Vi har Husqvarna kyl o frys sedan 13 år. Lite problem med frysen (tror cirk fläkten pajat). Tänkte köpa nytt istället för att pula med den. Dessa är 180 cm höga. Och passar in under väggfasta överskåp.

Upptäckte att utbudet av 180 cm höga kyl/frysar är begränsat.

Det som finns är electrolux (EUE2664MFW / ERE3666MFW)
Husqvarna (QT750W / QR750W)

Och lite varianter av dessa, dessutom finns AEG som ju också är Electrolux, alltså samma skåp.

Utöver dessa verkar det finnas ströexemplar av utgående modeller från Samsung osv. Men då inga matchande ströexemplar av motsvarande Kyl eller frys.

När jag var o tittade upptäckte jag att dessa skåp saknar öppningsfunktion (har pedal på nuvarande frys). Just i höjden 180 har electrolux snålat in på öppningsfunktion, som annars är inbyggd i handtaget, så att det bänder upp skåpet.

På Mediamarkt fanns electroluxskåpen uppställda i drift. Och mycket riktigt om man öppnar o stänger dörren, så höll jag på att välta skåpet över mig när jag försökte öppna det igen. Inte ens efter 5 minuter gick det att få upp dörren utan att ta spjärn med ena handen på överdelen, och dra i handtaget för kung o fosterland.

Jag pratade med en säljare hos electrolux home butiken, som hävdar att man kan få en pedal monterad i efterhand av Electrolux service. Men vid googling på detta hittar jag inget om detta.

Ett skåp som är omöjligt att öppna borde ju vara osäljbart.

Någon som vet en lösning, eller är det fel på skåpet hos mediamarkt?
 
A
Byt fläkt alla dar i veckan.
Du vet vad du har och du vet vad du får
Det gamla håller minst lika länge till och det nya kanske 3-5 år.
Öststatsteknologin medger inte öppningshjälp med pedal.
Dvs det går inte att få dit en pedal varken innan eller efteråt.
Ej heller får de till öppningshjälp i handtaget som electrolux hade innan och som alla tyska skåp har idag.
Så bidrag till att slit o slängsamhället upphör genom att reparera det gamla.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
:DMånga fläktar blir det...(Kunde inte hålla mig)
 
Stick in fingret och lätta på gummilisten så att det slinker in luft om du måste öppna direkt, då går det lätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
electroluxaren skrev:
...
Öststatsteknologin medger inte öppningshjälp med pedal.
...
:crysmile::confused:

En skogsväg omgiven av träd och höstlig vegetation med ett citat av Charles Dickens överlagrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag började se om jag kan komma åt fläkten. Vill ju felsöka först om jag skall köpa en ny. Det kan ju vara något annat fel som gör att fläkten inte går.

Jag lyckas inte komma in till fläkten.

Modellen är: QT3120W Husqvarna.

Där sitter ett "svep" av plast i taket med 5 skruvar. Jag får bort det och en formpressad frigolitskiva. Men sedan är där ytterligare ett lager plast som jag inte hittar några skruvar till, och det sitter väldigt fast.

Hur får man bort det?
 
A
hej den här modellen brukar inte få problem med fläkten
utan det är transformatorn på kretskortet
 
Men då borde väl display, och det mesta annat var dött också?

Jag kände med fingret upp bakom plastsvepet, och tyckte mig känna en isbit. Så ikväll tänkte vi helt enkelt frosta av det. Tänkte om fläkten är ihopfrusen?

Den här varma sommaren kanske den fått gå så mycket att den inte hinner frosta av?

Där var även lite frost på utsidan av plastsvepet på höger sidan.
 
Vi hade problem med kylskåpet under garantitiden. Då blinkade displayen, och där var ett klickande ljud från någon form av relä, det höll inte kylan. Då byttes kretskortet och det mesta utom kompressorn. Den reparatören menade att samma fel troligen skulle komma på frysen senare också. Men om det är det som händer, så visar det sig iallafall inte likadant.
 
Redigerat:
A
Trafon är bara till för fläkten
Men vist om det är frost på undersidan an plasten så kan det mycket väl hjälpa med en avfrostning
 
Finns det något enkelt sätt att felsöka trafon?
 
Jag har tittat på att köpa Bosch 176 höga istället. Får fixa en passbit under skåpet. men går det enkelt att laga så..,
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bosch har vi bra erfarenheter av sedan våra två senaste köp.
Dessa har höjd 178 cm:
[länk]
[bild]
Det där är ju integrerade, jag antar att det innebär att man måste hålla med kökslucka på framsidan?
 
H hempularen skrev:
Det där är ju integrerade, jag antar att det innebär att man måste hålla med kökslucka på framsidan?
Hoppsan, det såg jag inte. Men Bosch har många modeller.
Rimligen har de sådana i samma storlek med "riktiga" dörrar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.