Hej! Jag köpte ett nytt hus som har fjärrvärme, min fråga är hur hittar jag ingång och utgång temperatur om jag har fjärrvärme från Siemens modell RVS46.530/11?

Mvh
Simon
 

Bästa svaret

Om det är tillopp och returtemperatur på primärsidan (inkommande från fjv-leverantören) du vill ha reda på, så kan du inte se det i den här regulatorn.
Har du en digital energimätare monterad så går det ofta att se temperaturerna i den.
 
L lordi skrev:
tillopp och returtemperatur
R rävlyan skrev:
Här finns hela manualen bara tanka ner och skriva ut
www.downloads.siemens.com/download-center/Download.aspx?pos=download&fct=getasset&id1=A6V10258855
Hej! jag har en sånt manual, tack ska du ha ändå, Men vart i manualen är tillopp och returtemperatur som jag kan se den? eller vad heter de i manualen? tack i förhand!
 
L lordi skrev:
Om det är tillopp och returtemperatur på primärsidan (inkommande från fjv-leverantören) du vill ha reda på, så kan du inte se det i den här regulatorn.
Har du en digital energimätare monterad så går det ofta att se temperaturerna i den.
Hej! tack för din svar! jag tog bildar på själva fjärrvärme, i bild nr 2 det står 39,5 är detta tillopp temp?
I bild nr 3, menar du att här kan jag se tillopp/ returtemperatur?
 
  • Inre del av en fjärrvärmecentral med rör och mätare som visar 39,5 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmecentral med en display som visar 39,5°C, omgiven av isolerade rör och elektrisk kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmemätare från Kamstrup med display som visar mätvärde, omslutna av isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Bild nr 2 är din som används för att ställa värmen i huset
och hur du navigerar på den står bra i manualen , det med 39C nu värkar högt
vid dessa temperaturer ute ,man trycker pil upp eller ner så ändras det i displayen
värdena , har för mig fram är det som visas i vanligt läge utan knapptryckning ,
retur , ute och andra inställningar vid nästa tryck
Bild 3 är Värmemätare på det du förbrukar och får betala för , FJV-lev mätare
 
Ska jag sänka från 39 till 30?
 
R
Det finns en kurvförskjutning som ska ställas om ,så sköter det sig själv i förhållande
till utetemperaturen det ska vara en sol i displayen tryck på den högra knappen upp i
vänstra hörnet och se var som visas
har du manualen så sätt dig ner framför reglercentralen och läs , annars så fick du en länk
i inlägg # 3
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
I regulatorn på bild 2 kan du se tilloppstemperaturen på sekundärsidan. Alltså det som går ut i ditt värmesystem.
39 grader är lite högt om du inte har sådär en +10 grader eller kallare utomhus. Den temperaturen ändrar sig efter utetemperaturen.

Som Rävlyan förklarade så finns det en värmekurva i din manual. Den kan du justera, vid behov.
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
I mätaren på bild 3 kan du se tillopp och returtemperatur på inkommande rör från fjv-leverantören, aktuell förbrukning mm genom att bläddra fram med pilen.
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
L lordi skrev:
I regulatorn på bild 2 kan du se tilloppstemperaturen på sekundärsidan. Alltså det som går ut i ditt värmesystem.
39 grader är lite högt om du inte har sådär en +10 grader eller kallare utomhus. Den temperaturen ändrar sig efter utetemperaturen.

Som Rävlyan förklarade så finns det en värmekurva i din manual. Den kan du justera, vid behov.
Har sänkt värmekurva från 1,24 till 0,8. Det är + 23 nu.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
S Simon S skrev:
Har sänkt värmekurva från 1,24 till 0,8. Det är + 23 nu.
Ja. 1,24 är standard inställning. Prova med 0,8 och höj lite om det inte blir varmt nog till hösten/vintern. Öka med små steg tills det blir lagom. Kurvinställningen varierar beroende på geografiskt läge, ålder på hus, typ av uppvärmingssystem mm. Golvvärme kräver t ex lägre kurva än radiatorer.
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
R
S Simon S skrev:
Har sänkt värmekurva från 1,24 till 0,8. Det är + 23 nu.
NU börjar det likna nägot , beror på utetempen om 23C är bra eller inte , blir det för varmt inne
så sänker du till 0,7 men du ska vänta ett dygn mellan förändringarna , huset måste stabilisera sig
i vad det behöver i värme
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
Huset är ny produktion 2018, men man vet aldrig hur blir det på vintern, det blir intressant att köra Fjärrvärme och se hur mycket blir el kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.