A anhack skrev:
Att kallvinden ska tätas om man monterar en avfuktare känns rimligt. Men finns det ingen avfuktare så tycker jag det känns kontraproduktivt att täta och minska luftcirkulationen om det kan tränga upp varm fuktig inomhusluft på kallvinden (risk i gamla hus). Hur ska fukten försvinna om den inte kan vädras ut med utomhusluften? Visst, det finns risk med att kallvinden blir kallare eller att utomhusluften stundtals är fuktigare än inomhusluften. Men det är väl bättre än att ständigt ha det fuktigt på vinden? Någon får gärna förklara för mig men jag är mycket tveksam till stillastående luft när det gäller mögel (om det inte går garantera att det är torr luft).
I ett tak som läcker inomhusluft finns det en logik i att ha cirkulation och ventilation på vinden, men det är egentligen bara botande av symptomen och inte sjukdomen. Det drar ju med sig ökade energikostnader tex.
 
Nu har grävt ut två fack som jag ska testa med. Det är ju springor ut där. Har säkert dragit in fuktig luft där. Sen är cirkulationen noll där det var intryckt med spån ända in. Det gamla taket har antagligen ventilerat lite så det räckte. Det är ni teori iallafall. Ska in och köpa lite mögelbortagare och se om jag lyckas ta bort det.
 
  • Utrymme under tak med synliga spår av mögel och grävda fack bland isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två utgrävda fack i isolering under ett trägolv med synliga spår av mögel och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Då har du haft ventilerad vind tidigare.
Har någon flytttat på spånen sen takbytet?
Var vinden bra innan takbytet?
När såg du att det blev mögel?
 
Till och börja med vill jag säga att detta jobb är så fruktansvärt hemskt tråkigt dammigt trångt och besvärligt. Men det är väll bara att bita ihop. Nu har jag fått upp två. Gör det något om det ser ut som det gör.? Det kommer säkert bli bättre ju fler jag gör.
 
  • Uppspikade brädor i ett isolerat och dammigt utrymme under snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad isolering mellan träbjälkarna i ett trångt och dammigt utrymme under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tittat lite mer på vinden nu och ser det är mögel där sågspånet INTE har gått ända upp på råsponten. Det är typ 25 mm upp till råsponten, så det bör vandra lite luft där. Men ändå så har det möglat. Kanske inte tillräckligt med luft?
 
A
Har inget annat ändrats på vinden eller ventilationen?

Det kan tyvärr vara så att den nya underlagspappen är för tät så fukten inte kan försvinna uppåt lika lätt som tidigare.

Det är inte säkert om det blir bättre eller sämre med ökad ventilation.

Jag letade mycket efter information på hur jag skulle göra på min vind och jag hittade förespråkare på båda sätten.

Det är surt att lägga den tid du gör nu för att slita ut nästa år för att sanera igen och täta takfötterna.



Någon som lyckats få ordning på sin kallvind utan avfuktare får gärna komma med tips!!
 
mathiash77 skrev:
Har inget annat ändrats på vinden eller ventilationen?

Det kan tyvärr vara så att den nya underlagspappen är för tät så fukten inte kan försvinna uppåt lika lätt som tidigare.

Det är inte säkert om det blir bättre eller sämre med ökad ventilation.

Jag letade mycket efter information på hur jag skulle göra på min vind och jag hittade förespråkare på båda sätten.

Det är surt att lägga den tid du gör nu för att slita ut nästa år för att sanera igen och täta takfötterna.



Någon som lyckats få ordning på sin kallvind utan avfuktare får gärna komma med tips!!
Ja det en väldigt svår fråga. Därför känns det inge motiverande att vara där uppe och göra detta utifall det inte hjälper :thinking:. Enda som är gjort är väll typ ett nytt tak. Ny Papp och betongpannor. Det är säkert som du säger att nya taket blev för tätt.
Tack för svaret
 
A
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Har googlat flera timmar och märkt att det är fler som är förvirrade som jag om vad man ska och inte ska. Har fått många vettiga svar av er men jag blir ändå inte klock . Kom ner från vinden nyss. Håller ju på med mina vindavledare, har satt upp 2 st. Det känns inge bra för jag skulle inte förvåna mig om jag får riva ner alla sen . Jag har även tittat lite noggrannare och tex bakom skorsten har jag svart ända upp. Och någon konstig svamp, det var iallafall torrt och fint där men ändå. Det känns som ingen vindavledare i värden kan göra det bra så högt upp? För vinden i övrigt är superfin längre upp. Mitt hus är utbyggt så det ser ut som ett L typ, och i dom takstolsfacken (ca4-5st) som går Ut mot utbyggnaden är dom enda som inte är mögliga. Och då kommer masa tankar, varför är det bra där ? Hade jag kunnat täta min lilla springa som jag använder som takfotsventilation och sedan kommer det se ut som det gör där gamla delen går ut mot utbyggnaden?
Jag undrar om det är idé att sätta upp vindavledare så inte det ligger an isoleringen nere mot takfoten som jag gör nu. Eller hade det funkat ändå om man gör det rätt. Vad nu som är rätt? Jag tänker lite att i en väl fungerande vind med eller utan takfotsventilation . Ska man fortfarande ha en skiva där ner mot takfoten så isoleringen inte ligger an mot råsponten ?
En till fråga jag funderar på under all min tid som googlare . Äntligen hemma, mekaniska fläkten som känner av fukten och värmen och typ skickar in när den behöver och skickar ut när den behöver. Någon som har en sådan? Och vad behöver den för förutsättningar för att fungera?
PS bilden på springan är det jag tänkt använda som ventilation. Men den springan varierar mellan facken. Så ibland är den inte så stor.
Mycket nu. Tack o hej
 
  • Mörk, oisolerad vind med träbjälkar och synlig isolering i nederkant, möjlig springa för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklat tak med synligt råspont och träbjälkar, en spricka för ventilation och tecken på mögel eller svamp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över isolering på vinden med synlig springa för ventilation längst ner vid träpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en takfotsventilationsspringa med varierande storlek synlig mellan takbjälkar och råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på huset där jag menar att det ser fint ut ner mot takfoten
 
  • En tegelvilla med markerad takfot där gaveln möter taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tyvärr ett jävla helvete att få ordning på kallvindar som får problem, ibland funkar det bra, ibland inte. Enda lösningen jag tror på är att konvertera till klimatvind och/eller sätta in en sorptionsavfuktare, alternativt en termisk avfuktare, typ trygghetsvakten. Allt annat blir bara gissningar. Om jag vore du skulle jag bara fixa en avfuktare, du kan betala anticimex 50,000 så fixar de allt.
 
A
Som jag tidigare skrev, jag betalade ca 35tkr för mögelsprutning (sanering :p) tätning avfuktare & installation.

Finns bättre firmor än Anticimex. De konstaterade att jag hade mögel och behövde åtgärda. De ville ha 10tkr för det besöket :crysmile::crysmile:

Vi kom överrens om 0kr och att jag vände mig till någon annan.
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
Har du husförsäkring hos Folksam tror jag du kan använda dig av Anticimex gratis i vissa lägen. Kolla med ditt försäkringsbolag. Kanske kan dom kolla på det och du kan få lite vägledning vad man kan göra och ett pris på det?
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
Du har även gratis byggrådgivning hos Folksam per telefon...
 
A
Trygghetsvakten heter utrustningen du syftar på som växlar luft mellan vind och utomhus beroende på vad som är mest fördelaktigt.

https://www.trygghetsvakten.se/vindsavfuktare/installera-trygghetsvakten-vindsavfuktare

Det finns många nöjda kunder med trygghetsvakten!

Jag valde inte den lösningen då prisskillnaden för installation var samma. Driftkostnaden för avfuktare är högre.

Fördelen jag såg med avfuktare är att man inte var beroende av att ha bra klimat utomhus för att systemet ska fungera. Om det är hög luftfuktighet på vinden och risk för kondens/mögel vill man ventilera. Om luften utomhus inte ger en förbättring fungerar inte systemet förrän luften utomhus blir bättre.

Jag skulle tipsa dig att om du väljer trygghetsvakten så skriv in i kontraktet att om det inte fungerar ska de åtgärda eventuell ny mögel och kostnadsfritt installera sorbtionsavfuktare istället. Min kollega gjorde på det sättet.
 
  • Gilla
seerikand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.