P p.lundgren skrev:
Nåja en rejäl uppfäschning borde räcka :)
Haha jo men det såg värre ut i verkligheten än på bilderna också ;)
 
Moosys Moosys skrev:
Hej, jag och min sambo köpte vårt första hus för ungefär ett år sedan och tänkte dokumentera alla renoveringar och småfix vi pysslar med i denna forumtråd. Personligen har jag inga tidigare praktiska kunskaper utan planerar att lära mig allteftersom. Min sambo har lite mer koll men ingen av oss är hantverkare :D.

Huset vi köpte är 212 (huvudhuset) + 146 kvm (hyresrätter och grarage). Bifogare mäklarbilderna på huset i detta och nästkommande inlägg. Kommer även fylla på med alla projekt vi pysslade med under det första året under de kommande dagarna för att komma ikapp :cool:.
Hallå där! Hur kunde jag missa denna tråden. Fy fan vad avis jag blir. Vilket jäkla hus ni har förvärvat. Vilken dröm! Stort grattis
 
Kul att ni "sparade ut" en del av det gamla kaklet när ni målade, det är ju rätt snyggt om än på tok för mörkt. Ett enkelt sätt att få det väldigt modernt :)

Man anar en inredare av sydligare ursprung i vissa av rummen? Även dessa fönsterdekorationer tyder ju på detta. Smak är uppenbarligen kulturellt betingat...

Den där "bokhyllan" med en Atlasstaty var ju .... intressant...:oops:
 
P Pappa1986 skrev:
Hallå där! Hur kunde jag missa denna tråden. Fy fan vad avis jag blir. Vilket jäkla hus ni har förvärvat. Vilken dröm! Stort grattis
Halloj!, ja det är ett väldigt speciellt hus ;), ska försöka återberätta alla historierna som finns om de förr förra ägarna som "designade" det :D Tackar!
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kul att ni "sparade ut" en del av det gamla kaklet när ni målade, det är ju rätt snyggt om än på tok för mörkt. Ett enkelt sätt att få det väldigt modernt :)

Man anar en inredare av sydligare ursprung i vissa av rummen? Även dessa fönsterdekorationer tyder ju på detta. Smak är uppenbarligen kulturellt betingat...

Den där "bokhyllan" med en Atlasstaty var ju .... intressant...:oops:
Det var faktiskt min sambos idé och kan säga att jag var emot det till en början, men med facit i hand blev det väldigt bra! Håller med om att det var väldigt mörkt! Blev ännu mer påtagligt när vi målade om resterande delar av lägenheten i ljusa färger.

Den förr förra ägaren var stuckatör och hans fru konstnär. Han reste tydligen runt i världen och arbetade, antar han fick influenser från olika länder och tog det med sig hem...:D Ja han har vuxit på oss, först tänkte vi försöka flytta honom lite, men med tanke på att han är full med sand och inbyggd i golv/vägg valde vi att avvakta lite :rolleyes:
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Moosys Moosys skrev:
Halloj!, ja det är ett väldigt speciellt hus ;), ska försöka återberätta alla historierna som finns om de förr förra ägarna som "designade" det :D Tackar!
Hoppas för allt i världen att designen får vara kvar?
 
P Pappa1986 skrev:
Hoppas för allt i världen att designen får vara kvar?
Just nu finns det inga planer på att ändra något. Om det skulle vara något, är det att ta bort speglarna i matsalen men spara taket osv men det är långt fram i tiden :D
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Moosys Moosys skrev:
Just nu finns det inga planer på att ändra något. Om det skulle vara något, är det att ta bort speglarna i matsalen men spara taket osv men det är långt fram i tiden :D
Ska bli väldigt intressant att följa detta projekt :D
 
Vilken hejdundrande matsal! Ni måste ju känna er som rojaliteter varje gång det är matdags.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D dumlekola skrev:
Vilken hejdundrande matsal! Ni måste ju känna er som rojaliteter varje gång det är matdags.
ja, ossj kärevänner!!
 
Orientexpressen
Stort projekt, mycket pengar och slit, men förhoppningsvis roligt både på vägen och när det är färdigt.
Här får du en länk av mig till folk som skänker allt mellan himmel och jord, från Skåne till Norrland: https://www.bjussa.se/
Återbruk är det bästa, gå på loppisar, prata med vänner, grannar.... och fråga om de har något som ni behöver och de inte vill ha.
 
Kul hus! :) Jag tolkar beskrivningen som att det mest är uppfräschning som ni gör, och att det inte finns några akuta problem eller så, vilket jag tycker är väldigt bra som första hus. Då kan man lära sig saker och göra lite misstag utan att det blir alltför blodigt. Lycka till! (y)
 
D dumlekola skrev:
Vilken hejdundrande matsal! Ni måste ju känna er som rojaliteter varje gång det är matdags.
Haha vi äter vanligtvis inte där regelbundet men vi har haft en hel del familjetillställningar och då är ett 4m+ bord med 10 stolar bra att ha :D:ok:
 
P Pappa1986 skrev:
Ska bli väldigt intressant att följa detta projekt :D
Hoppas inte vi gör dig besviken, har en hel del material kvar att publicera från vårt första år i huset :D;)
 
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
Stort projekt, mycket pengar och slit, men förhoppningsvis roligt både på vägen och när det är färdigt.
Här får du en länk av mig till folk som skänker allt mellan himmel och jord, från Skåne till Norrland: [länk]
Återbruk är det bästa, gå på loppisar, prata med vänner, grannar.... och fråga om de har något som ni behöver och de inte vill ha.
Ja det är ett väldigt stort för att vara första projekt :rolleyes: Vi tror att det kommer bli fantastiskt när det är "klart" och förhoppningsvis kan våra två hyresrätter täcka kostnaderna för renoveringarna i boningshuset så småningom. Ja vi bevakar blocket och facebook marketplace regelbundet under dagarna för att hitta fynd. Ska ta en titt på den där sidan med :ok::cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.