Hej,

Fått bygglov att bebygga 4 st lägenheter i Göteborg i min villa.

Banken har tackat nej att finansiera byggandet vilket gör det svårt att bygga.

Någon som har ett tips på finansieringslösningar alt. partnerskap lösningar?



Allt gott
Matti
 
Vad är tanken? Skall du börja med uthyrning som näringsverksamhet, eller skall det bli en bostadsrättsförening?
 
M Martin5lgn skrev:
Hej,

Fått bygglov att bebygga 4 st lägenheter i Göteborg i min villa.

Banken har tackat nej att finansiera byggandet vilket gör det svårt att bygga.

Någon som har ett tips på finansieringslösningar alt. partnerskap lösningar?



Allt gott
Matti
Har du tänkt att driva det som näringsverksamhet så är väl första steg att starta ett aktiebolag och göra en affärsplan, sälja villan till bolaget och låna på bolaget.

Ska du göra det som privatperson så förstår jag att banken drar öronen åt sig, om du redan har belånat villan, eftersom du i framtiden kommer att ha upp till 4 hyresgäster som kan ses som en risk.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du tänkt att driva det som näringsverksamhet så är väl första steg att starta ett aktiebolag och göra en affärsplan, sälja villan till bolaget och låna på bolaget.

Ska du göra det som privatperson så förstår jag att banken drar öronen åt sig, om du redan har belånat villan, eftersom du i framtiden kommer att ha upp till 4 hyresgäster som kan ses som en risk.
Haj,
Den är taxad som en hyresfastighet och ja tanken är enbart hyresrätter.(y)
 
H hempularen skrev:
Vad är tanken? Skall du börja med uthyrning som näringsverksamhet, eller skall det bli en bostadsrättsförening?
Tack för återkoppling. Det är en hyresfastighet, taxerad som en redan och hyresrätter är nog vägen för mig att gå
 
M Martin5lgn skrev:
Haj,
Den är taxad som en hyresfastighet och ja tanken är enbart hyresrätter.(y)
Tja, huvudsaken är ju att du är nöjd, jag kan inte se att jag hjälpt till med något men .... :)
 
Att fastigheten är taxerad som hyresfastighet säger inte så mycket. Du behöver ju ändå på något sätt bestämma dig för om detta skall ske som en ren privatuthyrning, eller om du skall ha ett fastighetsbolag. Bolagsform tror jag är nödvändigt om du skall kunna göra skatteavdrag för ombyggnaden, driftskostnader osv. Hyr du ut privat får du bara dra av ett shablonbelopp.

Vad var det banken inte gillade med upplägget? Försökte du få ett vanligt bolån till ditt nya företag?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du tänkt att driva det som näringsverksamhet så är väl första steg att starta ett aktiebolag och göra en affärsplan, sälja villan till bolaget och låna på bolaget.

Ska du göra det som privatperson så förstår jag att banken drar öronen åt sig, om du redan har belånat villan, eftersom du i framtiden kommer att ha upp till 4 hyresgäster som kan ses som en risk.
Kan säga att banken hellre lånar ut pengar till en enskild firma eller privatperson då man själv är betalningsansvarig, att ett nystartat aktiebolag skulle innebära någon säkerhet för banken stämmer ju inte alls om man inte pyttsar in enomra mängder aktiekapital.

Dessutom att man har 4 personers inkomst är säkrare än att förlita sig på en persons inkomst, villa vs 4 lägenheter. Där man dessutom då har rätten att byta ut dessa personer om de inte betalar hyran.

Dock brukar en kontantinsats mellan 25-50% vara kotymt i dessa sammanhang.
 
H huggan skrev:
Kan säga att banken hellre lånar ut pengar till en enskild firma eller privatperson då man själv är betalningsansvarig, att ett nystartat aktiebolag skulle innebära någon säkerhet för banken stämmer ju inte alls om man inte pyttsar in enomra mängder aktiekapital.

Dessutom att man har 4 personers inkomst är säkrare än att förlita sig på en persons inkomst, villa vs 4 lägenheter. Där man dessutom då har rätten att byta ut dessa personer om de inte betalar hyran.

Dock brukar en kontantinsats mellan 25-50% vara kotymt i dessa sammanhang.
Tja, jag har varken drivit uthyrningsverksamhet på det ena eller andra sättet, så det är ju en gissning såklart....

Att hyra ut 4 lägenheter utan att ha ett företag låter som en mindre bra idé... Då får man ju använda skattade pengar för allt underhåll antar jag?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag har varken drivit uthyrningsverksamhet på det ena eller andra sättet, så det är ju en gissning såklart....

Att hyra ut 4 lägenheter utan att ha ett företag låter som en mindre bra idé... Då får man ju använda skattade pengar för allt underhåll antar jag?
Man får göra schablonavdrag men det kan ju bli så att utgifterna är högre än dessa och då blir det ju som du säger att man betalar med skattade pengar. Dock kan man egentligen inte hyra 4 lägenheter och låstas som det inte är en näringsverksamhet. Då knackar skatteverket på dörren.
 
Man måste inte ha ett AB eller ens en firma, det räcker att redovisningsbyrån deklarerar det som ett företag.

Värt att tänka på är att om man gör så och drar alla kostnader direkt så när man ev säljer så har man redan dragit kostnaderna och man räknar då: försäljningspriset - inköpet = nettovinst som ska beskattas så det kan bli betydande summor i reavinstskatt


Ang finansiering så vet jag inte...
Har du räknat på det?
Vad kommer det att kosta?
Vad får du in när det är klart?
Kan du bygga 2lgh och hyra ut sen vänta nåt år och bygga en till för egna pengar?

Hitta en affärspartner som är villig att sats?
 
Blir utgifterna högre så får du underskott som rullar på och den dan du får vinst så kan man använda sig av underskottet.

Min fru har några 100.000 i underskott så hon skattar inte för den lilla vinst som blir på lgh, jag som haft eget i många år och gjort vinst i den firman har inget underskott kvar så jag får skatta.

Ang det här med reavinstskatten som jag skrev innan så finns det lösningar även där, men det tar tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.