E
Tapeterna i vårt "nya" hus, med timmerstomme, är fullt av stora sprickor. Nu ska vi ju ändå tapetsera om alltihopa så det är ju ingen förlust, men hur ska vi på bästa sätt minimera sprickbildningen på de nya tapeterna? ??? Det är ju så lagomt roligt att slänga ut flera hundralappar/rulle när de sedan spricker sönder, så fram med alla tips och egna erfarenheter! :D
 
Det är väl kanske inte riktigt det här ni är ute efter, men vill i alla fall dela med mig av hur vi gör i vårt hus - vi har nämligen precis samma problem.

Eftersom vårt hus är i runda slängar 200 år gammalt, och väggarna i de flesta rum verkar vara ganska oförändrade, räknar vi med att vi under 70-talstapeterna har lager på lager med allt äldre och - längst in - såväl handtryckta som kanske handmålade tapeter, och vi vill helst inte riva ner detta. Det vore ju att riva bort en stor del av husets historia. Och kanske, kanske finns där allra länst bak vackra, handmålade 1700-talstapeter, som man någon gång får möjlighet att ta fram? Drömma kan man ju alltid ;D

Hur som helst - det vi försöker göra är alltså att göra iordning huset, med tapetsprickor och allt. Vi tänker inte tapetsera om nu, utan måla de gamla tapeterna istället. Första rådet vi fick var "Det är inte så att ni kan lära er att leva med dem?" Men det tycker vi inte riktigt att vi kan, inte de stora i alla fall. Alltså får vi tänka till.

Den allra största bubblan/sprickan i spännpappen ställde vi ett stort skåp framför - lätt som en plätt, minimalt med jobb och en kostand på drygt 2000 kronor. Men då fick vi någonstans att ställa finglasen också. De mindre sprickorna har vi inte gett oss på än, men vi har faktiskt funderat på att vid behov fixera dem mot underlaget med smånubb och sedan lappa ihop dem genom att klistra på pappersremsor. Ungefär som när man lappar ett papptak. Har dock ingen aning om ifall det kommer att funka - vad tror ni andra?

Lagningarna kommer förstås att synas, men det tycker jag inte gör något. Vi har hellre lappade original än nytillverkade kopior.

Vet inte om detta tillför dig något, och vet inte heller hur gammalt "gammalt" är, som du skriver i din rubrik. Men såhär gör vi i alla fall hos oss.
 
E
Vårt hus är ca 90 år yngre än ert. ::) Det är även utbyggt senare men även i den "yngre" delen av huset har tapeterna spruckit rejält. Jag har en stark misstanke att rörelserna i huset beror på större tempskillnader, men det är inga tapeter värda att spara efter renoveringen från 60-talet. I vissa rum är det förutom sprickor även stora bitar borta av tapeten och då förra familjen bestod av fyra barn och två vuxna, har underhåll inte haft prio ett och slitaget varit stort. :p

Elen behöver dras om, badrummet byggas nytt + kök, så när det gäller tapeterna vill jag kunna sätta upp dem utan att de spricker sönder redan när klistret torkat då det kommer att gå loss på en hel del att göra i ordning huset iaf. :-/
 
Renoveringsgips?
 
E
Ingen aning, är det inte risk att gipset istället smulas sönder om väggarna rör mkt på sig?
 
Jag har limmat lumppapp ovanpå de gamla spruckna tapeterna och sedan tapetserat ovanpå och i nått fall även målat. Det gäller väl dock att underlaget orkar hålla både lumppappen och den nya tapeten, så inte hela klabbet åker ner!

Beror säkert på hur mycket huset rör sig men hos oss har det fungerat.
 
Hej! Kolla hur många lager det sitter ,mer än 4 så skrapa ner. annars spackla och sätt microlit över där sprickorna är. Bäst blir det om ni skrapar ner allt , bredspcklar hela ytan och sätter microlit över och sen målar 2ggr den färg ni vill.

Microlit = struktur fri väv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.