Hade idag 2-årsbesiktning som vi tyckte gick bra. Dock var ingen representant ifrån husleverantören på plats trots att Gar-Bo skickat kallelse till 3 stycken (två säljare och byggledaren). Detta gjorde oss lite besvikna då kakelfirman tagit sig tid att komma hit och förklara vad de gjort för åtgärder i vårt badrum etc.

Enligt besiktningsmannen hör inte detta till vanligheten men att det händer emellanåt. Jag tycker det är dåligt att ingen av de kallade svarat att de inte kunde komma. Hur hade ni reagerat och gjort? Har de egentligen något ansvar att komma? Jag hade sett fram emot en diskussion idag hur vi skulle gått vidare med ett problem face to face.:rolleyes:
 
Tråkigt ! Vissa kommer inte ens på slutbesiktningar. Och oftast är det samma husfirmor som inte visar sig. Däremot finns inget krav att anmäla att man inte kommer. Men tycker nog det hör till vanligt folkvett att höra av sig.
 
Det är ju inte så mycket att göra. Det ligger mest i deras intresse att vara där och ev. argumentera om att ett fel inte är fel.

Nu gäller ju bes. mannens bedömning utan att hustillverkaren har rätt att säga emot. Så finns det något i protokollet som hustillverkaren inte gillar, så kan de ev. begära en överbesiktning (googla), men annars är de skyldiga att åtgärda det som finns i protokollet.

Överbesiktning är ovanligt, dyrt och struligt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
:rofl::rofl:
R RoBo skrev:
Tråkigt ! Vissa kommer inte ens på slutbesiktningar. Och oftast är det samma husfirmor som inte visar sig. Däremot finns inget krav att anmäla att man inte kommer. Men tycker nog det hör till vanligt folkvett att höra av sig.
Fått en ursäkt av hustillverkaren då de helt missat detta. Men konstiga omständigheter dock.. en hade semester, en var sjuk och en hade lagt in besiktningen i telefonen men telefonen hade "råkat" ta bort mötet.

Aja... i besiktningsprotokollet står det att mattan i tvättstugan ska bytas (missfärgad), fibotrespo dragit sig isär (bytas om golvmattan ändå ska läggas ny), så det betyder ju att Nibe-pumpen måste ut och garderober :D
panel ute på halva framsidan ska bytas,

Undrar hur fort de löser detta :crysmile:
 
Skrev inte besiktningsmannen när det skall vara åtgärdat?
 
R Robert-san01 skrev:
Skrev inte besiktningsmannen när det skall vara åtgärdat?
Jo inom 2 månader men det vet man ju aldrig :)
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
R Ran9 skrev:
:rofl::rofl:

Fått en ursäkt av hustillverkaren då de helt missat detta. Men konstiga omständigheter dock.. en hade semester, en var sjuk och en hade lagt in besiktningen i telefonen men telefonen hade "råkat" ta bort mötet.

Aja... i besiktningsprotokollet står det att mattan i tvättstugan ska bytas (missfärgad), fibotrespo dragit sig isär (bytas om golvmattan ändå ska läggas ny), så det betyder ju att Nibe-pumpen måste ut och garderober :D
panel ute på halva framsidan ska bytas,

Undrar hur fort de löser detta :crysmile:
Låter helt klart som en av husfirmorna jag menade. :rolleyes:
 
R RoBo skrev:
Låter helt klart som en av husfirmorna jag menade. :rolleyes:
Såg dock här på sidan att om de inte åtgärdat felen inom 2 månader så kan jag se till så att felen blir fixade själv men att husleverantören får stå för kostnaderna.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag skulle i första hand se till att husföretaget fixade felen. Det är alltid svårt att få tillbaka betalningen i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.