Hej!
Skulle behöva idéer på hur vi smartast löser vår planerade koppling av dränering till avloppsrör (fått OK från kommunen). Se bild på hur rören ligger. Det är ganska bra fall på avloppsstammen, mot gatan (där går gemensamt avlopps- och dagvattenrör/system).

- Bör man försöka få in en backventil? Lite läskigt att lägga ned så komplicerade lösningar så långt ned (1.8m), har varit ett jäkla jobb att gräva sig ned, gör helst in om det...

- Andra idéer?

MVH Erik.
 
  • Grävd grop som visar husgrunden med avloppsrör och dräneringsrör, markerade riktningar mot servisgata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringbrunn?
 
  • Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Om jag förstår dig rätt så har ni ingen dagvatten anslutning och ska ansluta dräneringen till spillvattnet?

Led dräneringsledningarna till en sandfångsbrunn som du sedan ansluter till avlopps(spillvatten) ledningen vid tomtgränsen. Skulle det vara så att kommunen någon dag drar fram en dagvattenledning i gatan behöver du inte gräva något på tomten då det bara är att koppla om i tomtgräns.

Backventil är ingen dum idé. Se gärna till att montera den i en brunn så att du kan ta upp och rengöra/kontrollera den minst 1 gång om året.
 
  • Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Om jag förstår dig rätt så har ni ingen dagvatten anslutning och ska ansluta dräneringen till spillvattnet?

Led dräneringsledningarna till en sandfångsbrunn som du sedan ansluter till avlopps(spillvatten) ledningen vid tomtgränsen. Skulle det vara så att kommunen någon dag drar fram en dagvattenledning i gatan behöver du inte gräva något på tomten då det bara är att koppla om i tomtgräns.

Backventil är ingen dum idé. Se gärna till att montera den i en brunn så att du kan ta upp och rengöra/kontrollera den minst 1 gång om året.

Tack för bra tips. De backventiler jag hittar är av typ:
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artik...vqso7iyYNP0XQBkbCY8X4mQiSdWSRp0UaAmAsEALw_wcB

och den monterar man väl fast? Kommer ju ligga 1.8m under mark, så kan jag ta upp och rengöra den verkligen?
 
R
Den backventilen tar du inte upp enkelt , det är ett lock att öppna , men på det djupet så
blir det nog omöjligt att komma åt luckan med muttrar/skruvar utan att tappa dom
Den bör sitta i en brunn min 70 cm stor , kanske en liten person kan komma åt då
eller en 90 cm brunn
 
Istället för backventil hade jag satt en 90 graders böj på anslutningen till avloppsröret inne i brunnen. Den fungerar som vattenlås och förhindrar lukt. Har du tidigare fått avloppsvatten inträngt "bakvägen" så kan absolut vara bra. Men du behöver ett ordentligt brunn för att kunna komma åt att serva den utan att gräva upp...
 
E erik_m_a skrev:
Hittade dock den här nu:
[länk]

Någon som har erfarenhet av den?
Sätter vi backventilen på jobbet sätter vi ofta wapros
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.