Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag gillar gatuskylten! :love:
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Det här kommer att göra mycket för fasaden!
 
Nu är mina svindyra vindskivor kapade och målade en gång. De kom ojade-grundade-mellandstrukna men i vitt. Får bli två lager innan de skruvas upp och ett lager efter det.

Fick såga ner dem lite på Beijer då det blev lite för bra häng bak på släpet (de var 8m) :crysmile:.

Imorgon kommer snickaren så då blir det att fixa infästning för vindskivor och sedan skruva upp dem. När det är fixat kan Plåtis komma och när han är klar så är det färdigt ovanifrån. Då blir det fönsterdags :)

Nykapade och grundmålade vita vindskivor ligger på en utomhusterrass med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Bästa virkessläpet är en båttrailer - då går även 8m utmärkt! :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
En tragisk liten fotnot är att vindskivorna är 6,14m. Jag betalde alltså 1000kr för 2x14cm :crysmile::sweat:
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Vindskivorna på plats. Tyvärr så målade jag nog dem när de fortfarande var lite fuktiga. Färgen verkar inte ha torkat in i trät utan torkat utanpå trät. Det gick att riva bort på vissa ställen. Vi får se hur det blir, nästa sommar sitter jag väll på taket och skrapar vindskivor :crysmile:

Hus under renovering med nymålade vindskivor, byggnadsställning och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålade vindskivor under husets takutskjut med en byggställning intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade vindskivor på hus med synlig fuktproblem i färgen, närbild mot träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vindskivorna på plats. Tyvärr så målade jag nog dem när de fortfarande var lite fuktiga. Färgen verkar inte ha torkat in i trät utan torkat utanpå trät. Det gick att riva bort på vissa ställen. Vi får se hur det blir, nästa sommar sitter jag väll på taket och skrapar vindskivor :crysmile:

[bild] [bild] [bild]
Köpte inte du mellanstruken? Det är nästan alltid akrylatfärg vilket inte alkyd fäster på. Om du målat med alkyd vilket man brukar på vindskivor är det nog förklaringen att det lossnar
 
Jag har målat med Alcro Bestå. Samma som all annan panel jag målat
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har målat med Alcro Bestå. Samma som all annan panel jag målat
Vad bra! Då var det inte därför den släppt iaf☺
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Vad bra! Då var det inte därför den släppt iaf☺
Däremot är vindskivorna mellanstrukna om de tom inte är ”färdigstrukna”. Fanns tyvärr inget annat att välja på i Halmstad
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Däremot är vindskivorna mellanstrukna om de tom inte är ”färdigstrukna”. Fanns tyvärr inget annat att välja på i Halmstad
Ja det var dom jag tänkte på hehe. Gjorde samma bör jag bytte vindskivor, köpte mellanstruken men det gick inte så bra vid slutmålning när jag har alkydfärg och målar alla sidor☺
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Nu är taket klart. Plåt och vindskivor på husets tak och vindskiva och pannor på uterummets tak. Nu ska bara Plåtis komma och fixa nockplåten sen är vi klara där uppe. Monterade ett gavelfönster med. Lite pilligt men nu har vi koll till de större ;)

Hus under renovering med nytt tak och ställningar runt fasaden, samt byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt tak med plåt och vindskivor på ett hus, intill installation av gavelfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerat tak med plåt och vindskivor på ett hus och takpannor på ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takarbete med nyinstallerat gavelfönster på ett hus under konstruktion, verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det paus till nästa vecka då lillebror har abonnerat hela Ästad Vingård fre-sön för det fetaste bröllopet jag kommer gå på :beer:
 
Redigerat:
  • Gilla
Nefrums och 5 till
  • Laddar…
I torsdags var jag och köpte ett vattenburet fläktkonvektor-element som jag tänkt ha i uterummet. Igår var Plåtis här och måttade och idag har vi skruvat upp hälften av partierna. Tyvärr blev det mörkt för snabbt så jag hann inte fota. Grabben har inskolning denna veckan så jag har 3 timmar om dagen jag kan fixa. Målet är att få det vädertätt innan jag börjar jobba på måndag :sweat:(y)
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
Idag har jag gjort en beställning på all el till uterummet. Skönt att man får handla privat hos grossisten. Ca 20% billigare än elbutik.se :). Det blir ledlister som ska fräsas ner i takstolarna, lite ny utebelysning och infravärme med timer. Glömde fota partierna idag med. Ska bättra mig imorgon :)
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.