Då detta forumet inte verkar ha "samlingstrådar" för åẗerkommande frågor på samma tema så bidrar jag här med en ny!

Vad är det här för häckväxt?

Lummig häckväxt med gröna blad i behov av beskärning för föryngring och täthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och hur ska jag ta hand om/beskära den?

Den är gammal och behöver förnyas på vissa ställen, men även klippas för att bli tätare tror jag vore bra (dock inte på just det partiet på fotot ovan)
 
Åsa Lund
Måbär?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Måbär?
Tycker inte det att ut som måbär när jag jämför bilden på Wikipedia, samt vår häck är nog en bra bit över fem meter där den är som högst ,vilket inte stämmer med beskrivningen där heller. Men tack för förslaget!
 
Åsa Lund
Ta gärna nån mer bild!
Lite svårt att komma med bättre förslag till den första bilden
 
Tycker bladen har för mjuka rundningar och för djupa flikar för måbär, måbär är ju en sorts vinbär.

Kan det vara hagtorn?
https://www.plantagen.se/hagtorn
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det är en naverlönn.
 
Tack för er input, jag tror att naverlönn var rätt svar. Lägger upp en bättre bild vid tillfälle också, ifall någon har fortsatt intresse av att se hur det ser ut :)
 
Jag tycker att bladen ser ut som hagtorn men har den inga tornar så har jag fel. Har den tornar?
 
T TottoGBG skrev:
Jag tycker att bladen ser ut som hagtorn men har den inga tornar så har jag fel. Har den tornar?
Nej, och kan inte minnas några röda bär (eller bär överhuvudtaget) från förra sommaren.
 
A ajn82 skrev:
Nej, och kan inte minnas några röda bär (eller bär överhuvudtaget) från förra sommaren.
Då är det nog något slags lönn!
 
Lovade lite fler bilder, så här kommer det, om dock ganska sent, och vi är väl alla överens om att det är en naverlönn vid det här laget.

Tätt buskage av naverlönn med flera grenar och gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Naverlönn i en gräsmark med ett rådjur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljusgrön naverlönn i solljus, täta bladverk och grenar i sommarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den har växt sig ganska tjock med åren, tidigare ägare har nog inte alltid klippt så mycket som de borde... som tur är så är det bara åker på andra sidan häcken, så att den går en halvmeter över gränsen på sina ställen verkar inte vara något stort problem. Efter att ha googlat lite så har jag förstått att om jag ska trimma den hårt så är en frostfri februari dag det som är idealt?

https://www.bosch-garden.com/se/sv/traedgårdsredskap/ahs-hedge-care.jsp

Vi hade egentligen velat ha en året runt grön häck för insynsskydd på vintern också, men man byter inte ut en 5m hög häck i en handvändning. Vad tror ni om att låta en murgröna klättra på stammarna i häcken, borde kunna bli en fin vintergrön häck, men kanske inte så bra för naverlönnen? (som såklart är fin på sommar halvåret)
 
Det brukar inte i längden bli bra att kombinera en klätterväxt i en befintlig häck och murgröna kan på sikt bli ett riktigt otyg. Njut istället av åkerutsikten på vintern!
 
yonna yonna skrev:
Det brukar inte i längden bli bra att kombinera en klätterväxt i en befintlig häck och murgröna kan på sikt bli ett riktigt otyg. Njut istället av åkerutsikten på vintern!
Det är inte åker så långt innan väg och bostadsområde tar vid, men om murgröneiden inte funkar så kanske det får bli lite halvhöga vintergröna buskar en bit innanför istället. Men murgröna på gamla träd är ju ofta väldigt fint men en häck är ju inte riktigt samma sak.
 
Åsa Lund
Hade en arborist hemma hos mamma. Han svor nåt vansinnigt över murgröna som klättrade på trädet han skulle såga i. Det snärjde in sig i motorsågen hela tiden.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.