Hjälp med strömbrytarförklaring.

Jag har fått ok av min elektriker att själv köpa in materialet så länge som jag håller mej till ELJO och tänkte lägga beställning snart.

Uttag är väl inte så mkt att fundera över, men brytare…

Dom heter ju lite skumt, och jag har hittat någon förklaring men den verkade lite snurrig så jag hoppas nån här kan förklara vad som är vad.

Trapp = används om jag har en lampa som jag vill kunna tända/släcka på två olika ställen!?

Kors= ???

Kron = Om jag vill kunna tända/släcka halva/hela lampan vid tex en takkrona? Eller?

Vad köper jag där jag bara ska tända/släcka en taklampa?

Vad köper jag om jag vill kunna tända/släcka två olika lampor individuellt?

Vad köper jag om jag ska kunna tända/släcka en lampa samtidigt som jag med den andra knappen vill kunna tända släcka en annan lampa som
Dessutom ska kunna tändas/släckas på annat ställe med en trappbrytare?

Om man dessutom har en dosa som är dubbelt så stor som en vanlig, alltså så man kan sätta två brytare i den, ska man köpa speciella täckramar då?

Tacksam för svar.

//Patrik
 
moken skrev:
Vad köper jag där jag bara ska tända/släcka en taklampa?
1830117 Trend strömställare Trapp 1 vippa (1 pol växlande funktion, man skippar altså den ena utgången)
moken skrev:
Vad köper jag om jag vill kunna tända/släcka två olika lampor individuellt?
1830122 Trend strömställare Kron 2 vippor (2 pol slutande funktion, samma matning)
moken skrev:
Vad köper jag om jag ska kunna tända/släcka en lampa samtidigt som jag med den andra knappen vill kunna tända släcka en annan lampa som
Dessutom ska kunna tändas/släckas på annat ställe med en trappbrytare?
1830127 Trend strömställare D-trapp 2vippor  (dubbel trapp, 2 pol växlande funktion)
moken skrev:
Om man dessutom har en dosa som är dubbelt så stor som en vanlig, alltså så man kan sätta två brytare i den, ska man köpa speciella täckramar då?
Ja, t ex 1830737 Trend Kombinationsram 2-fack

Dessutom, en korskopplare används när man vill ha trappfunktion från tre ställen.
 
Bob_the_builder
moken skrev:
Trapp = används om jag har en lampa som jag vill kunna tända/släcka på två olika ställen!?
Ja.

Kors= ???
Om du vill styra en lampa från ett tredje ställe (två trapp och en kors).

Kron = Om jag vill kunna tända/släcka halva/hela lampan vid tex en takkrona? Eller?
Ja, det kan vara ett exempel. Alternativt styra två olika lampor.

Vad köper jag där jag bara ska tända/släcka en taklampa?
Trapp.

Vad köper jag om jag vill kunna tända/släcka två olika lampor individuellt?
Kron.

Vad köper jag om jag ska kunna tända/släcka en lampa samtidigt som jag med den andra knappen vill kunna tända släcka en annan lampa som
Dessutom ska kunna tändas/släckas på annat ställe med en trappbrytare?
En dubbeltrapp.

Om man dessutom har en dosa som är dubbelt så stor som en vanlig, alltså så man kan sätta två brytare i den, ska man köpa speciella täckramar då?
Nej, det är vanliga ramar.
 
Det där med ramar, skulle tro att du då behöver en "kombinationsram". Dvs de "vanliga" ramarna som följed med brytarna funkar om du montertar dem en och en. men om du antingen har dosor som sitter ihop vägg i vägg, eller dubbeldosor så använder du kombinationsram.
 
Tack och bock, nu slipper jag köpa massa brytare som elektrikern inte kan använda :)
Nu är jag mycket glad fastän det är måndag.

Mvh patrik
 
Bob_the_builder
hempularen skrev:
Det där med ramar, skulle tro att du då behöver en "kombinationsram". Dvs de "vanliga" ramarna som följed med brytarna funkar om du montertar dem en och en. men om du antingen har dosor som sitter ihop vägg i vägg, eller dubbeldosor så använder du kombinationsram.
Aha, jag missförstod kanske frågan. Det är naturligtvis 2-facks kombinationsramar du behöver, inga specialramar. Observera att om du vill montera apparater bredvid varandra utan kombinationsram (tex två 2-vägsuttag i bredd) måste du ha distanser mellan dosorna för att få rätt c/c-mått.
 
Varför gav din elektriker dig i uppdrag alt. gav dig ok. att själv köpa in brytare och uttag när du inte verkar vara helt hundra på vad du behöver. Kunde inte han fixa det både billigare och bättre, undrar jag??? Han borde väl (likt mig) ha bättre rabatter än vad du har? Eller har jag missat något?
 
Bob_the_builder
Det finns ganska många trådar här på forumet, inte minst här på elavdelningen, som handlar om hantverkares materialpriser. Det förekommer inte (undantagen som bekräftar regeln finns säkert) att hantverkaren mtrlpriser matchar de man kan få på nätet på samma vara (tex Eljo trend).
 
funkis4ever skrev:
Varför gav din elektriker dig i uppdrag alt. gav dig ok. att själv köpa in brytare och uttag när du inte verkar vara helt hundra på vad du behöver.  Kunde inte han fixa det både billigare och bättre, undrar jag???  Han borde väl (likt mig) ha bättre rabatter än vad du har? Eller har jag missat något?
Vissa saker kunde han matchat priset på har jag sett i efterhand, (tex eljo trend trapp och tvåvägsuttag) men det är så mkt mer jag beställt... Dock jämförde vi aldrig priser på rubbet, men när jag nämde min slutsumma tyckte han den lät låg iallafall...

Jag gillar att kunna köpa själv och ha koll på kostnader och material, jag bygger huset själv och tycker det är kul att sätta sej in i olika delmoment. (bygger själv = lösvirke där jag utfört nästan allt själv)
Tex nu vet jag ju vad olika brytare gör, vilken IP klassning jag behöver i olika zoner i olika rum, ganska mkt om hur allt är draget och kopplat i mitt hus vilket känns säkert och bra för mej.
 
funkis4ever skrev:
Varför gav din elektriker dig i uppdrag alt. gav dig ok. att själv köpa in brytare och uttag när du inte verkar vara helt hundra på vad du behöver.  Kunde inte han fixa det både billigare och bättre, undrar jag???  Han borde väl (likt mig) ha bättre rabatter än vad du har? Eller har jag missat något?
Du kanske har missat att hantverkare gillar att göra påslag på sina rabatterade priser... ;)
 
Bob_the_builder skrev:
Aha, jag missförstod kanske frågan. Det är naturligtvis 2-facks kombinationsramar du behöver, inga specialramar. Observera att om du vill montera apparater bredvid varandra utan kombinationsram (tex två 2-vägsuttag i bredd) måste du ha distanser mellan dosorna för att få rätt c/c-mått.
Hur stora ska dessa distanser vara? Tänkte själv sätta några dubbla ELJO.

Sebastian
 
DEN HÄR TRÅDEN BORDE KLISTRAS!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.