Var borta 1 vecka på utlandssemester och när jag kommer hem ser jag att dom som gräver fiber i området har satt ett vad jag antar är ett fiberskåp på min (?) mark.

Jag höll på i flera dagar med att gräva ned en 11 m lång häck förra sommaren som skulle bli insynsskydd mot min tomt från storvägen. Den är nu till 70% bortgrävd och där står då även fiberskåpet.

Kruxet är att när jag såg detta så ville jag såklart kolla upp om jag verkligen äger marken där dom grävt. Bor ute på landet så det är inte solklart vars gränserna går. Kollar jag på hitta.se så äger jag marken där dom grävt.

Går jag in på lantmäteriets hemsida så finns det inte en enda karta på hur alla mina tomtgränser verkligen går. Endast gränserna mot 2 grannar är ganska tydliga för de finns på karta samt tomtpinnar är uppsatta.

Som jag tänker nu så tänker jag hänvisa till hitta.se att dom faktiskt grävt på min mark och vill dom motbevisa så blir det ju intressant vars dom hittat att det inte är så.

Frågan är väl summa summarum om dom har rätt att sätta skåpet på min mark utan att varken fråga eller informera att dom tänkt ställa det där utan servitut.

Och vem ska jag höra av mig till, huvuduppdragsgivaren (Telia) eller entreprenören? Vem bestämmer att skåpet ska stå just där? Dom hade med lätthet kunnat sätta det 10 m åt vilket håll som helst så hade den inte varit ivägen för någon.

Det jag egentligen vill är väl att dom ger ersättning för vad jag betalat för häcken och det bästa vore ju om de flyttade skåpet också men det står ju där det står så jag tänker att jag inte ids bråka om det bara jag får ersättning för häcken.

Ber om ursäkt för grötigt inlägg
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Oavsett om häcken ligger eller inte ligger på din mark så får dem inte gräva upp den utan att först kontakta dig, jag tycker att du i första hand kontaktar de som grävt och i andra hand Telia.

När det gäller fiberskåpet, så brukar den placeras på tomtgräns.
Börja dock med att kontrollera om det finns något servitut angående ledningsrätt för Telia att placera skåpet där de placerat den, t.ex. ring Lantmäteriets kundtjänst tel: 0771-63 63 63.
Kontakta sedan grävfirman och eller Telia. Skåpets placering kan bli viktig i framtiden, när fler fibrer skall grävas och installeras till den. Du kan antagligen kräva att kommunens lantmätare kommer ut och markerar var skåpet skall stå. Ring inte Lantmäteriet om detta, Lantmäteriet är en statlig myndighet med andra arbetsuppgifter.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Gränsar området mot en väg? Om så är fallet, är det kommunal väg eller Trafikverket?
 
C claesborjesson skrev:
Oavsett om häcken ligger eller inte ligger på din mark så får dem inte gräva upp den utan att först kontakta dig, jag tycker att du i första hand kontaktar de som grävt och i andra hand Telia.

När det gäller fiberskåpet, så brukar den placeras på tomtgräns.
Börja dock med att kontrollera om det finns något servitut angående ledningsrätt för Telia att placera skåpet där de placerat den, t.ex. ring Lantmäteriets kundtjänst tel: 0771-63 63 63.
Kontakta sedan grävfirman och eller Telia. Skåpets placering kan bli viktig i framtiden, när fler fibrer skall grävas och installeras till den. Du kan antagligen kräva att kommunens lantmätare kommer ut och markerar var skåpet skall stå. Ring inte Lantmäteriet om detta, Lantmäteriet är en statlig myndighet med andra arbetsuppgifter.
C claesborjesson skrev:
Oavsett om häcken ligger eller inte ligger på din mark så får dem inte gräva upp den utan att först kontakta dig, jag tycker att du i första hand kontaktar de som grävt och i andra hand Telia.

När det gäller fiberskåpet, så brukar den placeras på tomtgräns.
Börja dock med att kontrollera om det finns något servitut angående ledningsrätt för Telia att placera skåpet där de placerat den, t.ex. ring Lantmäteriets kundtjänst tel: 0771-63 63 63.
Kontakta sedan grävfirman och eller Telia. Skåpets placering kan bli viktig i framtiden, när fler fibrer skall grävas och installeras till den. Du kan antagligen kräva att kommunens lantmätare kommer ut och markerar var skåpet skall stå. Ring inte Lantmäteriet om detta, Lantmäteriet är en statlig myndighet med andra arbetsuppgifter.
Till deras försvar så såg dom nog inte att det var en häck där, den var inte så hög eftersom jag satte den förra sommaren och beskar den i våras.
Ang att skåpen brukar placeras vid tomtgräns, inte har väl alla hus med fiber ett skåp utanför tomten? (Inte drygt menat, har bara ingen koll) jag har sett 2 st i byn hittills varav mitt är det ena.
Tack för tipsen, får ringa imorgon!

Precis, häcken och skåpet är mot en väg som trafikverket äger.
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Med Trafikverkets väg bör du kolla upp hur långt trafikområdet går från vägbanan för det kan ju vara så att du har satt häcken inom det området. Entreprenören kan då följt de anvisningar för grävning som gäller från Trafikverket.
Fiberskåpen, FOS, är till för att skarva fiber och förgreningspunkt för att ansluta fastigheter.
 
A AndersS skrev:
Med Trafikverkets väg bör du kolla upp hur långt trafikområdet går från vägbanan för det kan ju vara så att du har satt häcken inom det området. Entreprenören kan då följt de anvisningar för grävning som gäller från Trafikverket.
Fiberskåpen, FOS, är till för att skarva fiber och förgreningspunkt för att ansluta fastigheter.
Men vägrätten gäller för vad som behövs för att uppnå skötsel, säkerhet osv. för vägen. Det ger inte någon rätt att inkräkta på TS bestämmande över sin mark i andra aspekter. ( ungefär som ett servitut fungerar)
Är det inom vägområdet så är det möjligt att de OCKSÅ måste ha tillstånd från Trafikverket (speciellt för placering av skåp). Men det förändrar inte att TS själv bestämmer om han vill låta dem använda hans mark eller ta bort hans häck.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Du kan inte använda tomtkartan på Hitta som källa, du måste använda riktiga tomtmarkeringar eller kartor från Lantmäteriet.
 
  • Gilla
Dalastuga och 4 till
  • Laddar…
Stå på dig, har själv en bekant som varit med om samma situation fast inom detaljplan.

Fiberinstallatören började efter att min bekant påtalat att skåpet står på deras tomt med att sticka åt hen ett papper och sa "skriv bara på här, det är såhär vi gör", men det skrev hen såklart inte på... Hen försökte sedan göra en deal att skåpet fick stå där om de bjöd på installationen, men det var tvärstopp.

För att få fart på ärendet efter många vändor fram och tillbaka utan resultat bekostade min bekant en utsättning av berörda gränser, ca 2 timmars jobb då det var inom detaljplan så inte många kronor. Hade tidigare hänvisat till kartan på hitta men det är inte så svårt att bestrida, och hen är otålig så köpte sig därför ur situationen för att få svart på vitt...

När de fick gränserna tog det inte många dagar innan skåpet var flyttat ut på kommunal mark...
 
  • Gilla
Dalastuga
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Men vägrätten gäller för vad som behövs för att uppnå skötsel, säkerhet osv. för vägen. Det ger inte någon rätt att inkräkta på TS bestämmande över sin mark i andra aspekter. ( ungefär som ett servitut fungerar)
Är det inom vägområdet så är det möjligt att de OCKSÅ måste ha tillstånd från Trafikverket (speciellt för placering av skåp). Men det förändrar inte att TS själv bestämmer om han vill låta dem använda hans mark eller ta bort hans häck.
Problemet är ju att ts inte vet var fastighetsgränsen går, se första inlägget.
Man söker självklart tillstånd av Trafikverket inom deras vägområden, allt annat blir bara problem. Där uppger Trafikverket var saker ska placeras, men kan även ange avstånd från vägbana som fiberkabel får förläggas utifrån att t.ex. dikning, etc, ska kunna utföras. Just i fall med Trafikverket är det inte så självklart därav min fråga om vem som var väghållare.
 
Kolla ifall eran kommun har en karttjänst på sin hemsida. Vissa kommuner har detta. Där kan man se detaljplaner, tomtgränser, cykelvägar och all möjlig information.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Titta även på "Min Fastighet" hos lantmäteriet. Där kan det finnas kartor som löser upp frågan om vart tomtgränsen går. I mitt fall gör det dock inte det, men jag har referenspunkternas koordinater från avstyckningen som skedde 1963, vilket gör att jag kan skapa en tomtkarta med lantmäteriets kartmaterial.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du kan inte använda tomtkartan på Hitta som källa, du måste använda riktiga tomtmarkeringar eller kartor från Lantmäteriet.
Tar inte hitta.se sina tomtkartor fr lantmäteriet?
I mitt fall stämde den exakt med var tomtgränserna faktiskt gick, så såå dumt är det inte, även om det
kanske inte håller juridiskt!
 
J Jörgen Ö skrev:
Tar inte hitta.se sina tomtkartor fr lantmäteriet?
I mitt fall stämde den exakt med var tomtgränserna faktiskt gick, så såå dumt är det inte, även om det
kanske inte håller juridiskt!
De ger väldigt bra hum, men i det här fallet behöver det vara exakt, och då håller det inte juridiskt.
Jag kan tex se att det inte är något "glapp" mellan min och grannens tomt, däremot ligger inte gränsen exakt rätt på kartan (jag vet var pinnarna sitter)

Kollade upp det för några år sedan när grannen bakom var osams om vem hans staket tillhörde. Staketet är 40 år äldre än mitt hus och står i tomtgränsen.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
De ger väldigt bra hum, men i det här fallet behöver det vara exakt, och då håller det inte juridiskt.
.
Det är lantmäteriets tomtpinnar som gäller. Det vill säga fastgjutna stålrör, ofta med en markerad fyrkant runt sig. Dessa är skyddade enligt lag, kartan kommer i andra hand.

Många fastighetsägare tittar på HITTA.SE och säger, OoooH de är 1 meter fel, men det är pinnarna som är det korrekta.

Att få det statliga lantmäteriet att sätta upp (oftast gjuta fast) RM (rör i mark), är 1-1 1/2 års väntan och kostar 30-40 000 kronor. Alla berörda kallas in (med mottagningsbevis) och man markerar ut pålarna, som sedan gjuts fast.

Kommunala lantmäteriet kostar 3-6000 kronor och tittar bara på sina kartor, mäter upp koordinaterna med GPS och sätter upp träpinnar där de tror att de skall vara, dessa är inte juridiskt bindande gentemot grannar, bara gentemot kommunen när man t.ex. skall sätta upp ett hus. Dessa koordinater kan vara upp till 1 meter (oftast bara 20 cm) fel. Ett problem är att varje kommun tidigare hade sitt lokala mätsystem, detta mätsystem kunde ibland vara förskjutet med några meter, i samband med att man övergått till rikets system, har man gjort översättningstabeller som översätter de lokala systemen till rikets. OBS att dessa är interpolationer, d.v.s. glidande medelvärden och inte alltid helt exakta, därav kommer det sig att det är gränspålarna som gäller.
 
C claesborjesson skrev:
Det är lantmäteriets tomtpinnar som gäller. Det vill säga fastgjutna stålrör, ofta med en markerad fyrkant runt sig. Dessa är skyddade enligt lag, kartan kommer i andra hand.

Många fastighetsägare tittar på HITTA.SE och säger, OoooH de är 1 meter fel, men det är pinnarna som är det korrekta.

Att få det statliga lantmäteriet att sätta upp (oftast gjuta fast) RM (rör i mark), är 1-1 1/2 års väntan och kostar 30-40 000 kronor. Alla berörda kallas in (med mottagningsbevis) och man markerar ut pålarna, som sedan gjuts fast.

Kommunala lantmäteriet kostar 3-6000 kronor och tittar bara på sina kartor, mäter upp koordinaterna med GPS och sätter upp träpinnar där de tror att de skall vara, dessa är inte juridiskt bindande gentemot grannar, bara gentemot kommunen när man t.ex. skall sätta upp ett hus. Dessa koordinater kan vara upp till 1 meter (oftast bara 20 cm) fel. Ett problem är att varje kommun tidigare hade sitt lokala mätsystem, detta mätsystem kunde ibland vara förskjutet med några meter, i samband med att man övergått till rikets system, har man gjort översättningstabeller som översätter de lokala systemen till rikets. OBS att dessa är interpolationer, d.v.s. glidande medelvärden och inte alltid helt exakta, därav kommer det sig att det är gränspålarna som gäller.
Du berättar det för fel person. Tack för infon, men jag visste redan detta. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.