Rev en sommarstuga och byggde nytt. De som rev den märkte ut var kabeln gick mem sen hittade vi inte den. Nu var jag grävt några gropar men utan att hitta den. Hur ska jag göra för att hitta den? Telia säger att de ska ha mellan 6000 och 15000kr för en ny kabel. Eventuellt ännu mer...

Hur brukar man dra en telefonledning i mark, hur djupt?
På bilden kan man se kabeln där den går in i huset som ett streck nere till vänster på grunden. Var ska jag leta?
 
  • Telefonkabel synlig nere till vänster på husgrunden omgiven av löv och gräsmatta, med en röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt och nytt hus
Har stakat ut där jag trodde det var och grävt men jag hittar inte något...
 
  • Del av en byggplan med markerad gränslinje mellan gammalt och nytt hus och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Begär utsättning via ledningskollen, de går att få utsättning på plats, ange orsak grävning. Ibland ger de ut kartor. Men begär utsättning på plats.
Utsättning ska vara gratis.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
H HSP skrev:
Begär utsättning via ledningskollen, de går att få utsättning på plats, ange orsak grävning. Ibland ger de ut kartor. Men begär utsättning på plats.
Utsättning ska vara gratis.
Men de som rev huset grävde ju av ledningen.... Ställer det till det? Jag vill inte åka på att betala en massa...
Hade tänkt skarva den gamla kabeln så den kan funka ett tag till...
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Kabeln är väl inte avgrävd i båda ändar?
De får sätta sändare i änden som finns på deras sida, sedan pejla in kabeln i marken.
Inget konstigt med det.
Dock brukar tele ägarna gärna skicka ut kartor via ledningskollen, ävan kartan kan vara till hjälp.
Den är oftast inte exakt men kan vara till stor hjälp då du ser ifrån vilken riktning kabeln kommer ifrån,
Men det går att få ut anvining på plats om man står på sej.

Gå in på ledningskollen.se
https://www.ledningskollen.se/Ledningskollen-for-dig/Grava-pa-egen-tomt



Ang djupet så kan man inte veta har stött på telekabel på allt mellan 5-100cm djup.
Annars kan du titta i omgivningen nära din tomt om det finns något teleskåp, telestolpe med ledningar som går ner i marken, är de i din tomtgräns så kan du kanske lista ut riktningen själv.


Ps använd rätt grejer när du skarvar telekabeln i marken, finns smidiga grejer att köpa för det.
 
Grävde där huset legat men hittade inget.
Det sitter en skylt på en liten runsten på vid grannen norr om alldeles över där det står 2.2 vid grannens tomt men den är nog för grannen. Hittar dock inga telefonledningar eller skåp
Får väl beställa ett jobb från telia på hur den ligger ..
 
Telekabeln går in i huset men den är avgrävd någonstans eller hur ligger det till?
 
A Andy78 skrev:
Telekabeln går in i huset men den är avgrävd någonstans eller hur ligger det till?
Kabeln är inte avgrävd, huset revs o nu hittar vi inte änden..
 
Men om den går in i huset är det inte bättre att leta där än att gräva upp tomten?
Hur ser det ut på insidan där kabeln går in?
 
S Shiraz skrev:
Men de som rev huset grävde ju av ledningen....
S Shiraz skrev:
Kabeln är inte avgrävd,
Schrödingers kabel tydligen.

Men oavsett, om inte kabeln är aktiv idag är det väl tveksamt om det är försvarbart att koppla in en kopparledning och öppna upp ett abonnemang.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Kabeln gick in i ett hus som nu är rivet. På annan plats är nytt hus uppfört. Kabeln finns alltså i någon del av grusplanen som en gång var en gräsmatta.. Och den är inte inne i ett hus utan ligger från kopplingen i gatan och ut i en lös ände i trädgården
 
Fulkemisten
50 cm ungefär skulle jag gissa på. Det är var de jag sett brukar ligga på. Någon sa 100, låt gå för det med. Sen är det nog osannolikt djupt, och kanske inte värt att gräva?
Oftast förläggs telekablar i föredömligt redigt televerksorangea skyddsrör i mark.
Ledningskollen är bra men helt klart grov.
Gör så här:
Ta reda på vart kabeln borde komma ifrån för håll.
Backa åt det hållet från punkten där du tror att kabeln gick upp. Typ 5 meter? Man underskattar alltid.
Gräv ett 0,5 till 1 meter djupt dike (här duger inga gropar när man letar systematiskt) vinkelrätt mot det håll som kabeln bör komma ifrån och håll utkik efter ett förhopningsvis lättskådat orange skyddsrör.
Gräv tills du hittar kabeln, tröttnar eller kommer på att 15 lök för koppar är 15 lök i starkapital till fiber...;)
 
Begär utsättning så fixas det. Visst det kostar, men det får bli en del av huskostnaden om ni inte kan få ansvarig entreprenör att ta kostnaden. Passa då på att lägga ned kanalisation som kan användas i framtiden.
 
Slutade med att jag beställde fiber. Försökte gräva lite men samtidigt är det ju nedläggning på G av kopparnätet så....
Trist att behöva lägga 29kkr på detta nu..
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Som flera andra har påpekat, hade du begärt ledningsvisning via ledningskollen hade skannova kommit och och satt ut kabeln så långt som de hittade den. Och det gratis.

Men kanske lite sent nu då du ändå har beställt fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.