Hej
Har köpt mig en ny toalettstol, Gustavsberg Nordic 3500, och håller nu på att montera den. Blir dock lite ställd.
När man tittar i monteringsanvisningen, som finns här. Så verkar de inte mäta så att den är i våg överhuvudtaget. Jag har likväl mätt och funderar på om det är gott nog eller ej. Det ser ju väldigt bra ut i en riktning, men inte lika bra i en annan, se bilderna under.
Så hur plant måste den stå?

Digitalt vattenpass som visar 0.0 grader på en installerad Gustavsberg Nordic 3500 toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digitalt vattenpass visar 1.4 grader lutning på monterad toalettstol Gustavsberg Nordic 3500.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Bara så plant så det går att sitta på den utan att kasa av :D
Nu för tiden skruvar man in fast dom utan limmar med silikon för att inte göra
hål i ev , tätskikt
 
R rävlyan skrev:
Bara så plant så det går att sitta på den utan att kasa av :D
Nu för tiden skruvar man in fast dom utan limmar med silikon för att inte göra
hål i ev , tätskikt
Lim är inköpt, eller ja sanitetssilikon, enligt rekommendation av Hornbach. Men vill ju inte gärna limma och sedan behöva plocka loss den för att det rinner. Men det kanske inte är någon risk med rinnande pga lutning i dagens toaletter?
 
R
I tanken sitter en flottör som håller nivån , den är inte av månteknik och an inte bråka
När du ska limma , sätt toan på plats , rita på golvet i ytterkant , ta bort toan och applicera
silikonet strax innanför linjen , brukar behövas en högre höjd för att bita i porslinet ,
låt det sitta ett dygn och skär rent med rakblad eller annat skarp och smalt
OBS ingen får sitta på den under tiden som det härdar
 
Hej tänkte mest uppdatera med att jag limmade den sådär. Inga problem alls.
Helt perfekt. Tack för hjälpen!
 
Krilleman
Lite lutning när man limmar en WC är inga problem.

I lägenheter är ju dessutom ofta WC bredvid dusch och där är det fall. Dessutom finns det många kakelsättare som har för brottom (ackordshets?) så muggarna står och "rider" på kakelkanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.