I vårt liggtimmerhus har grunden med tiden spruckit så att putsen och gråsuggorna delat på sig i sprickor upp till 15 mm breda. Det är värst på ena gaveln som är 5,5 m bred. Mitt på gaveln ligger en bergfast sten. Sprickorna löper från stenen och snett upp mot båda knutarna. Eftersom timret håller ihop huset så tolkar jag det så att grunden vid båda knutarna sjunker och orsakar sprickorna:

20150921-162258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150921-162428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det bör gå att fästa två vertikala reglar, en nära varje knut, med franskskruv i 3-4 timmervarv och sedan lätta timret med två domkrafter. Ett problem är att golvets bärlinor vilar på det näst övre varvet med gråsuggor. Om jag lyfter timret ligger golvet kvar. Timret ligger på det sista varvet som består av halvsten. Så jag kan inte lyfta huset, bara avlasta grunden:

20150921-164039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fungerar det att stödja timret med reglar och domkrafter medan grunden repareras?
Måste jag riva och repa hela muren eller bara spruckna delar?
Finns det någon snabbmetod att injicera bruk i sprickorna så att det håller?
Kan man påla eller förstärka marken så att den inte sjunker mer?
Tacksam för kommentarer och synpunkter.
 
ja har vart på en del sånna här jobb å pålat, de är så man får göra om man vill ha stopp på sättningarna, man pålar armerar och gör en ny sula under den bef sulan, eller gräva ner till fast bra mark/berg å gjuta upp därifrån om de är enklare / billigare. Snickarna brukar köra med stämp å domkrafter på dom ställena ja vart på. Om de inte är större flervåningshus som är för tunga att lyfta, så pålar man för att få stopp på sättningarna, å kompenserar golv mm efter så de är rakt.
 
  • Gilla
Naskovit
  • Laddar…
Det visade sig att grunden inte alls hade satt sig. Det fanns bruk mellan alla gråsuggorna! Vi anlitade en murare som fyllde (injicerade) de delvis tomma fogarna och putsade om hela muren. Eftersom den gamla putsen hade börjat spricka så hade det trängt in vatten som frostsprängde bort delar av fogbruk och puts. Det gick åt en hel säck bruk att fylla fogarna och nu, ett år efter lagningen är grunden hel och fin. :D
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.