Hej
Hjälp oss att möblera vårt vardagsrum. Bekymret är TV kontra öppen spis/kamin :-/
Vi vill ha en sittgrupp i området vid kaminen, men vet inte hur vi ska få till det. Kom gärna med förslag utifrån planlösningen, kanske vi kan få en idé. Känns som vi stirrar oss blinda. Det grå är fönster och det gröna är dörrar. Ska se om det går att få dit en bild...
planlosning.gif

wow, det funkade!!! :surprised:

Tack och hej
/Karin
 
Hej,

Vad tror du om en soffa utmed fönsterväggen, placerad rakt framför öppna spisen med ett mindre bord framför? Sedan kan du komplettera med 2 st stora fotpallar vid varje sida om bordet. Dessa är lätta att flytta om man vill sitta framför brasan, eller om man är många. En stor matta binder ihop hela gruppen.

Kanske kan du placera en större soffa längs med den långa fönsterväggen, med bord framför. Bakom sofforna kan ni med fördel placera 2 st golvlampor/läslampor.

Tv.n passar bäst vid kortväggen till höger om dörröppningen till v-rummet (från hallen sett). Då slipper man se en tv direkt när man kommer in i rummet och ser istället 2 st inbjudande soffor med kuddar och plädar!

Vet ju för övrigt inte vad ni har för möbler, bokhylla etc, men det finns ju en hel vägg jämte öppna spisen, där ni kanske kan få plats med en bokhylla?

:) Roseanna


 
Lite svårt att ge förslag när man inte vet vad ni har för möbler och vad ni vill ska rymmas.

Hur ser soffan ut? Fåtöljer?

Ett förslag jag har är att sätta soffan i mitten av rummet, så att när du står där kaminen är så har du till höger soffan och till vänster har du tv:n och rakt fram fönstret. Du ramar in soffan/bord med en rumsmatta. Då har du både tv:n du kan se på samtidigt som du ser brasan och får värmen nära.
Men allt beror ju på vilka typer av möbler ni har och vad det är för mått på rummet.

Men ett förslag att testa iaf.


 
Jag skulle nog ha gjort tvärtom.
Soffan till vänster, sett från hallen dvs., mot väggen mellan fönstret och spisen. På så sätt både ser man och får den där värmen som man bara kan få av vedeldat men kan fortfarande se TV:n. Som jag skulle ha ställt till höger och hyllor matsalsmöbler i nedre delen vid altandörren.
 
Skulle ställa soffan på fönsterlösa väggen till vänster om kaminen (sett från hallen) sen TV:n direkt till höger om halldörren och en fåtölj med fotpall framför det mindre fönstret vänd mot kamin+TV. Då ser man både brasa och TV från soffgruppen, fotpallen ger dessutom extra sittplats om man ibland är fler.

Tycker det känns mycket luftigare och trevligare att inte ställa soffor mot fönstren, känns mer öppet om man kan gå obehindrat fram till fönstret.

Vid nedre fönstret skulle jag personligen gärna tänka mig bokhylla (kan med fördel vara lite lägre variant som kan löpa längs med den långa fönsterlösa väggen till hö om halldörren, finns många snygga vägghängda varianter som är bra förvaring utan att bli så skrymmande), musikanläggning samt en eller ett par läsfåtöljer (beroende på storlek) samt kanske fotpall till som kan flyttas vid behov av extra sittplats, kanske ett litet satsbord/brickbord e.dyl för ett par koppar men ingen soffa.

Skulle dessutom verkligen försöka hålla "fältet frittt" mellan halldörr och bortersta stora fönstret, alltså inga möbler ivägen däremellan, det ger också en känsla av att rummet är rymligt.

Matbord osv. skulle jag personligen försöka hålla i köket om det bara går.

MVH och Lycka till/Christina.
 
Samma ide... fast det var hörnet i nedre delen av rummet som inte är så givet. Det beror ju på vad man har förutom soffa och tv. Jag tycker nog också att om du ska ha in bokhylla i rummet så ska nog den väggen vid altan-dörren användas till det.
 
Hej igen,

Man kan ju också placera soffan fritt i rummet - med sittdelen vänd mot den fönsterlösa väggen (där ni kan ha tv, stereo mm). Placera gärna ett smalt avlastningsbord i samma höjd och nästan samma längd som soffan och ställ direkt bakom soffryggen.

Framför soffan kan ni ha ett nätt soffbord och längs fönsterväggen kan ni ha ett par fotpallar som extra sittplatser.

Längs den fönsterlösa väggen kan ni ha Tv:n (gärna på en bänk med plats för både video och stereoanläggning) och kanske en eller ett par hyllor på konsoller ovanför med plats för lite smått och gott, samt ett par lampor i form av klämspottar.

Jag håller med om att det vore bättre att inte ha matbord i v-rummet.

Längs med den andra långväggen till vänster (från hallen sett) kan ni ha en bokhylla/förvaringshylla - gärna en låg modell som Byggimpert beskrev ovan. Det ger än rymligare känsla.

Vid den borte fönsterväggen skulle ni kunna ha en liten läshörna med en skön fåtölj, och om det får plats, ytterligare en fotpall. Bakom fåtöljen en golv/läslampa.

På kortväggen, direkt till höger (från hallen sett) kan ni ha ytterligare ett avlastningsbord (litet) med plats för lite vackra ting och kanske kan ni hänga stor spegel ovanför som speglar fönsterväggen?

:) Roseanna

 
Hej och tack för alla svar! ;D
Insåg att jag kanske skulle ha måttsatt ritningen. Det blir exempelvis lite för långt mellan soffa och TV om de står tvärsöver rummet.

Jag gillade Roseannas sista förslag och kommer nog att utgå från en sådan möblering. Ev blir det nog ett matbord också. Åsså har jag ett piano som måste stå mot innervägg, så det blir till höger efter långsidan, eftersom den väggen gränsar mot garaget. ;)

Tack i alla fall...

/Karin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.