B
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja bergvärmen var en no brainer för mig då hela konverteringen betalat sig själv på 6 år.

Från F till FTX var inte direkt ekonomiskt motiverat..
Men jösses vilken fräsch luft man får inne(y)

Sambon gnäller inte ens längre på att det luktar fullgubbe i sovrummet dagen efter man svingat nån bägare för mycket med grabbarna.. :rofl::beer:(y)
Nu pratar vi ju inte FTX här, men det är ju så, folk som inte bott i FTX hus några dagar inser inte hur bra det är.,. inget drag, bra luft i alla rum osv osv. och på vintern ingen kall luft i nåt rum.

Stora delar av året kan vi ju ha värmen helt avstängd just för att FTX återvinner så mycket.

Nåväl, jag har gett upp att försöka få folk att inse hur bra det är, och att det är bättre ta nåt villigt kök eller så men det är svårt att få dem att förstå...
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag har svaret eftersom jag själv har direktel....det är dyrt fult ..jag hatar det .. Vi är 2 stora 2 små . Ca. 33tusen kw/h ~år MED luftvärmepump.....

Hade jag slantarna nu hade jag redan haft berg ... rörfirman som var hemma hos mig räkna på återbetalning på 6 år med mina förutsättningar ...
Vad är det som är fult med el, förutom luftvärmepumpen?
 
P Pin skrev:
Vad är det som är fult med el, förutom luftvärmepumpen?
Ett as till vvb. Mitt i entre/gång mot tvättstugan... men det värsta är iaf kw-timmarna
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Ett as till vvb. Mitt i entre/gång mot tvättstugan... men det värsta är iaf kw-timmarna
En bergvärmepump är ju knappast mindre.

Med direktverkande el kan du faktiskt skaffa en genomströmningsberedare, de tar minimalt med plats.

Jag har också direktverkande el. Gjorde av med drygt 20000kwh innnan jag skaffade luftvärmepump. Nu värmer jag dessutom ett fristående 15 kvadrat förråd (till 16 grader) och har en total elförbrukning på ca 11000kWh.
 
  • Gilla
Qvanten och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
En bergvärmepump är ju knappast mindre.

Med direktverkande el kan du faktiskt skaffa en genomströmningsberedare, de tar minimalt med plats.

Jag har också direktverkande el. Gjorde av med drygt 20000kwh innnan jag skaffade luftvärmepump. Nu värmer jag dessutom ett fristående 15 kvadrat förråd (till 16 grader) och har en total elförbrukning på ca 11000kWh.
Min plan är att flytta ut skiten i mitt varmgarage när det går sönder ..

Som sagt 33tusen kw med luft..utan ..säkert 45
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Varför så bråttom?
Om jag var er skulle jag bo en vinter i huset innan ni ger er på detta omfattande och kostsamma projekt. Då får ni en uppfattning om komforten med nuvarande uppvärmning och vad er förbrukning faktiskt är med den innetemperatur ni vill ha. Återbetalningen kanske visar sig bli 100 år och då är det ju en mycket dålig och onödig investering. :)
Varför så bråttom? Tja..jag har inte lust att betala för en svindyr vinter, och om det skulle bli lika kallt som förra året blir det verkligen inte kul. Vi vet ju vad dom tidigare ägarna haft för förbrukning, vi har pratat med dom om hur dom haft det, vi har haft folk här som räknat om pratat med andra som bytt till bergvärme här under liknande förutsättningar. Vi vet att vi lever på ett sätt som t.o.m skulle förbruka bra mycket mer än vad dom gjorde. Alla är överens om att vi kommer spara mycket på att byta och då känns det bara som att kasta pengarna i sjön att gå och vänta en vinter. Just nu har vi ju dessutom pengarna. Om vi väntar ett halvår-år så är risken stor att det blir för frestande att renovera köket, lägga nytt golv, piffa till badrummet eller liknande och så poff så är pengarna borta..
 
galento
V vectrex skrev:
En bergvärmepump är ju knappast mindre.

Med direktverkande el kan du faktiskt skaffa en genomströmningsberedare, de tar minimalt med plats.

Jag har också direktverkande el. Gjorde av med drygt 20000kwh innnan jag skaffade luftvärmepump. Nu värmer jag dessutom ett fristående 15 kvadrat förråd (till 16 grader) och har en total elförbrukning på ca 11000kWh.
Låter kanon , vi har också direktverkande el och med den nyligen
installerade luft/luft pumpen ska det bli intressant hur det kommer
att funka till vintern.

Vi har också funderat på vattenburet men använder inte så mkt
el så vi tycker det är värt investeringen.

Har haft genomströmningsvärmare för handtvätt på ett tidigare
arbete och det funkade alldeles utmärkt,finns ju större för dusch också.
 
B
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Min plan är att flytta ut skiten i mitt varmgarage när det går sönder ..

Som sagt 33tusen kw med luft..utan ..säkert 45
Se till att köra VVC bara...
 
J
Väldigt vilket engagemang det är ang uppvärmning. Alla tycks ha olika uppfattning om vad som är värt, lönt och definitionen på fördelaktigt. :rofl:

Ska ställa till det ytterligare genom att lyfta in aktieinvestering. 200kkr ger 12-16kkr i avkastning de första åren (mer senare pga ränta-på-ränta) i ett par enkla indexfonder med årlig avkastning 6-8%.

Enligt någon reklamuträkning på Termia spara man med bergvärme 16000kr i elkostnad/år om man förbrukar 20kW med direktverkande el. Diffen mot att sätta in på fonder blir alltså snabbt försumbar. Ska man även installera vattenburet lägga in pengar där blir det en ännu sämre kalkyl.

Dock ökar husets värde med xkr, vilket blir realiserbart först vid eventuell försäljning såklart.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T Therese.W skrev:
Varför så bråttom? Tja..jag har inte lust att betala för en svindyr vinter, och om det skulle bli lika kallt som förra året blir det verkligen inte kul. Vi vet ju vad dom tidigare ägarna haft för förbrukning, vi har pratat med dom om hur dom haft det, vi har haft folk här som räknat om pratat med andra som bytt till bergvärme här under liknande förutsättningar. Vi vet att vi lever på ett sätt som t.o.m skulle förbruka bra mycket mer än vad dom gjorde. Alla är överens om att vi kommer spara mycket på att byta och då känns det bara som att kasta pengarna i sjön att gå och vänta en vinter. Just nu har vi ju dessutom pengarna. Om vi väntar ett halvår-år så är risken stor att det blir för frestande att renovera köket, lägga nytt golv, piffa till badrummet eller liknande och så poff så är pengarna borta..
Ni ska såklart göra som ni vill, men jag står fast vid rådet att bo en vinter i huset så ni får uppleva det själva.
Jag var 100% säker på att konvertera till bergvärme i vårt hus när vi flyttade in. Vi hade tex eldriven takvärme på nedervåningen. :) Eftersom vi inte gillar att ha det kallt satte vi in en luft/luft som en tillfällig lösning. Nu efter några år tycker vi att det är fullt tillräckligt och kommer inte att konvertera. Vi har dock installerat FTX för luftkvalitetens skull och den hjälper också med värmespridningen och energiförbrukningen.
Men allt beror ju på vilka förutsättningar erat hus har.
 
  • Gilla
Qvanten
  • Laddar…
Om det ens ska komma ifråga att fundera på byte till vattneburet så är det i samband med byte av värmekälla, för att sänka driftskostnaden. Och då kan det mycket väl vara så att en bra luft-vatten värmepump är mest ekomoniskt. Nibes nya tex, som i kombo med lågtempererat system är inne och snokar på SCOP som tidigare bara bergvärmepumpar varit uppe i.
 
Excel
C Conqvist skrev:
Ni ska såklart göra som ni vill, men jag står fast vid rådet att bo en vinter i huset så ni får uppleva det själva.
Jag var 100% säker på att konvertera till bergvärme i vårt hus när vi flyttade in. Vi hade tex eldriven takvärme på nedervåningen. :) Eftersom vi inte gillar att ha det kallt satte vi in en luft/luft som en tillfällig lösning. Nu efter några år tycker vi att det är fullt tillräckligt och kommer inte att konvertera. Vi har dock installerat FTX för luftkvalitetens skull och den hjälper också med värmespridningen och energiförbrukningen.
Men allt beror ju på vilka förutsättningar erat hus har.
Hade själv 2 luft/luft och takvärme när jag flyttade in. 2013 åkte skräpet ut och vi investerade i bergvärme och vattenburet, Nästa år år har hela investeringen betalat sig.(y)
 
Redigerat:
Staffans2000
S Sackaros skrev:
Jag är inte så säker på att man vinner så himla mycket på att sänka till för låg temperatur som en del gör och har fuktigt och äckligt inne.
Så klart du vinner på att ha en lägre temperatur inne! Ju mindre differens mellan ute och innetemperatur, destå lägre kostnad. Vem kan säga emot det? Om du sänker från din kvalmiga temperatur på Tjugofyra grader till behagliga arton till tjugu grader bör du tjäna tjugo procent i uppvämningskostnad. Var har du fått det ifrån att det blir "fuktigt och äckligt" med en något lägre inomhustemperatur?

Staffan
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Se till att köra VVC bara...
Skäms ..vad är det
 
Boan, hur menar du? FTX tillför väl ingen värme? Eller kör du värmen där? Vi kör FLVP, vi har inget drag eller dyligt, samt bra luft inne med superlåg förbrukning, med ett nytt välisolerat hus inte lönt med bergvärme.

Vi ligger på 148kvm med Nibe 750 på 7700kwh inkl hushållsel, mycket belysning inne/ute, varmt och skönt, med solcellerna så ligger vi +500kwh! Trycker in mer än vi gör av med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.