Vi konverterade från knappt fungerande direktverkande el när vi köpte huset för 10 år sen, det har vi inte ångrat en sekund sedan dess. Vi fick ett helt annat hus med jämn och skön värme överallt. Vi passade också på att lägga in golvvärme i alla sovrum av estetiska skäl (för att slippa elementet). Golven skulle ändå bytas så det var ett gyllene tillfälle.

Luft/luft värmepumpar har en outstanding kort återbetalningstid men det är svårt, om inte omöjligt, att få en lika jämn värme. De har också en utedel som väsnas vilket alla inte tycker är så roligt.

Om ni sätter in bergvärme så se till att förbereda för sk. frikyla så kan ni senare sätta in kylelement om somrarna fortsätter vara lika varma som i år. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det är intressant att räkna på värmesystem,,, att bergvärme skulle vara bäst är inte sant,,,, beroende på förbrukning,, storlek,, planering på hus,, vilken uppvärmning man har nu,,, var man bor i landet och det viktigaste,,,, intresset

men ett vattenburet system ger mera frihet att välja,,,,
 
  • Gilla
Centermonterad_tumme och 1 till
  • Laddar…
A
Att byta till vattenburen el kommer ju att ge ganska exakt samma förbrukning som du har med direkverkande el. :cry:
 
Redigerat av moderator:
T Therese.W skrev:
Jo, men blir det billigare än att värma upp huset med direktverkande el som det är nu? Jag förstår inte riktigt vad skillnaden blir? Det känns som att jag betalar för att ordna vattenburet system och sedan dessutom får betala samma elräkning som nu utöver det..
Ett vattenburet system har aningen sämre verkningsgrad än ett direktverkande så du kommer att få lite högre förbrukning än du har idag om du konverterar utan att köpa till bergvärme. Ett självklart val för er när ni nu har kosingen tycker jag.

På denna länk har du en bild som visar normal fördelning i procent över årets månader, då kan du grovt beräkna hur hög er årsförbrukning ni kommer att få såvida ni har bott där minst en hel kalendermånad.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
På denna länk
Tror du missade länken....;)
 
B
Vi köpte ett hus med luftburen värme, väldigt dåligt. all värme i taken.. och gick inte styra i olika rum. Vi tog tidigt beslut om att sätta in ett ordentligt vattenburet system, gjorde planering själv och monterade upp radiatorerna själv men röris kopplade in och drog alla rör. Vi hade ju fördelen att ha 1 plans med krypgrund så det var enkelt, men skulle ändå satsa på det. komforten är helt fenomenal, iof ihop med FTX som vi behöll och senare bytt till nytt aggregat.
Vi satsade på så feta element det bara gick få plats med, 33-modell och 22- modeller, så vi kan köra med väldigt låg temperatur ut.

huset byggt 1988, vi har 20-21 grader inne och VP drar ca 4000 kWh/år för värme och VV. Vi har sänkt årlig el från 26000 kwh till runt 11000 kWh, ca 1500 tror jag är byte av FTX med bättre fläktar men ändå. Nu var kanske inte "besparingen" det som drev, utan även komforten som blev så mycket bättre. Dessutom en VP från Viessmann som har både ute och innegivare som fungerar väldigt bra ihop, bra reglering gör väldigt mycket.
 
Y
I takt med att vi gör oss allt mer beroende av el med batteridrivna maskiner så tror jag vi snart kommer se drastiskt höjning av elpriserna och börja överväga att elda igen. Så jag röster för vattenburet, men inte nödvändigtvis bergvärme...
 
Y Yrrol skrev:
I takt med att vi gör oss allt mer beroende av el med batteridrivna maskiner så tror jag vi snart kommer se drastiskt höjning av elpriserna och börja överväga att elda igen. Så jag röster för vattenburet, men inte nödvändigtvis bergvärme...
Vad menar du här egentligen? För att vi köper skruvdragare och robotgräsklippare så kommer elpriserna gå upp?
 
  • Gilla
pandalus
  • Laddar…
Y
V vectrex skrev:
Vad menar du här egentligen? För att vi köper skruvdragare och robotgräsklippare så kommer elpriserna gå upp?
Tänker framförallt elbilar. Hushåll och städer byggs om för kunna leverera massa el till dessa.
Men ja även alla våra små saker ökar i antal. Kommuner kräver att deras verksamheter skall bedrivas fossilfritt.
Behovet ökar, och ingen av oss vill väl trappa ner vårat moderna levene, vilket gör oss beroende och elsäljarna kan då höja priserna utan större problem.
Läste någon rubrik att en stad skulle få en serverhall för facebook vilket skulle höja elpriserna drastiskt, men hittar inte artikeln så det kanske inte stämde.

Jag uppskattar komforten med bergvärmen jag valde, men tror vi kommer titta lika ont på dessa om några år, som vi gör på elpannorna idag.
 
Varför så bråttom?
Om jag var er skulle jag bo en vinter i huset innan ni ger er på detta omfattande och kostsamma projekt. Då får ni en uppfattning om komforten med nuvarande uppvärmning och vad er förbrukning faktiskt är med den innetemperatur ni vill ha. Återbetalningen kanske visar sig bli 100 år och då är det ju en mycket dålig och onödig investering. :)
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
En Tesla drar i snitt 1,8 kWh milen. Om du kör rikssnittet 1500 mil/år blir det under 3000 kWh vilket kanske blir 20% extra förbrukning. Mer, men inte hejdundrande mycket mer.
 
Jag har svaret eftersom jag själv har direktel....det är dyrt fult ..jag hatar det .. Vi är 2 stora 2 små . Ca. 33tusen kw/h ~år MED luftvärmepump.....

Hade jag slantarna nu hade jag redan haft berg ... rörfirman som var hemma hos mig räkna på återbetalning på 6 år med mina förutsättningar ...
 
B
Sen är ju allt inte återbetalning, om så var fallet, varför i h-vete sätter vi in annat än billigaste plastmattan på toaletten? ;)
eller det fina köket...

nä, låt komforten också får ha sin gång när det gäller valet av värmesystem... :)
 
  • Gilla
Orange75 och 3 till
  • Laddar…
Ja bergvärmen var en no brainer för mig då hela konverteringen betalat sig själv på 6 år.

Från F till FTX var inte direkt ekonomiskt motiverat..
Men jösses vilken fräsch luft man får inne(y)

Sambon gnäller inte ens längre på att det luktar fullgubbe i sovrummet dagen efter man svingat nån bägare för mycket med grabbarna.. :rofl::beer:(y)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.