hänvisad till en mailadress eller en meningslös kundtjänst som inte får ta några beslut.
 
Claes Sörmland
P Pumba skrev:
Jag har även brukat kontoret till att göra extraamorteringar på mina lån, kan inte heller finna denna funktion i min nätbank, de var förvisso inte speciellt entusiastiska till detta på kontoret heller.
Du har rätt, jag behövde ett SEB-lokalkontor för att betala igen ett mindre bolån som jag ärvde. Och det måste ha varit första gången någon betalade igen ett bolån för de var som förvirrade höns när jag önskade inbetalningskort över telefon. De försökte strula med att boka onödiga möten men femte gången jag förklarade att detta inte var så komplicerat och att de bara behövde skicka ut en avi så trillade slanten ned.

Vad jag lärde mig: Aldrig SEB och inga banker med lokalkontor med omständlig personal.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om du bott i Sverige hade du kunnat swisha betalningen av traktorn.

Stickan
Det förutsätter att säljaren vill ha pengarna swishade. Vissa (som jag) vill se pengarna i handen och inte i telefonen.
 
V vectrex skrev:
Däremot förstår jag inte hur man klarar av livet utan internetbank?
Frågan är om du lever i en (internetbank)bubbla eller om heimlaga och jag lever i en klassisk kontantbaserad bubbla.
 
Min mor gick bort förra året, otroligt osmidigt att ha att göra med Nordea i det fallet.
Massor av papper, fullmakt och besök på bankkontor krävs.

Hur hanterar banker utan kontor dödsbon?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag vill ha en bank med kontor och ordentlig kundservise. Framför allt skall det vara en bank som är bra på att hantera vardagliga penningtransaktioner och lösa vardagliga problem. Något finansintitut och någon placeringsservice behöver jag inte.
Min "personliga rådgivare" på Swedbank är tyvärr enbart en försäljare av deras produkter. Jag brukar få placeringserbjudanden i Swedbanks olika fonder där förvaltningsavgiften ligger runt 2% och däröver. Då och då får jag ett erbjudande om att låna till en ny bil eller till att renovera. Sist jag var där var när jag köpte kåken för tre år sedan. De tjänster (Internetbanken, Swish) jag använder behöver jag inte kontoret till. Finns inte servicen du nämner är kontoret och personalen bara en dyr overhead-kostnad! :)
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Claes Sörmland
Peter2400 Peter2400 skrev:
Min mor gick bort förra året, otroligt osmidigt att ha att göra med Nordea i det fallet.
Massor av papper, fullmakt och besök på bankkontor krävs.
Jag måste ge en annan bild av hantering av ett dödsbo. Nordea som jag vanligtvis inte vill prata gott om. Inget besök på kontor krävdes och dödsboets räkningar kunde betalas med en avgiftfri postbaserad tjänst som aktiverades med ett enkelt telefonsamtal (Ok, man fick fylla i en blankett utöver att skicka in räkningarna vid varje tillfälle). Sen fick jag efter att bouppteckningen var registrerad slutligen besöka kontoret för att avsluta alla konton. Samma besök krävdes på SEB för att avsluta konton.
 
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Därför är jag kund och därmed delägare i Kvevlax Sparbank!
En riktig bank med huvudkontor i en kyrkby på den österbottniska landsbygden.
Då måste jag bara meddela att de fördelar du har är endast p.g.a att det är en riktig bank, med lokal anknytning.

Prova att ha t.ex. Nordea som din bank och gå in på valfritt lokalkontor, du kommer inte finna någon enda av de fördelar du har.
Kvevlax Sparbank och ett Nordea lokalkontor är helt olika världar, ja helt olika universum.

Skulle någon bank verkligen ha ett riktigt lokalanknutet kontor med personal som kan annat än rapa upp bankens centrala regler och sen försöka sälja på en usla finansprodukter så skulle det faktiskt finnas en finess med lokalt bankkontor.

Tänk på att troligen alla andra, förutom du, som skriver i denna tråd bara ser eller har chans till såna här usla "lokalkontor" som inte medför något mervärde.
 
Stickan56
T Thomas_Blekinge skrev:
Det förutsätter att säljaren vill ha pengarna swishade. Vissa (som jag) vill se pengarna i handen och inte i telefonen.
Det finns inga pengar i telefonen.
Dom finns på ditt vanliga bankkonto om du inte har alla pengar i kontanter hemma i madrassbanken.:cool:

Stickan
 
Var på ett bankkontor senast 2009 när jag köpte ett hus och säljaren ville träffas på dennes kontor.

Marknaden ändras fort, semestrade på Gotland som vanligt även i år, Swish har slagit igenom stort där, kontant el swish var det som gällde, äldre folk som äntligen skaffat kort (och inte tagit ut kontanter) var förbannade som vanligt.

Edit: Min bank har kontor, men jag vet inte vad jag ska dit o göra ??
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det finns inga pengar i telefonen.
Dom finns på ditt vanliga bankkonto om du inte har alla pengar i kontanter hemma i madrassbanken.:cool:

Stickan
Och hur kan jag veta att pengarna har kommit på mitt konto? Jo, då måste jag ha banken i min smartphone som jag inte har. Kontantbetalning är den säkraste, smartaste och snabbaste betalning som finns.
 
  • Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och hur kan jag veta att pengarna har kommit på mitt konto? Jo, då måste jag ha banken i min smartphone som jag inte har. Kontantbetalning är den säkraste, smartaste och snabbaste betalning som finns.
Nja, inte den säkraste, butiker och handlare slipper gärna kontanter pga rånrisken.
 
Isakare Isakare skrev:
Nja, inte den säkraste, butiker och handlare slipper gärna kontanter pga rånrisken.
Nu ringer ju rånarna hem och frågar efter bankid istället
 
Att hålla sig med internettelefon är både dyrt och krångligt. De håller bara något år och skall laddas stup i kvarten och inte är abonemanget billigt heller...... och likaförbannat är man ju utan nätkontakt på många platser bland annat hemma hos oss.
Nej sådant slöseri har jag inte råd med. Pengar växer inte på träd. Inte i mitt skogsskifte i alla fall.
Utan internettelefon blir ju Swish helt oanvändbart för man vet ju inte om man har fått någon betalning.

Nej tacka vet jag kontanter...... försvinner de blir det att återgå till att väga upp koppar eller silver på gammalt vis......
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.