T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan finns det också sjyssta hantverkare såklart.
HALLO!! Var är ni??
De är kanske ute och jobbar, och sitter inte vid datorn och surfar på bästa arbetstid...
 
  • Gilla
kimse944 och 9 till
  • Laddar…
MultiMan
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det går utmärkt att läsa artikeln för mig, som inte är prenumerant:
[länk]
Jag kan inte heller läsa den. Betalruta som döljer artikeln.
 
Carro_D Carro_D skrev:
Jag är inte så intresserad att betala mer för material än jag gör om jag köper exakt samma produkt själv, bara för att få ta del expertisen.
Nåja. En viss prisskillnad till hantverkarens fördel får det ändå vara. För konsumentens skull är det nog bäst om denne handlar hos en grossist med ett ordentligt sortiment. En del varor bör hantverkaren även lagerhålla själv. Och då eventuella garantiåtgärder även omfattar arbete med byte så ett visst påslag för att täcka detta (om än lågt, då grossisten tydligen endast säljer förstasorteringen ;)).

Så att det är 10-20% dyrare än på nätet får en allt svälja.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nåja. En viss prisskillnad till hantverkarens fördel får det ändå vara. För konsumentens skull är det nog bäst om denne handlar hos en grossist med ett ordentligt sortiment. En del varor bör hantverkaren även lagerhålla själv. Och då eventuella garantiåtgärder även omfattar arbete med byte så ett visst påslag för att täcka detta (om än lågt, då grossisten tydligen endast säljer förstasorteringen ;)).

Så att det är 10-20% dyrare än på nätet får en allt svälja.
Haha, jo nog tycker jag med att ett mindre påslag är helt okej! (y)
 
En elektriker berättade att han.Tog 25/ extra om kunden hade eget material.Det var EIO som sa han skulle göra det.Om det är sanningen vet jag inte.
 
Skulle handla en tryckplatta till en kunds ytterdörr. Kollade på nätet och där kostade den 350 kr. Åkte till en stor grossist och handlade den, fakturan landade på 830 kronor efter rabatt.... 10-20%... Nja....

En rörmokarbekant kom inte ner till Bauhaus pris på blandare trots 85% rabatt... Det känns lite fel.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Skulle handla en tryckplatta till en kunds ytterdörr. Kollade på nätet och där kostade den 350 kr. Åkte till en stor grossist och handlade den, fakturan landade på 830 kronor efter rabatt.... 10-20%... Nja....

En rörmokarbekant kom inte ner till Bauhaus pris på blandare trots 85% rabatt... Det känns lite fel.
Då är det läge att börja handla på bauhaus (y) De har också företagsavtal men skid och solresorna som leverantören bjussar på kan man nog glömma då...
 
Redigerat:
Nej det är inte så jag menar. Vet dock att T ex Eljo säljer sitt andrasorteringsmaterial i ett annat namn JOEL och ELKO säljer i förpackningar med GELIA på.... Dessa är inte tillverkade i Svenska fabriker, utan i Östeuropeiska låglöneländer. detta säljes på Bauhaus, Clas Ohlsson, med flera ställen...Jag har nästan 20år bakom mig i Branchen som elinstallatör så jag vet EXAKT vad jag talar om. Jag vet om att Grossisterna säljer på Volymer.. så det är ren lögn att säga att de har små vinstmarginaler. Om Kalle går till en grossist o ska köpa kabel kostar den för honom som lekman 500kr/m. plus moms. Om jag köper den med rabattbrev får jag den för 48kr/m. Om jag lägger på 100% o tar 96kr/m då innebär ju inte det att jag har tjänat 48kr. jag har kostnader att ta hänsyn till, försäkringar, verktyg, transport, med mera... Men kunden har fått 80% rabatt från butikspriset. Så gör ju alla detaljhandlare...varför ska just då hantverkare attackeras med hugg o slag???? Gör jobben själva då era pappskallar!! så får vi se hur bra o säkert det blir!! så kan vi lägga ner hela byggsverige så kan alla hemmafixare göra perfekta JOBB MED ERAN BILLIGA SKIT SOM NI KÖPER PÅ BYGGVARUHUSEN! :mad::mad::mad::devilish::devilish::devilish:
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
BirgitS
M Morgan Jacobsson skrev:
Vet dock att T ex Eljo säljer sitt andrasorteringsmaterial i ett annat namn JOEL och ELKO säljer i förpackningar med GELIA på.... Dessa är inte tillverkade i Svenska fabriker, utan i Östeuropeiska låglöneländer. detta säljes på Bauhaus, Clas Ohlsson, med flera ställen.
Men det går ju alldeles utmärkt att köpa t.ex. Elko RS på Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/se/2-vägs-utanpåliggande-vägguttag-Elko-RS/32-4077
 
  • Gilla
Sofriko och 8 till
  • Laddar…
M Morgan Jacobsson skrev:
...Om Kalle går till en grossist o ska köpa kabel kostar den för honom som lekman 500kr/m. plus moms. Om jag köper den med rabattbrev får jag den för 48kr/m. Om jag lägger på 100% o tar 96kr/m då innebär ju inte det att jag har tjänat 48kr...
Hoppas du inte bara är ett internet-troll :)
Problemet är inte att du köper den för 48kr och lägger på lite extra, problemet är att Kalle kan köpa EXAKT SAMMA PRODUKT, FRÅN SAMMA TILLVERKARE, MED SAMMA ART-NR för 37kr.
Skillnaden är att Kalle köper den från någon som har rätt pris till början.
 
  • Gilla
Sofriko och 11 till
  • Laddar…
tommib
M Morgan Jacobsson skrev:
Nej det är inte så jag menar. Vet dock att T ex Eljo säljer sitt andrasorteringsmaterial i ett annat namn JOEL och ELKO säljer i förpackningar med GELIA på.... Dessa är inte tillverkade i Svenska fabriker, utan i Östeuropeiska låglöneländer. detta säljes på Bauhaus, Clas Ohlsson, med flera ställen...Jag har nästan 20år bakom mig i Branchen som elinstallatör så jag vet EXAKT vad jag talar om. Jag vet om att Grossisterna säljer på Volymer.. så det är ren lögn att säga att de har små vinstmarginaler. Om Kalle går till en grossist o ska köpa kabel kostar den för honom som lekman 500kr/m. plus moms. Om jag köper den med rabattbrev får jag den för 48kr/m. Om jag lägger på 100% o tar 96kr/m då innebär ju inte det att jag har tjänat 48kr. jag har kostnader att ta hänsyn till, försäkringar, verktyg, transport, med mera... Men kunden har fått 80% rabatt från butikspriset. Så gör ju alla detaljhandlare...varför ska just då hantverkare attackeras med hugg o slag???? Gör jobben själva då era pappskallar!! så får vi se hur bra o säkert det blir!! så kan vi lägga ner hela byggsverige så kan alla hemmafixare göra perfekta JOBB MED ERAN BILLIGA SKIT SOM NI KÖPER PÅ BYGGVARUHUSEN! :mad::mad::mad::devilish::devilish::devilish:
Nej, det gör de inte alls det. Att det säljs under namnet Joel resp Gelia är för att det är individuellt förpackade produkter gjorda för att hänga på exponeringsställ till skillnad från grossisterna som säljer utan konsumentförpackning. Elko/Eljo/Whatever är garanterat inte tillverkade i Svenska fabriker längre, oavsett om du köper dem hos grossen eller inte. Det är samma grejer, eftersom de har samma E-nummer.

Ditt påstående om grossisterna och volymer är helt obegripligt.

Kalle går inte till en grossist och köper kabel. Kalle går till Clas Ohlson, Hornbach, Bauhaus eller liknande och köper samma EQLQ som du kan köpa hos grossisten. Jag t.ex. håller mig till Draka EXLQ som finns på hyllan på Bauhaus. Där har den ett rimligt pris. Framför allt har den ett pris som stämmer när jag kommer till kassan, ett pris jag kan jämföra mot en annan butik. Det priset är troligen lite dyrare än vad du betalar men långt ifrån något listpris.

Ditt exempel på påslag är samma gamla skit som hantverkare kommer dragande med. Om du åker till grossen på arbetstid som betalas av mig finns exakt inget motiv till att lägga på något för några kostnader. Du har nämligen inga. Det är bara ett sätt att lägga en del av din timkostnad på materielen så att det inte ska verka så dyrt. Problemet med detta är att det blir omöjligt att jämföra två hantverkare.

Du har helt fel i att "så gör ju alla detaljhandlare". Det gör de inte alls. När jag handlar på precis alla andra ställen så står det ett pris på lappen och samma pris kommer upp i kassan. Jag kan jämföra. Här finns ett fantasipris som är avsett att vilseleda konsumenter och invagga dem i tron att man får en bra rabatt när man i själva verket inte alls får det. Ja, ICA betalar inte 10 kr för mjölkpaketet som jag köper men värdet ligger i att jag inte behöver åka till bonden för att hämta det. I fallet med hantverkare och grossister så tillför du inget värde när du leker affär. Kunskapen att välja rätt grejer och montera dem är det jag betalar dig per timme för, däri ligger värdet.

Självklart finns det billig skit också men ingen seriös hemmafixare köper det. Jag köper Elko, Hager, Garo, Draka, RUTAB (deras spårdosa är oslagbar), Schneider och liknande. Det är samma grejer som du använder. Jag får ett jävligt bra pris på elbutik.se också.

Om du verkligen tror på det du skriver och har 20 år i branschen som elinstallatör så är du så lurad att det inte ens är roligt. Då väljer du aktivt bort att se systemet för vad det är, ett sätt att vilseleda konsumenter. Det är inte så konstigt att konsumenter blir sura. Om du tittar på det här forumet så ser du att många frågar om just el och VVS-fakturor. Det tyder på att modellen är otydlig och dålig.
 
  • Gilla
Sofriko och 46 till
  • Laddar…
Det är helt okej om hantverkaren lägger på ett påslag för hanteringen. Men när man skriver -70% men menar +300% då är det inte konstigt att folk blir sura.
 
  • Gilla
Sofriko och 9 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Hoppas du inte bara är ett internet-troll :)
Problemet är inte att du köper den för 48kr och lägger på lite extra, problemet är att Kalle kan köpa EXAKT SAMMA PRODUKT, FRÅN SAMMA TILLVERKARE, MED SAMMA ART-NR för 37kr.
Skillnaden är att Kalle köper den från någon som har rätt pris till början.
Eh nej det kan han INTE!!!! O Hör vad jag säger!!! Tillverkaren säljer inte den kabeln till något byggvaruhus! Punkt slut!
 
Säga vad man vill, men lite underhållande är det
 
  • Gilla
McZ och 11 till
  • Laddar…
Vad är det för kabel som kostar 625 kr/m? (500 plus moms) :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.