Hej!

Har läst och läst om detta med plast i ytterväggarna och är fortfarande inte säker, vet att det är många som har frågat om detta!

Har ett Hultsfredshus -64 med källare, överplanet har fiberelement som stomme som är i 95×30 sektioner. Insidan är klädd med vindpapp och fiberskivor, taket mot vinden har någon målad skiva - brädor - vindpapp - sen vind med spån.

Har bytt panel på ena långsidan och tilläggsisolerat med en 45a - vindpapp - gles och panel och nu ska jag göra andra sidan också (Gavlarna är tegel)

1: Lönar det sig mycket att Isolera en 45a invändigt också? ( har B i energideklarationen innan jag gjorde tilläggsisoleringen utomhus)

2: Om det lönar sig, behöver jag ta väck vindpappen i väggar och tak och plasta istället?

När vi köpte huset för 16 månader sedan så gjorde vi vid 2 rum som har ytterväggar. Hade inte så mycket kunskap då och stressade för vi skulle få barn i samma veva, så vi rev vindpapp och fiberskivorna på väggarna och satte plast - osb och gips. Plast och vindpapp i tak är inte tätt, plastade bara väggen utan tejp mot tak, tänker att vindpappen i vinden sitter över hela huset

Blir det stora problem i framtiden??

Har bytt tak och satt 2 mögelstopper mellan varje takstol

Är ny här så ursäkta min långa text men vill formulera mig så bra som möjligt

Mvh Nille
 
Fiberelementen är väl 95x300 mm? Pappen på insidan, är det en svart asfaltimpregnerad papp? Gavlarna är nog bara klädda med fasadtegel på utsidan. Bakom teglet finns säkert samma typ av fiberelement.
 
J justusandersson skrev:
Fiberelementen är väl 95x300 mm? Pappen på insidan, är det en svart asfaltimpregnerad papp? Gavlarna är nog bara klädda med fasadtegel på utsidan. Bakom teglet finns säkert samma typ av fiberelement.
Ja 300 ska det vara Det är lite svarta märken efter pappen så det kan stämma att det är någon asfalt historia.
 
Jag svarar lite generellt. Att gå från 95 mm isolering till 185 mm lönar sig alltid i energibesparingstermer. Det förutsätter att du inte har andra energitjuvar som t.ex. otäta fönster (både mellan karm och vägg och mellan karm och båge). Invändig tilläggsisolering knaprar på golvytan, det bör man ha med i kalkylen.

Asfaltpappen på insidan var den tidens ångspärr. Den är inte så ångtät som plastfolie, kan väl rubriceras som ångbroms med dagens terminologi. Om asfaltpappen är hel tycker jag du ska låta den sitta kvar även om du tilläggsisolerar på insidan. Vad du aldrig får göra är att stänga in material mellan två relativt ångtäta skikt.
 
J justusandersson skrev:
Jag svarar lite generellt. Att gå från 95 mm isolering till 185 mm lönar sig alltid i energibesparingstermer. Det förutsätter att du inte har andra energitjuvar som t.ex. otäta fönster (både mellan karm och vägg och mellan karm och båge). Invändig tilläggsisolering knaprar på golvytan, det bör man ha med i kalkylen.

Asfaltpappen på insidan var den tidens ångspärr. Den är inte så ångtät som plastfolie, kan väl rubriceras som ångbroms med dagens terminologi. Om asfaltpappen är hel tycker jag du ska låta den sitta kvar även om du tilläggsisolerar på insidan. Vad du aldrig får göra är att stänga in material mellan två relativt ångtäta skikt.[/QUOTE

Jag har 95 + 45 utvändigt, tänkte om 45an inomhus gör så mycket att det är värt att flytta element, el och förlänga fiber? Fönsterna är gamla men ska bytas ut, har bergvärme också så relativt låga driftkostnader
 
Jag har 95 + 45 utvändigt, tänkte om 45an inomhus gör så mycket att det är värt att flytta element, el och förlänga fiber? Fönsterna är gamla men ska bytas ut, har bergvärme också så relativt låga driftkostnader
 
Med de förutsättningarna skulle jag inte göra det. Det blir mycket jobb och kostnader för lite effekt. Det finns andra möjligheter dessutom (vind + källare).
 
J justusandersson skrev:
Med de förutsättningarna skulle jag inte göra det. Det blir mycket jobb och kostnader för lite effekt. Det finns andra möjligheter dessutom (vind + källare).
Om pappen inte är hel bakom fiberskivorna, kan jag bara riva den då och sätta plast? Kommer inte åt att täta mellan vägg och tak utan att riva taket, om det inte finns andra alternativ? Är supertacksam för svaren
 
N Nille86 skrev:
Om pappen inte är hel bakom fiberskivorna, kan jag bara riva den då och sätta plast? Kommer inte åt att täta mellan vägg och tak utan att riva taket, om det inte finns andra alternativ? Är supertacksam för svaren
Jag ska ändå ta väck fiberskivorna och sätta osb och gips, men skippar nog 45an
 
Trasig papp bör du ersätta. Utan att ha varit på plats skulle jag välja ny papp, typ AC 350 framför plast. Man kan inte jämföra de förutsättningar som du har med dem som gäller för nybyggda typhus idag. Fiberskivorna på insidan har ett visst isoleringsvärde jämfört med OSB och gips, men de är jobbiga på andra sätt.
 
J justusandersson skrev:
Trasig papp bör du ersätta. Utan att ha varit på plats skulle jag välja ny papp, typ AC 350 framför plast. Man kan inte jämföra de förutsättningar som du har med dem som gäller för nybyggda typhus idag. Fiberskivorna på insidan har ett visst isoleringsvärde jämfört med OSB och gips, men de är jobbiga på andra sätt.
Ska se över golvet och se hur bra isolerat det är, kommer att dränera och Isolera grunden också så det kommer att göra sitt också:D tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.