nyvillaägare
Föredrar fogsvansen i nästan alla lägen även om det är lite mer jobb. Ska lägga en bit parkettgolv och undrar hur väl det fungerar med fogsvansen det är inte prövat tidigare. Men det är en del ojämnheter i golvet som måste sågas ut är lite osäker om det går med fogsvansen. Går gör det men vad borde jag använda?
 
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Föredrar fogsvansen i nästan alla lägen även om det är lite mer jobb. Ska lägga en bit parkettgolv och undrar hur väl det fungerar med fogsvansen det är inte prövat tidigare. Men det är en del ojämnheter i golvet som måste sågas ut är lite osäker om det går med fogsvansen. Går gör det men vad borde jag använda?
Jag hade använt sticksågen alla dagar. Går snabbare och blir mer exakt resultat. Speciellt om det är mycket vinklar att såga ut för så tar det en jäkla tid med fogsvans. Ibland är fogsvans överlägset men inte vid golvläggning.
 
Fairlane
För att bara kapa parkett använder jag fogsvansen, men ska man såga ut för rör etc är det sticksåg som gäller
 
  • Gilla
nyvillaägare och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Föredrar fogsvansen i nästan alla lägen även om det är lite mer jobb. Ska lägga en bit parkettgolv och undrar hur väl det fungerar med fogsvansen det är inte prövat tidigare. Men det är en del ojämnheter i golvet som måste sågas ut är lite osäker om det går med fogsvansen. Går gör det men vad borde jag använda?
Det bara prova dig fram och bilda dig en egen uppfattning.

Stickan
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
Bra sticksåg och japansåg, fogsvansen används bara till grovsågning.
Men japansåg med kap och klyvtandning fixar det mesta.
 
Sticksåg och kap/gersågen när det ska läggas golv. Sänksågen också om det ska klyvas på längden.
 
Sticksåg duger. Kap/gersåg är också ett bra alternativ, lite smidigare.
 
nyvillaägare
Fogsvans kan man göra nästan allt med om man ska vara sån. Inte det mest effektiva men fogsvansen saknar konkurrenter i alla kategorier enligt mig :D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
nyvillaägare
det fick bra i varje fall men ska vara ärlig och säga att med sticksåg hade det blivit lite mer precist men sandpapper fick göra resten där fogsvansen gick bet
 
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Fogsvans kan man göra nästan allt med om man ska vara sån. Inte det mest effektiva men fogsvansen saknar konkurrenter i alla kategorier enligt mig :D
Saknar konkurrenter för fogsvans tävlar på så låg nivå att det inte är mätbart ;)
 
nyvillaägare
JLyck JLyck skrev:
Saknar konkurrenter för fogsvans tävlar på så låg nivå att det inte är mätbart ;)
Håller inte med där. En kan tyckas, simpel fogsvans, kan göra wunderverk :D
 
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Fogsvans kan man göra nästan allt med om man ska vara sån. Inte det mest effektiva men fogsvansen saknar konkurrenter i alla kategorier enligt mig :D
Då har du inte provat japansåg med kap och klyvsida, men fogsvansen har sin plats för grovsågning.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
nyvillaägare
A AndersS skrev:
Då har du inte provat japansåg med kap och klyvsida, men fogsvansen har sin plats för grovsågning.
Ville inte verka okunnig så jag sa inget men hade i ärlighetens namn har jag inte hört använt den inte helt säker på vilken det är. :seenoevil:

Har du någon bild på japansågen?
 
M
Sedan jag köpte min japansåg så har jag inte haft framme fogsvansen en enda gång.

Tänderna är vända åt andra hållet på den så den sågar när man drar istället för när man skjuter sågen ifrån sig som en fogsvans gör.

Detta innebär dels att man får mycket bättre kontroll och dels att man får bättre kraft nedåt (tycker jag) när man sågar.

Men att jämföra sticksåg med fogsvans är ju att jämföra äpplen med päron.
 
  • Gilla
nyvillaägare och 1 till
  • Laddar…
Sticksågen är nog den såg jag har som jag tycker minst om att använda, men för mig fyller den ändå en helt annan roll än fogsvansen. Fogsvans använder jag i princip bara till att kapa saker tvärs fibrerna med. Sticksågen använder jag som en figursåg, i alla ledder.

Så istället för fogsvansen använder jag gärna kap- och gersågen. Eller ibland cirkelsågen. Sticksågen är för mig oftast enda realistiska alternativet när det kommer till att såga annat än raka snitt – man skulle haft en bandsåg antar jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.