Hej!

Vi planerade och gjorde iordning våran tomt på ca 900kvm.

Detta gjorde tidigt i Maj, vi tänkte ingen fara med värmen vi sår gräs så fort de blir lite dåligt väder en vecka.
Den veckan kom aldrig, varit snustorrt fram till nu.
Och nu ser det ut så här:
Torr tomt med ojämn gräsväxt och dött gräs på 900 kvadratmeter mot bakgrund av röd stuga och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är mycket länge nu också för denna bild är 1 månad gammal
Vad fan gör man nu? jag vill så gräs, rycka allt för hand är inte möjligt.
kan man bespruta det, sen vänta en vecka, sen så gräs?

hjälp! :crysmile:
 
R
Det som växer nu är frön som fanns i jorden om ni toppade eller fanns redan på plats när
ni ordnade mattan
Kan gå att spruta men det är mycket rötter och frön i jorden så helt rent kommer det inte bli
Klipp ner och sprid ut gräsfrö med en stroller , gå två gånger över , en längs och en tvärs ,
det behövs mycket frön för att ev kväva ner det som vill upp
Mylla ner fröna välta/packa till så fröna sitter som fast i jorden vattna och se till att det är blött
minsta fröna torkar dör dom , tar nog en vecka innan du börjar se fjunen
 
Det är från matjorden vi toppade med, är ganska kraftiga rötter redan på skiten.

Kan man säkra lite genom att klippa skiten, sen bespruta med nått och en vecka senare så gräs?

Annars får vi klippa och så mycket frön, vattna mycket och hoppas på det bästa?
 
R
Finns nog ingen patentlösning , det verkar stort att spruta ,och de medel som finns i dag
är inte speciellt kraftiga ( dom som var bra förbud på nu ) men kan fungera någotsånär
Klart det tar en del men inte alla rötter och frön som finns i jorden
Klipp ner det , krafsa så ytan blir lite lös innan frösådd och hoppas på det bästa ,
troligtvis blir det ingen golfgreen , det är lika hos mig och jag klipper kort och hoppas det
utarmas
 
R
N niino skrev:
Hej!

Vi planerade och gjorde iordning våran tomt på ca 900kvm.

Detta gjorde tidigt i Maj, vi tänkte ingen fara med värmen vi sår gräs så fort de blir lite dåligt väder en vecka.
Den veckan kom aldrig, varit snustorrt fram till nu.
Och nu ser det ut så här:
[bild]
Det är mycket länge nu också för denna bild är 1 månad gammal
Vad fan gör man nu? jag vill så gräs, rycka allt för hand är inte möjligt.
kan man bespruta det, sen vänta en vecka, sen så gräs?

hjälp! :crysmile:
Köp en get eller två.
 
Bespruta inte, det är bara dumt. En viss mängd ogräs kommer alltid att finnas i gräsmattan. Håller man gräsmattan klippt så hålls ogräset undan (och en del sorter dör ut av att ständigt bli klippta).

Gräsfrön sås bäst nu till hösten. Så ut, mylla över, och låt naturen ha sin gång. Klipp framåt våren när det har växt till sig lite.
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.