Tittar på en tomt som har rätt mycket prickmark. Prickmarken är högt belägen och det skulle vara snyggt med en altan/trädäck däruppe. Tyvärr lutar marken en del så ska trädäcket vara plant så är det sannolikt så att det blir ett mer avancerat bygge som ej tillåts på prickmark.

Fråga:
Får prickmark fyllas ut? Är det bara att rulla dit fyllnadsmassor för att få alltsammans plant och fint för en altan?

mvh
Mattias
 
Du kanske skulle kolla upp anledningen, om du inte redan vet, till varför det är "prickmark" på aktuellt ställe.
Den anledningen kanske kan ge en rätt bra hint om chanserna att få göra några byggnationer där överhuvudtaget :-/

//Christina.
 
Prickmarken ligger mot allmänning och är en högt belägen del av tomten. Ska kolla orsak till prickmark i morgon.
Ett skäl kan vara att kommunen av någon anledning inte önskar så högt liggande hus (av estetiska skäl eller att långa trappor krävs för att nå huset). Ett annat skäl kan vara att marken inte är stabil nog (verkar lite rullstensås-aktigt).

Såsom jag förstått det får man lägga trädäck över hela sin tomt om så önskas, oavsett prickmark eller ej, så länge trädäcket ej ligger mer än 0.6m över marken och korrekt antal meter innanför tomtgräns uppfylls. Stämmer?

Min fundering gällde om det tillåts att man planar ut området. Läste nåt om att inga lov behövs så länge nivåändringen är mindre än 0.5m.
/M
 
mattiase skrev:
Prickmarken ligger mot allmänning och är en högt belägen del av tomten. Ska kolla orsak till prickmark i morgon.
Ett skäl kan vara att kommunen av någon anledning inte önskar så högt liggande hus (av estetiska skäl eller att långa trappor krävs för att nå huset). Ett annat skäl kan vara att marken inte är stabil nog (verkar lite rullstensås-aktigt).

Såsom jag förstått det får man lägga trädäck över hela sin tomt om så önskas, oavsett prickmark eller ej, så länge trädäcket ej ligger mer än 0.6m över marken och korrekt antal meter innanför tomtgräns uppfylls. Stämmer?

Min fundering gällde om det tillåts att man planar ut området. Läste nåt om att inga lov behövs så länge nivåändringen är mindre än 0.5m.
/M

Kolla även de övriga funderingarna du har när du ändå pratar med "kommungubbsen" i morgon, så får du exakta besked om vad som gäller i just din kommun :)

//Christina.

*Edit* Har du inte köpt tomten än så skulle jag hellre riskera att "väcka den björn som sover" än att "köpa grisen i säcken" ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.