Hej!

Jag har sökt i forumet efter information angående fuktspärr. Följande påstående hittas på http://www.tgolvvarme.se/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=27 under allmänna förutsättningar.

"Trägolv ska alltid skyddas mot underliggande fukt med antingen ång- eller fuktspärr"

Gäller även det om man har en källarvåning under?

Av samma påstående antar jag att klinkergolv (i hall exempelvis) inte ska ha ångspärr. (Badrum kräver givetvis fuktspärr).

/Johan
 
Trägolv ska alltid skyddas med ångspärr.Plus isolering.Annars ska du varma upp bara tak i källarvåning.
 
Golvet är fyllt med 200 mm spån, räcker det som isolering nedåt?
Gäller ångspärr för laminat också?
 
Det räcker, i synnerhet om du har källare under.

Angående ångspärren så är det bara att slänga ner en åldersbeständig plast precis under golvet (under foam/papp).
 
JohanKson skrev:
Av samma påstående antar jag att klinkergolv (i hall exempelvis) inte ska ha ångspärr. (Badrum kräver givetvis fuktspärr).

/Johan
Näe det behövs inte i hallen om du kör klinker.
 
Tackar för snabba svar!
 
Ytterligare en fundering. På övre plan har vi begränsad takhöjd och önskar således använda 12 mm slang lagt i glespanel. Måste man ha en spånskiva ovan denna om trägolv ska läggas eller kan den läggas direkt i glespanelen? Vill undvika att bygga allt för mycket på höjden. Läste i nåt annat forum (har dock inte länken dit) att man kan lägga golvet direkt på glespanelen? Kommer det att spricka eller explodera ;D om man gör så?
 
Jag frågade tidigare Kährs om detta, och de sa att det går bra att ha deras 15mm parkett direkt på glespanelen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken tjocklek på glespanelen de förordade. Jag antar att detsamma gäller all "lite tjockare" parkett, oavsett fabrikat.
 
Det går att lägga 14-15mm parkett direkt på glespanel. Jag skulle dock lägga en gips mellan för att få en lite jämnare yta att lägga golvet på. Det dämpar också stegljud.

Om du använder 12mm slang, tänk på att slanglängden är starkt begränsad och att det pga det gärna vill bli många slingor i stora rum.
 
Jag har hört att det ska vara mellan 60-80 meter per slinga oavsett dimension? Vilket ger 7-8 kvm för 12 mm och 20-25 kvm för 20 mm. Ligger det något i detta eller har jag drömt igen?

Just nu lutar det åt 20 mm på övervåningen, mestadels för att jag skulle få lov att ha 9 separata slingor. :p
 
JohanKson skrev:
Jag har hört att det ska vara mellan 60-80 meter per slinga oavsett dimension? Vilket ger 7-8 kvm för 12 mm och 20-25 kvm för 20 mm. Ligger det något i detta eller har jag drömt igen?

Just nu lutar det åt 20 mm på övervåningen, mestadels för att jag skulle få lov att ha 9 separata slingor. :p

Det låter rätt rimligt. Iaf stämmer dina kvm-mått bra för respektive slang. 25kvm 20mm slang blir dock 100m slang så helt rätt blir väll inte längduppskattningen. Men en bra fingervisning kanske.

9 slingor - ja det var det jag menade.... ;)
 
Kan berätta att lägger du 60-80 meter 12-slang blir det i princip tvärstopp i den slingan. Jämfört med en normal 20 mm slinga. För enklaste injustering bör man ha ungefär samma motstånd i alla slingor. Blir man tvungen att använda 12-slang kan man lägga två eller flera kortare slingor i samma rum och ansluta dom till samma styrdon. Två 20-meters slingor parallellt ger bara 1/4 av tryckfallet jämfört med en 40 meters.

Wirsbo rekomenderar 10 - 50 meter slinglängd med 12 mm slang.

Sen är det ju tråkigt att ha så stora tryckfall i slingorna att man blir tvungen att köra pumpen på läge 3...
 
Jag har nog bestämt mig för 20 mm uteslutande överallt. Är det nån speciell leverantör som ni o vise i forumet förordar?
 
Wirsbos rör är bäst . Dessa kan du köpa billigast på Rinkaby rör.se
 
mikeh72 skrev:
Wirsbos rör är bäst . Dessa kan du köpa billigast på Rinkaby rör.se
Jag tror inte att det är så stor skillna på Roth, LK och Wirsbo vad gäller rörens kvalitet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.