Vi kommer dra in bredbandsfiber i vårt hus senare, tidigast om några månader. Just nu har vi en grävfirma på tomten som schaktar bort gammalt och lägger ny sten. Grävfirman drar iväg när de är klara, någon gång denna vecka. Jag har bett dem att gräva ner slang för fiber, vilket de gjort. Jag är dock orolig att de kapat yttre änden för kort.

Fråga: Kan fiberentreprenören, när de kommer, skarva ytterslangen så längden på den nergrävda slangen inte är ett problem?

Se bild. Jag har ringat in den uppstickande slangstumpen med rött och förmodad fiberstam med gul streckad linje.
 
  • Gata med pågående schaktarbete och en markerad uppstickande slangstump för fiber vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är absolut inga problem att skarva, se bara till att änden som sticker upp är väl försluten så att det inte kommer in något. I första hand en propp som passar slangen, i andra hand med tejp.
 
Är det fiberslang eller kanalisationsslang som grävts ned? Vilken dimension har den?
 
A AndersS skrev:
Är det fiberslang eller kanalisationsslang som grävts ned? Vilken dimension har den?
Osäker på om det är ”fiberslang eller kanalisationsslang”, det är ytterslang från entreprenören som senare skall dra fibern. Så den skall fungera för dem.
 
Det ser ut att vara 16pem som är nergrävt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Då kommer man skjuta i en 7mm fiberslang och då behöver inte den skarvas. Fiberslangen kan förläggas direkt i mark fram till den slang ni lagt ned.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det ser ut att vara 16pem som är nergrävt
Ja det är 16mm PEM som är nerlagt.
 
A AndersS skrev:
Då kommer man skjuta i en 7mm fiberslang och då behöver inte den skarvas. Fiberslangen kan förläggas direkt i mark fram till den slang ni lagt ned.
Aha, så 16mm-slangen är bara för genomföring/dragning genom tomten. 7mm-slangen tål att ligga exponerat också.
 
Finns även ställen där man blåser direkt i 16 mm slang men oftast är det nog 7/3.5
 
Jo, ofta vid långa avstånd så går man upp i dimension men kan man hålla sig till 7mm så är det mera kostnadseffektivt materialmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.