M Mje1976 skrev:
Flera grannarna längan
Ok så grannarna är takläggare ?
Eller vill dom att ni byter samtidigt för att dom själva ska få bra pris?
 
T Polos skrev:
Ok så grannarna är takläggare ?
Eller vill dom att ni byter samtidigt för att dom själva ska få bra pris?
Det senare såklart, men även vi vill ju ha ett bättre pris
 
Så då kan det vara så att ni inte behöver byta tak.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Att hänga upp sig på att det i beskrivningen är från 2000 talet är. Bara innom 2000 talet så har du ett tidsperiod på 10 år (2000-2009)
Det är ju ännu vidare spann, 2000-talet är ju från år 2000 till och med 2999. Men visst, övre gränsen blir i detta fall 2018 i praktiken.

Visst drygar jag, men inte bara. Tänk vad man tror att utfästelser är vattentäta, men så visar de sig vara luddiga och öppna för generös tolkning. Sånt här blir avtals- och affärsjurister rika på... Ett kommatecken på fel ställe avgör hela affären.
 
M Mje1976 skrev:
Fast lite roll spelar det tycker jag. Taket har en livslängd på ca 30 år, därnågonstans får man räkna med att byta. Om man köper ett hus med ett tak som sägs vara 10 år yngre tror man ju att man i bästa fall har 10 år på dig att hosta upp 50 000 som det kostar...
Mitt hus byggdes 1959 och har fortfarande samma tak! Tyvärr är läkten lite för tunn och en hel del skräp fastnar under bär läkten. Nock tätning saknas också.
 
Ni som säger att tak har mycket längre livslängd ska tänka på att det finns olika tak konstruktioner. Rena papptak har kort livslängd, särskilt om det är låg vinkel el helt platt.
 
Efter långt om länge kom det ju en kommentar här om att det var papptak, så då förstår jag att man är lite snabbare på att följa den tekniska livsåldern.

Men som jag förstått det så var ingen uppe och kollade, men varför inte? Hur kan du köpa ett hus där varken du eller besiktningsman tittat på taket?

Ser inte hur du ska kunna lägga kostnaden på säljaren eftersom ni inte verkar uppfyllt er undersökning. Hade iofs haft svårt att tänka mig att ni kunde ha lagt kostnaden på säljaren ändå.

Oavsett, papptak är förhållandevis billigt att lägga. I gengäld är den faktiska livslängden oftast kortare än andra taktyper.
 
L laxen86 skrev:
Ni som säger att tak har mycket längre livslängd ska tänka på att det finns olika tak konstruktioner. Rena papptak har kort livslängd, särskilt om det är låg vinkel el helt platt.
Dom flesta säger att ett tak kan ha längre livslängd. Att döma ut det och byta bara baserat på åldern verkar dumt.
 
  • Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
M
Är inte 50 papp för att lägga om ett papptak på ett litet radhus samtidigt som grannarna rätt dyrt?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hur vet du att taket behöver bytas? Det är grannarna som påstår det, men de talar i egen sak för att få det billigare. Om säljaren har varit ärlig och sagt att taket byttes för 10-talet år sedan, skulle jag nog anse att det bör hålla ett tag till. Ta dig upp på taket och titta efter själv.
 
  • Gilla
DakerScania och 2 till
  • Laddar…
Papptak kan med fördel renoveras. Man behöver inte byta ut.
 
  • Gilla
Micc och 2 till
  • Laddar…
M Mje1976 skrev:
Det senare såklart, men även vi vill ju ha ett bättre pris
Fast om ni gör en ordentlig besiktning av taket -- via företag eller själva, då det finns en hel mängd olika guider och tips på nätet -- så kan det mycket väl visa sig att taket inte behöver läggas om nu. Man bör ju så klart inte vänta tills det börjar läcka in innan man fixar taket, men att göra det eventuellt flera år för tidigt bara för att ni kan få bättre pris nu tror jag är kortsiktigt tänkande.

Sen kan ju besiktningen visa att taket är visst i behov av omläggning och då är det bättre priset en bonus, men eftersom ingen har bemödat sig att ens ta en snabbtitt på taket (kan man inte göra bedömning själv så kan man ju åtminstone ta bilder och fråga här, om inget annat) så får ni nog bita ihop och ta det som en crash course-avgift i undersökningsplikt.

Fråga till forumet; har man något att hämta om man går på besiktningsföretaget? Att inte undersöka taket låter ju som en sisådär-besiktning.
 
A
En liten summering:

Ni har ett radhus med papptak.
Grannarna i längan planerar byta tak.
Ni vill hoppa på tåget för att spara pengar men är besvikna då ni trodde taket hade flera år kvar innan det var dags..


Säljaren/er bekant utlovade att taket var från början av 2000talet
Besiktningsfirman inspekterade inte taket
Ni inspekterade inte taket pga kunskapsbrist

Nu är frågeställningen:
- Behöver taket bytas?
- Kan ni vara besvikna på någon annan än er själva?
- Kan ni få någon ersättning?


Har jag glömt något?
 
  • Gilla
polaris78 och 5 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
En liten summering:

Ni har ett radhus med papptak.
Grannarna i längan planerar byta tak.
Ni vill hoppa på tåget för att spara pengar men är besvikna då ni trodde taket hade flera år kvar innan det var dags..


Säljaren/er bekant utlovade att taket var från början av 2000talet
Besiktningsfirman inspekterade inte taket
Ni inspekterade inte taket pga kunskapsbrist

Nu är frågeställningen:
- Behöver taket bytas?
- Kan ni vara besvikna på någon annan än er själva?
- Kan ni få någon ersättning?


Har jag glömt något?
•Taket är platt med papp. Och det behöver bytas enligt flera kunniga och opartiska personer som varit uppe på taket efter att det framkom att takbyte planerades.

•Anledningen till att vi inte anlitade någon gällande taket är enkel men klantig. Vi litade på vad vad ägaren sa eftersom vi känner honom och hans fru sedan väldigt länge. Det kändes ofint att ifrågasätta, något som är helt vårt fel. Vi är väl medvetna om det.

•min ursprungliga fråga var egentligen mest om man som säljare kan lämna felaktiga uppgifter hur som helst och hoppas att ingen upptäcker det. I detta fallet skulle jag gissa att säljaren höftade...och så blev det fel på 13 år. År som vi i bästa fall kunde använt att spara pengar och på så sätt finansierat taket.

•50 000kr för taket är det individuella priset och inkluderar en hel del plåtarbete.
 
D
M Mje1976 skrev:
•Taket är platt med papp. Och det behöver bytas enligt flera kunniga och opartiska personer som varit uppe på taket efter att det framkom att takbyte planerades.

•Anledningen till att vi inte anlitade någon gällande taket är enkel men klantig. Vi litade på vad vad ägaren sa eftersom vi känner honom och hans fru sedan väldigt länge. Det kändes ofint att ifrågasätta, något som är helt vårt fel. Vi är väl medvetna om det.

•min ursprungliga fråga var egentligen mest om man som säljare kan lämna felaktiga uppgifter hur som helst och hoppas att ingen upptäcker det. I detta fallet skulle jag gissa att säljaren höftade...och så blev det fel på 13 år. År som vi i bästa fall kunde använt att spara pengar och på så sätt finansierat taket.

•50 000kr för taket är det individuella priset och inkluderar en hel del plåtarbete.
Trist ett inte kunna lita på folk. Jag blev själv blåst på en bil. Försöker lära mig något av det.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.