Efter en del sökande och praktiskt undersökande har jag nått vägs ände vad gäller tilläggsisolering. Tanken är att huset ska tilläggsisiolas med 50-70 mm beroende på material och funktion.

Huset består av (inifrån) Liggande spånt 25 mm, stående spånt 75 mm, Tjärpapp, stående Bottenbräda panel (30mm) och stående panellock 22mm

Den ursprungliga tanken var att riva bort all panel, sätta vindpapp och därefter 50 mm fasadskiva och därefter ventilerad ny panel.

Jag är nu orolig att bottenbrädorna är en del av skivverkan i konstruktionen och funderar på om jag kan ta bort dessa helt utan komplikationer. Spontant känns det som att dom bidrar med stadga i och med att dom är 30 mm och omlottspikade på de stående 75orna.

Nu till frågan

1) Ska jag ta bort all panel, sätta vindduk, regla 70mm och sätta vanlig isolering+ vindpapp och ny panel
eller
2) ta bort all panel, sätta vindduk, regla 45mm och sätta vanlig isolering+ vindpapp och ny panel

3) Behålla bottenbrädorna, täta av botten av panelen, lägga i trä/isolering i spalterna mellan bottenbrädorna och sätta fasadskivor, spikläkt och ventilerad panel.

Panelen är lite "rutten" i botten men i överlag är allt torrt och fint. Detta kommer då att sågas bort och ersättas med andra bitar. Alltså inget problem

alt 1 innebär att fasaden förskjuts utåt 118 mm utåt och ger köldbryggor av reglarna
alt 2 innebär att fasaden förskjuts utåt 95 mm utåt, ger köldbryggor av reglarna och sämre isolering
alt 3 innebär att fasaden förskjuts utåt 130 mm (med den gamla bottenbrädan kvar) men inga köldbryggor.

Huset är helt oisolerat i övrigt. Bara plankväggar och panel. Problemet blir ju takfoten som krymper och huset riskerar att se konstigt ut.
 
Alt.1 eller 2. Fasadskivor är lockande men så fort du vill hänga något på väggen (altan/altantak) blir det problem. Visst fasadskivor isolerar lite bättre.

Ta bort den gamla panelen.
Regla ut 70 eller 95(stående)
Lägg i isolering.
Vindpapp.
Spikreglar 28 eller 34 liggande vid stående panel eller stående vid liggande panel.
Panel

Har hört om varianten med att regla ut med dubbla 45mm i kors för att minska köldbryggor.

Känns osannnolikt att panelen är bärande. Sponten på insidan hjälper också till. Skippa fasadbytet när det ligger 1m snö bara.

Är du orolig kan du skruva spikband i kors mot dina 75mm plankor. Tänk på att skruva där dom korsar bara. Detta låter du sitta kvar.
 
bra synpunkter.

Jag tror i och för sig inte att panelen är speciellt bärande men klart att den är uppstyvande.

Ska panelen ner så lutar det ändå åt fasadskivor. Har planer på att fälla/lägga in några botar plank i isoleringen där jag vet att markiser och altan ansluter så att det verkligen blir stumt att skruva i dessa punkter. blir en 5-8 punkter på väggen där det blir köldbryggor...

Jag har fått för mig att 80mm fasadskiva är ganska mycket effektivare än 90 mm vanlig isolering. men jag kan ju vara påverkad av tillverkarna också...
 
Jag ligger några år före dig och hade exakt samma konstruktion faktiskt förutom att min stående plankvägg inte var 75mm utan mer 45mm.

Jag valde 70mm västkustskiva med inbyggd vindpapp.

Innan blev t.ex. vin i skåp mot väggen iskallt på vintern.

Saknar något rejält i väggarna ganska ofta och
Hade om jag gjort om detta jättejobb valt korsade 2x45mm lösningen. Är också lite tveksam till plastdistsnserna, hur är dom om 30år.

Men fasadskivor funkar väldigt bra nu nästan 10år senare!

Flyttade även ut alla fönster och dörrar så dom livade med bottenbrädorna. Hade jag gjort idag hade fönstren livat med isoleringen så inte en del hängde ut i luftspalten. Men snyggt är det på både ut och insida.

Hade nog också använt spikband i kors.
 
Hur upplever du resultatet?

Ekonomin (kortsiktigt) antar jag blir lite bättre (men knappt möjlig att räkna hem) men jag hoppas framför allt på något snällare variationer över dagarna, såväl sommar som vinter... kan ibland diffa upp mor 10 grader dag/natt om det blåser lite på vintern.

Har du alltså stående plank (45) ytterst och loggade 1" innanför och inget mer än västkustskivan?

inga sättningar eller fönster/dörrar som satt sig sedan dess?
 
R
Bort med bottenbrädorna.

1 Liggande reglar 45 mm + iso
2. Stående reglar 45 mm + iso
3 vindduk eller papp eller asfa board
4 spikregel liggande 34/70
5 Stående panel
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
R
Sen finns det ingen lag pp att allt måste sitta med cc 600.
 
G Pergel skrev:
Hur upplever du resultatet?

Ekonomin (kortsiktigt) antar jag blir lite bättre (men knappt möjlig att räkna hem) men jag hoppas framför allt på något snällare variationer över dagarna, såväl sommar som vinter... kan ibland diffa upp mor 10 grader dag/natt om det blåser lite på vintern.

Har du alltså stående plank (45) ytterst och loggade 1" innanför och inget mer än västkustskivan?

inga sättningar eller fönster/dörrar som satt sig sedan dess?
Ekonomi har jag inte koll på tyvärr... men generellt säger man väl att man inte räknar hem väggar (bara isolering uppåt).

Men väggarna upphörde att vara kalla på vintern.

Innan hade vi inte isolering alls:
innifrån:
Tretex (ca 13mm)
Spont (ca22mm).
luftspalt ca 22mm
Stående spontad plank ca 45mm.
vindpapp (tjärpapp)
Bottenbrädor 28mm
lock ca 28mm

Efter:
Gips
Stående plank 45mm
vindpapp (den gamla satt kvar).
Västkustskiva 70mm.
luftspalt 34mm
Bottenbrädor
lock.
 
R RapidSledge skrev:
Bort med bottenbrädorna.

1 Liggande reglar 45 mm + iso
2. Stående reglar 45 mm + iso
3 vindduk eller papp eller asfa board
4 spikregel liggande 34/70
5 Stående panel
Låter som den bästa konstruktionen men också den som förändrar husets utseende mest (140/146 mm) . Varför inte 80 mm fasadskiva hellre i så fall. Sägs ju ge bättre isolerresultat.....
Problemet med med fästpunkter kvarstår väl ändå om man inte sätter reglarna där man vet att dom behövs ändå.
 
T Provrundan skrev:
Hade nog också använt spikband i kors.
Vad innebär detta?
 
R
G Pergel skrev:
Låter som den bästa konstruktionen men också den som förändrar husets utseende mest (140/146 mm) . Varför inte 80 mm fasadskiva hellre i så fall. Sägs ju ge bättre isolerresultat.....
Problemet med med fästpunkter kvarstår väl ändå om man inte sätter reglarna där man vet att dom behövs ändå.
Skall du ha lockläkt eller spontad panel då bör du ha luftningsläkt också 12x50 mellan vinduk/papp/asfaboard o spikläkt.
 
R
Om du väljer liggande enkelfas panel så slipper du 34 mm.
 
Fortfarande inte helt trygg med att ta bort all panelen. Menar du att jag på något sätt behöver stadgan av 45x45 eller är de bara för att hålla isoleringen på plats?

Skulle jag i praktiken kunna ta bort panelen och bara köra fasadskivan ändå?

Jag är fortfarande inte helt trygg med att plocka ner all stående panel om jag inte ersätter den med något annat, typ reglar eller annan förstyvning. Är absolut inte orolig för vertikala hållfastheten.... den är god oavsett....
 
R
1. Vad för panel skall du ha?
2 . Som tidigare nämnts kan du sätta rostfritt
Hålband diagonalt med ankarskruv.
 
R RapidSledge skrev:
1. Vad för panel skall du ha?
2 . Som tidigare nämnts kan du sätta rostfritt
Hålband diagonalt med ankarskruv.
1. tänkte köra på stående lockpanel 170/90 x 22.... som nu fast lite klenare alltså.

2. Sätter man ett band i kors och spikar i typ varannan stående planka, eller sätter man flera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.