Ett "proffs" sa att det är kasst att elöda med spannmål för att detta framkallar svavelsyra som i sin tur "fräter"på utrustningen.
 
nja... just nu är det väll mäst bönder som bör titta på spannmål..

Största problemen med spannmål är..

*Sura rökgaser
*Aska Massor med aska
*Stort Bulkförråd större änn pellets.

Spannmål är på G men det känns som om spanmål står på ruta gå medans pellets är halvvägs in i mål..

Det finns en panna om du är intresserad som heter Ling (nån firma på V-kusten säljer den)

Automatisk uraskning är nog ett måste.. 10 kubik bulkförråd lika så.. Ska man dessutom vara elak så ny skorsten & pannan var 8:e år.. eldar man för kråkorna så billdas kondesen inte i skorstenen och då klarar sig panna o skorsten sig.. hoppas att då inte har plåt tak.. :-?
 
Var på visning av Ling-pannan i höstas. Är en tysk konverterad kockspanna :cool: konstruktion som kan köras över med stridsvagn ;) men verkar funka kanon ::)
Vad finns det idag för kontrollmyndigheten någorlunda okontrollerabara brännslen? Ved & spannmål :)
Talade med min vedleverantör som hellre kör upp med tröskan & tankar ur = mindre jobb.
Har inte släppt tanken på havreeldning ännu. Får se vad det blir till hösten.

Visst du att det blir billigare för lantbrukaren att sälja sin havre till Lantmännen och sedan köpa tillbaka den för att att elda i sin havrepanna! Hade något med EU-bidragen att göra :cool: ::) :p :'(
 
Ok, eftersom jag kommer att ha tillgång till havra så hade jag tänkt att detta skulle vara fint att ta till när pelletsen va slut men då kanske det är bättre att satsa på pellets/ved som "proffset" sa? Jag blev tipsad om en Focus PE 20/30 med ved tillsats, bra eller dåligt?
 
Jag sneglar på en lösning ved/havre. Hur nu detta skall kombineras & lösas ::)
 
SnickarPelle skrev:
Visst du att det blir billigare för lantbrukaren att sälja sin havre till Lantmännen och sedan köpa tillbaka den för att att elda i sin havrepanna! Hade något med EU-bidragen att göra  :cool: ::) :p :'(
Nja dom har ju eu-bidrag för arealen.. :-/
Det skulle va om bonden får bra kvalite på det han odlar o säljer den till lantmännen för att sedan köpa tillbaka havre av dålig kvalite..

Vad jag sett i annonser så verkar kg priset på havre va 1,20:- + moms = 1,50:-/kg vilket är mer än jag betalar för pelletsen.. ;)

På 6 ton pellets går det 7,5 ton havre..


 
1:50 = äthavre för hästar och andra djur :cool:
-50% för annan användning :surprised: :cool: ::)
 
SnickarPelle skrev:
1:50 = äthavre för hästar och andra djur  :cool:
-50% för annan användning  :surprised: :cool: ::)
Ja de är nog möjligt men jag vet inte om jag vill blåsa in rötskadad (möglig) havre i kåken då jag vet hur de är att bli sjuk av detta damm.. :surprised:

Sen om bonden ska komma med havre direkt från åkern (tröskan) så lär du nog måsta torka den först.. Har du tork..?
 
Hej, jag har eldat med havre i några månader nu och det har fungerat helt ok.
Visst, det blir mycket aska, man måste nog tömma asklådan varannan dag eftersom askan är väldigt porös.
Eftersom jag odlar havren själv så går det att få lönsamhet i det hela, priset jordbrukaren få är ju nåt helt annat än vad man får betala när man köper fullgott foder.
Så ligger det till här på Åland i alla fall, läget i Sverige känner jag inte till.
Askan sprider jag ut på åkern igen.
Beträffande den "sura" röken behöver man säkert en fullgod skorsten, själv har jag satt upp en Schiedel Rondo med keramiskt innerfoder och den verkar vara väldigt välisolerad.
Tappar bara ca 8-10 grader från pannans utlopp till skorstenstoppen, gäller som sagt att hålla lite högre temp att det inte kondenserar i själva skorstenen.
Jag har tillverkat en vagn som rymmer ca 1,2 kubik som jag kör från min kallufttork till ett rum bredvid pannrummet där jag har vagnen placerad.
Sen suger jag havren via en cyklon och spjäll till pannans magasin.
Har köpt både pannan och sugutrustningen från Clean Burn Trading i Göteborg.
www.cleanburn.nu Troligen skaffar jag automatisk uraskning till nästa vinter, då slipper man damma med aska även om pannan har två rejäla asklådor.
Men för övrigt helnöjd hittills efter denna korta tid, dessutom bra service från Clean Burn.

Hälsningar från havreeldare på Åland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.