Hej!

Har en liten hobbyverkstad i garaget och har nyligen köpt en liten rikt och planhyvel från Classe, en Cocraft HPT 8.
Jag har sedan tidigare en grovdammsugare från Kärcher, en 6 WD P som fungerar tillsammans med rikt och planhyveln efter jag tar bort påsen.
Men, behållaren fylls väldigt snabbt upp och filtret kleggar ihop.
Jag funderar därför på att skaffa en spånsug eller en cyklon och vänder mig därför till er på forumet för lite vägledning.

Jag har tittat på en spånsug från Metabo SPA 1200
https://www.proffsmagasinet.se/bygg...MIr_GCmuT13AIVCpztCh306A_7EAQYASABEgLjJvD_BwE

Jag har öven hittat en i princip komplett cyklon från Dust Commander:
https://www.amazon.de/gp/product/B0...83211_em_1p_0_im#immersive-view_1534433271166

Vilka för och nackdelar är det med en spånsug kontra en cyklon?
Är de modeller som jag tittar på något att ha?

Jag har sedan tidigare en bordsåg, kap och ger såg samt diverse handverktyg som handöverfräs, excenter och planslip mm.

Jag är en glad amatör som gärna vill få en så dammfri miljö som möjligt:)

Tack på förhand!
 
Jag skulle i din situation först skaffa en spånsåg. Jag har en spånsug i ungefär samma storlek som den du länkar till. Hade jag lite mer plats skulle jag omedelbart byta till en större. Den fungerar till min hyvel, men man kan bara ha en maskin på spånsugen och man måste minimera alla rör och slangar. Jag har bytt min filtersäck mot ett patronfilter och byggt en Thien-baffel, så nu fungerar det anständigt faktiskt. Patronfiltret tillsammans med thienbaffeln för att sugen inte tappar flåset så snabbt. Filtersäcken sätter igen snabbt så att man tappar suget och förlorar spånuppsamlingskapacitet.

Cyklon har jag också, men den håller en dammsugare upptagen, så jag fick skaffa en till att ha permanent till bordssågen för att inte bli tokig av allt omkopplande. Cyklonen används till alla handhållna maskiner, bandsågen och bordsfräsen.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Spånsug och cyklon är väl lite olika saker.
Metabon har nog något som liknar en cyklon, man tvingar luften och spånet runt och spånet vill nedåt och luften uppåt.
Cyklonen saknar fläkt, så där måste man ha något mera. En grovdammsugare har lite dåligt flöde (men högt tryck) så är det en lite större maskin så blir det inte bra.

Den länkade Metabon har bara en 65 liter säck, det tycker jag är lite.

Protte
 
  • Gilla
jpsvensson och 1 till
  • Laddar…
Spånsugen du länkar till skulle jag aldrig köpa. På tok för svag, bara 550W. Duabhuset har en spånsug på 1,5KW som kostar 2995, ett betydligt bättre köp. Många här har just den sugen.

Sen går det faktiskt (som du märkt) rätt bra att använda en kraftig dammsugare som spånsug till en så pass liten hyvel som du har. Men det är som du skriver, behållaren fylla oerhört snabbt. Så köp en cyklon till din dammsugare och bygg ett litet rörsystem med så kallade ”blast gates”.
Här finns exempel på något jag byggt. Hela den tråden är nog intressant för dig!
https://www.byggahus.se/forum/threa...-nagon-som-provat.229321/page-14#post-2400502
 
  • Gilla
leoj och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar och tips!
Det är alltid lika trevligt att ställa frågor här på forumet:)

Om jag har förstått det hela rätt, spånsugen som jag tittade på har för klen motor.
Cyklon är kanske den bästa vägen att gå för mig just nu och kommer att ta mindre plats i garaget.
Plats är något som jag och vad jag har förstått många andra har brist av:)
Jag vill egentligen slippa behöva tömma grovdammsugaren och rengöra filtret till grovdammsugaren så ofta när jag använder mig av min lilla rikt och planhyvel.
Cyklonen verkar kunna lösa detta problem:)
 
Egentligen handlar det inte om spånsug ELLER cyklon. Istället handlar det om single stage eller two stage dust collection. Ber om ursäkt för engelskan men har inte läst in mig på svenska artiklar i ämnet.

Single stage dust collection är spånuppsamling via något som suger och direkt samlar spånorna i en behållare, må vara spånsug eller dammsugare. Processen går direkt från spånalstrande maskin via sugen ner i spånbehållare, säck eller tunna ex vis.

Two stage dust collection är spånuppsamling där man mellan spånalstrande maskin och sugande maskin har en anordning som separerar spån ur den insugna luften och landar dem i en behållare.
Exempel på separerande anordningar är Thien baffle och cyklon. (Youtuba gärna dessa begrepp.)

Det senare innebär att spånsugen eller dammsugaren i stort sett inte nås av några spånor då de hamnar i en behållare före sugen. Största fördelen med detta är att man inte tappar sugkraft. (Tänk dammsugare med full påse resp tom påse.) Detta innebär att du har fullt sug tills dess spånbehållaren är full och måste tömmas.
En annan, och större, fördel med two stage dust Collection är att pga bibehållen sugkraft kan man ha längre rörledningar mellan maskiner och suganordning, särskilt om man använder rör och inte slang.

Summasumarum; en cyklon gör ingen nytta alls utan spånsug eller dammsugare. Olika maskiner vinner mer eller mindre på att vara kopplade till spånsug eller dammsugare. Oavsett vad som suger effektiviserar en cyklon eller Thien baffle spånsugsystemet. Ett system byggt med rör är bättre än ett byggt med slang. Y-förgreningar är bättre än T-förgreningar. Mm. Du bestämmer vad som är godt nok åt dig.

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Egentligen handlar det inte om spånsug ELLER cyklon. Istället handlar det om single stage eller two stage dust collection. Ber om ursäkt för engelskan men har inte läst in mig på svenska artiklar i ämnet.

Single stage dust collection är spånuppsamling via något som suger och direkt samlar spånorna i en behållare, må vara spånsug eller dammsugare. Processen går direkt från spånalstrande maskin via sugen ner i spånbehållare, säck eller tunna ex vis.

Two stage dust collection är spånuppsamling där man mellan spånalstrande maskin och sugande maskin har en anordning som separerar spån ur den insugna luften och landar dem i en behållare.
Exempel på separerande anordningar är Thien baffle och cyklon. (Youtuba gärna dessa begrepp.)

Det senare innebär att spånsugen eller dammsugaren i stort sett inte nås av några spånor då de hamnar i en behållare före sugen. Största fördelen med detta är att man inte tappar sugkraft. (Tänk dammsugare med full påse resp tom påse.) Detta innebär att du har fullt sug tills dess spånbehållaren är full och måste tömmas.
En annan, och större, fördel med two stage dust Collection är att pga bibehållen sugkraft kan man ha längre rörledningar mellan maskiner och suganordning, särskilt om man använder rör och inte slang.

Summasumarum; en cyklon gör ingen nytta alls utan spånsug eller dammsugare. Olika maskiner vinner mer eller mindre på att vara kopplade till spånsug eller dammsugare. Oavsett vad som suger effektiviserar en cyklon eller Thien baffle spånsugsystemet. Ett system byggt med rör är bättre än ett byggt med slang. Y-förgreningar är bättre än T-förgreningar. Mm. Du bestämmer vad som är godt nok åt dig.

//Ronnie
Bra sammanställning, men jag tycker du glömmer en ganska väsentlig sak. En cyklon eller thien baffle har i sig själva ett ganska stort tryckfall över sig. Mycket av det du förordar med att använda en sådan förlorar man alltså på att använda just en sådan. Därmed inte sagt att det är dåligt med tvåstegsseparering, men just att man får mindre tryckfall och på så vis kan använda längre rör/slangar det köper jag inte riktigt.

Tryckfall är ju inte lika viktigt när man använder dammsugare som när man använder spånsug skall tilläggas.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag kan dessvärre för lite om sådant här för att kunna hitta på själv...
För att slippa skriva en massa bifogar jag några bilder från Fine Woodworking som publicerat egna tester.

Den stora bilden finns i en artikel som heter "Dust collection demystified", från 2008 och visar skillnaden på hur långa rör man kan använda beroende på spånsugens kapacitet och om det är ett- eller tvåstegsseparation.
Från samma artikel kommer bilden som visar principerna för ett- resp tvåstegsseparation.

De små tabellerna finns i en artikel med titeln "A revolution in dust collection" ett test som publicerades vintern 2011/2012. Tabellerna visar hur luftflödet varierar beronde på om man använder spånsug med eller utan separation samt dammsugare med och utan separation.

Jag hoppas att bilderna går att tyda/läsa, tjoa till annars så får jag göra om det hela.
//Ronnie


Illustration av enstegs och tvåstegs dammuppsamlare som visar hur de separerar partiklar och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av spånsugarsystemens kapacitet för enkel- och tvåstegsseparation med olika hästkrafter och rörlängder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Graf som visar luftflödet i procent av initiala flödet mot mängd insamlat damm i pund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram från Fine Woodworking som visar luftflödet i procent mot insamlat damm i pund för enstegs och cyklon dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Graf som jämför luftflödet i procent av ett typiskt verkstadsdammsugare med och utan dammseparator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rosendals design och 3 till
  • Laddar…
Ett litet tillägg: såg nu när jag läste min första post i tråden att jag använde begreppet "sugkraft" vilket ju inte är korrekt. Jag borde ha skrivit "luftflöde" istället. Beklagar om det har förrvirrat någon.
//Ronnie
 
Ja, där ser man. Jag tvivlar lite grann på vad det är de redovisar egentligen (% of initial flow), hur kan det aldrig vara 100% i fallet med cyklonen?
Men det kanske helt enkelt vore värt att investera i en cyklon någon gång i framtiden. Det tar ju väldigt mycket plats dock.

@mattiasp Du är ju en teoretiker av rang. Hur står det till med kunskaperna i strömningsmekanik? Kan du tillföra lite teoretiskt resonemang till tråden?
 
Jag tror att det finns de som är bättre bevandrade i teknisk strömningslära än jag. Och dessutom bättre teoretiker. Jag lämnar med varm hand över bollen till någon annan.
 
V vectrex skrev:
...hur kan det aldrig vara 100% i fallet med cyklonen?
På en av bilderna så är det 100%, de övriga måste vara samma maskin med och utan cyklon, du tappar alltid lite flöde med en extra begränsning i systemet! Men jag, precis som dom, har upptäckt att det är värt det.
Gjorde en "thien baffle" när jag skulle slipa massa spackel och vilken skillnad! (Pytteliten säck i grovdammsugaren)
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.