Hej,

Håller på att inreda ett rum i 70- talsstil.
Taket skulle behöva spacklas men kom på nu att ännu bättre vore sätta upp tidstypisk panel.

Vet ju att det var vanligt med tunna panelskivor på väggarna på 70 talet och jag tror sådana skulle passa perfekt i mitt tak men frågan är var man kan hitta sådana idag?

Mvh Dan
 
Har du någon bild på vad du menar?
 
"bilhandlarpanel"?
 
E etompau skrev:
"bilhandlarpanel"?
ja!! Precis sån.
Har sökt en hel del på Google utan att hitta rätt men med sökordet Bilhandlarpanel så flödar bilderna :D
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Osäker på om det fortfarande tillverkas/saluföres.
 
Själva panelen blir nog svår att få tag på, som panel. Däremot finns det ju gott om självhäftande folie med samma mönster, som du kan sätta på lämpligt plant underlag.
Annars skulle det säkert att gå att få samma effekt genom att helt enkelt sätta upp laminatgolv på väggarna. Det är faktiskt en lösning jag själv funderat på.
 
Kollade lite nu men det verkar tyvärr inte som det finns att köpa. Viktigt med rätt 70-talskänsla så laminatgolv funkar nog inte.

Nåt ställe som säljer begagnad inredning kanske?
Har ju kollat Blocket och Trafera men ingenting där
 
Den limmades mot underlaget och jag tro inte det blir så lätt att återvinna gammal panel. Det bryts sönder vid nedtagandet.
Vi satte panel i förrådet, tidigt 80-tal. Extremt hållbar yta, ser fortfarande ut som ny.
 
Vad är det för mönster/färg du tänker dig? Har du något exempel. När jag googlar bilhandlarpanel så är det mycket stående panel i diverse träslag. En del med nåtade skarvar, lite som skeppsgolv. Laminatgolv finns ju i oändligt många modeller, mönster och färger så något måste väl finnas som är åt rätt håll. Angående känslan så var väl de där 70-talspanelerna inte något under av kvalitetskänsla? Inte direkt bättre än ett valfritt laminatgolv väl?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Sökt lite mer nu och den har tills ganska nyligen sålts som MIFA panel av en tillverkare i Mjölby men verkar inte finnas kvar längre.

Kanske får ge upp här och återgå till ursprunglig plan med mörkbrunt tak men då måste det först spacklas...
 
Laminatgolv finns som skeppsgolv, dvs nåtat, blir inte det rätt känsla?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Furupanel i taket, gärna lite gulnat är annars tidstypiskt för 70-talet.
Kombinera med en plafondlampa.

Brunt tak minns jag inte jag såg då.
 
  • Gilla
danlse
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Vad är det för mönster/färg du tänker dig? Har du något exempel. När jag googlar bilhandlarpanel så är det mycket stående panel i diverse träslag. En del med nåtade skarvar, lite som skeppsgolv. Laminatgolv finns ju i oändligt många modeller, mönster och färger så något måste väl finnas som är åt rätt håll. Angående känslan så var väl de där 70-talspanelerna inte något under av kvalitetskänsla? Inte direkt bättre än ett valfritt laminatgolv väl?
här är ett exempel
http://i644.photobucket.com/albums/uu168/9Victoria2/IMG_0098.jpg kanske laminat kan vara ett alternativ men blir tyngre och då måste jag fästa reglar i taket som i sin tur stjäl takhöjd och det har jag lite ont om här (rummet är i källaren) tanken var limma upp tunna paneler.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Inte gratis men..
[länk]
Det skulle nog bli fint men rummet är 16 kvadrat och det här är lite av ett ”mitt knasprojekt i källaren” så kan inte motivera kostnaden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.